۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

اجرای صحیح پدافند غیرعامل سلامت غذایی کشور را تضمین می‌کند

اجرای صحیح پدافند غیرعامل سلامت غذایی کشور را تضمین می‌کند

اردبیل - سرپرست جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اجرای موفقیت آمیز پدافند غیرعامل زیستی دستیابی به امنیت غذایی را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری پیش از ظهر شنبه در کارگاه آموزشی تخصصی پدافند زیستی حوزه کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل قطب کشاورزی است و معیشت بسیاری از جمعیت استان وابسته به این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا اجرای موفقیت آمیز پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بستر مناسب برای دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک را تضمین می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل اهمیت پدافند غیرعامل و برگزاری دوره‌های آموزشی را یادآور شد و بیان کرد: این کارگاه‌های آموزشی باید به صورت مرتب مستمر برگزار شود تا تمامی مسئولان و دست اندرکاران تولید با آخرین تحولات و راهکارهای اجرای مؤثر پدافند غیرعامل آشنا شوند.

اژدری تصریح کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به اهمیت پدافند غیرعامل داشته و فرموده اند؛ کمیته پدافند غیرعامل باید در تمامی بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی تشکیل شود و راهکارها و چاره جویی های عملی و مؤثر را در اثر وقوع حوادث که عامل انسانی دارد، ارائه کند

وی ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام با دشمنان متجاوز جنگیدند و جلوی تجاوز آنها را گرفتند چرا که در این جنگ به عینه دشمن قابل دید بود و خاکریزها و پناهگاه‌های آنان و ابراز جنگی قابل رؤیت بود ولی در پدافند غیرعامل دشمن به صورت مستقیم قابل مشاهده نبوده به همین دلیل نیز ضروری است تا در تمامی لحظات و شرایط در آماده باش کامل باشیم.

سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: پدافند غیرعامل در واقع یک جنگ غیرمسلحانه است و کشور ما به دلیل داشتن مزرهای مشترک زمینی با همسایگان باید همواره در حالت آماده باش بوده و لحظه‌ای از نیرنگ دشمن غافل نباشیم چرا که دشمن امنیت غذایی ما را هدف قرار داده است.

اژدری اظهار کرد: به دلیل همسایگی با کشورهای گوناگون ضرورت دارد تا مراقبت‌های اساسی را در خصوص جلوگیری از شرایط عوامل بیماری زای دامی به کشور انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر آمریکا خواهان درگیری آحاد مردم با مشکلات غذایی هستند و به هر طریق ممکن سعی می‌کنند تا اقتصاد کشاورزی را ناکارآمد و ضعیف جلوه دهند و مردم را نسبت به حاکمیت دلسرد کنند.

اژدری گفت: وظیفه تهیه و تولید انواع محصولات غذایی و در نهایت امنیت غذایی در کشور و قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک و مهم به عهده سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها گذاشته شده است.

وی ادامه داد: مؤثرترین روش در اجرای موفقیت آمیز پدافند غیرعامل پیشگیری است و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا جلوی خسارت به بخش زراعت و دام و باغبانی در کشور گرفته شود و قدم دوم این است که در صورت بروز مشکلی میزان خسارت را به حداقل برسانیم.

اژدری افزود: هرگونه اقدام مؤثر و اصولی در کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، مبارزه با آفات و امراض و شناسایی بیماری‌های دام جز اقدامات پیشگیرانه در پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد؛ تعداد ۸۳۵ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که حقیقتاً آمار بسیار نگران کننده است به همین دلیل اگر از اجرای مؤثر و تأثیر گذار پدافند غیرعامل غافل شویم قطعاً خسارت‌های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی تحمیل خواهد شد.

کد خبر 5935726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha