۴ آبان ۱۴۰۲، ۹:۱۲

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری:

ژئوپلیتیک دسترسی ایران در رقابت های جهانی و منطقه ای موثر است

ژئوپلیتیک دسترسی ایران در رقابت های جهانی و منطقه ای موثر است

نوشهر- معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری ژئوپلیتیک کریدور ارتباطی شمال - جنوب را راهبری مهم دانست و گفت: ژئوپلیتیک دسترسی ایران در رقابت های جهانی و منطقه ای موثر است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار فرامرز نصری صبح پنجشنبه در همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید با اشاره به ژئوپلیتیک دسترسی آن را از حوزه بسیاری مهم رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی در قرن حاضر دانست و گفت: تأمین زمینه و مسیر دستیابی اهداف و منافع ملی برای کشور و تلاش بازیگران مختلف در این فرایند بسته به منافع و اهداف متفاوت است.

وی افزود: قرارگرفتن کشور جمهوری اسلامی ایران در یک موقعیت گذرگاهی استراتژیک در منطقه غرب آسیا باعث اهمیت روز افزون آن شده است و ضرورت راهبری تحلیل موقعیت و منافع جمهوری اسلامی در حوزه ژئوپلیتیک دسترسی باید بررسی شود.

وی گفت: ژئوپلیتیک دسترسی از آن دسته مفاهیم جدید، نوظهور و پراهمیت است که در چند دهه اخیر در سایه گسترش رویکردهای اقتصادی در سیاسی و امنیت جهانی مورد توجه محقق قرار گرفته است.

امیر دریادار نصری ادامه داد: در نتیجه افزایش روز افزون مشارکت در اقتصاد جانی و تلاش برای دستیابی به یک موقعیت برتر در اقتصاد سیاسی بین المللی ضرورت توجه به مقوله ژئوپلیتیک دسترسی را الزامی می‌سازد.

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری ادامه داد: دسترسی سریع و مطمئن به منابع تأمین کننده قدرت و مشارکت فعال در کنش‌های جهانی را مهم دانست و گفت: اقتصاد در سیاست و امنیت جهانی به عنوان عامل کانونی در رقابت‌های ژئوپلیتیکی در قرن ۲۱ نگریسته می‌شود.

وی گفت: فرصت ژئوپلیتیک کریدور ارتباطی شمال - جنوب می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای ما ایجاد کند و باید از این موقعیت ترانزیتی استفاده کنیم و ایران می‌توان نقش راهبری فوق العاده ای در این فرصت کریدوری داشته باشد.

وی کریدور ارتباطی یک کمربند یک جاده را از دیگر تهدیدهای نوپدید ذکر کرد و گفت: باید با سیاست‌های دولت و تلاش روشنفکران بتوانیم از موقعیت ژئوپلیتیکی استفاده استفاده کنیم.

کد خبر 5922171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha