۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۲۸

مدیر عامل شرکت بن یاخته های رویان کشور:

بیش از ۲۰۵ هزار نمونه سلول بنیادی در کشور ذخیره شده است

بیش از ۲۰۵ هزار نمونه سلول بنیادی در کشور ذخیره شده است

گرگان- مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان کشور گفت: از تعداد ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ نمونه سلول های بنیادی ذخیره شده در کشور هزار و ۵۰۰ نمونه متعلق به استان گلستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی، ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: سلول‌های بنیادی بند ناف خصوصاً سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» از اهمیت بالایی برخوردار است و یک ذخیره سازی ارزشمند است که بعد از تولد به عنوان زباله دور ریخته می‌شود.

مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های کشور با اشاره به اینکه حدود دو دهه است که این شرکت فعالیت تخصصی خود را در حوزه ذخیره سازی بند ناف خدمات پزشکی بازساختی آغاز کرده است، گفت: شرکت بن یاخته‌های کشور اولین بانک خصوصی و عمومی ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در ایران است.

وی افزود: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان نزدیک به ۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف از سراسر ایران جمع آوری کرده است که این عمل به منظور انجام پیوندهای موفق برای مراجعه کنندگان خود در درمان بیماری‌های صعب العلاج مانند انواع سرطان، کم خونی، کم کاری شدید مغز استخوان و سایر اختلال‌های خونی است.

ضرابی ادامه داد: خون بند ناف بلافاصله بعد از تولد جمع آوری می‌شود که حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است که بلافاصله برای تفکیک و جداسازی سلول‌های بنیادی به آزمایشگاه منتقل می‌شود و تنها ۳ تا ۵ دقیقه فرصت برای ذخیره است و بعد از تفکیک در مخازن که حاوی آب نیتروژن است در دمای منفی ۹۱۶ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بانک خون در دو صورت به جمع آوری خون بند ناف پرداخته است، یادآور شد: یک مورد به صورت عمومی انجام می‌شود که خانواده‌هایی که تمایل به اهدای خون بند ناف نوزاد خود را دارند می‌توانند به افراد دیگر هم اهدا کنند که در این بخش از سال ۸۷ تا کنون پنج هزار و ۱۰۰ نمونه ذخیره شده است.

ضرابی افزود: در روش دوم بانک خون خصوصی یا خانوادگی است که از سال ۸۴ تا کنون حدود ۲۰۰ هزار نمونه است که برای اعضای خانواد استفاده می‌شود. که از این تعداد بیش از ۳۵ درصد اجازه اهدا به افراد دیگر را داده‌اند که در هیچ جای جهان چنین موردی وجود نداشته است.

ایران بزرگترین بانک خون منطقه است

وی گفت: از این تعداد ذخیره‌هایی که انجام شده ۵۵ درصد از نمونه‌ها پسر و ۴۵ درصد دختر بوده و ۱۷ درصد این نمونه‌ها از زایمان طبیعی و ۸۳ درصد از زایمان‌های سزارین جمع آوری شده است.

ضرابی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰ مورد از پیوندها از بانک خون بند ناف عمومی انجام شده است، ادامه داد: کودکانی که خود دچار بیماری شدند و پیوند و تزریق برای آنها استفاده شد، بیماری‌های خونی ۳۱ مورد و فلج مغزی ۵۵ مورد و اوتیسم ۵ مورد بوده است.

مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های کشور گفت: در بخش نگهداری بانک خصوصی سلول‌های بنیادی، خانواده‌ها هزینه‌ای اولیه به مبلغ ۸ میلیون تومان و هر ساله بابت شارژ آن ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

ضرابی تاکید کرد: ایران در این بخش نه تنها از آمار جهانی عقب نیست بلکه بزرگترین بانک خون منطقه است.

سالانه ۲۵ هزار نمونه سلول‌های بنیادی جدید در کشور ذخیره سازی می‌شود

مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های کشور گفت: از تعداد ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ نمونه، هزار و ۵۰۰ نمونه متعلق به استان گلستان است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۶۰ درصد افزایش جمع آوری نمونه نسبت به سال گذشته در کشور داشتیم، افزود: سالانه ۲۵ هزار نمونه جدید ذخیره سازی می‌شود که پیش بینی می‌کنیم این آمار تا پایان سال به ۲۲۰ هزار نمونه برسد.

ضرابی اذعان داشت: در حال حاضر بانک خون عمومی ظرفیت کمی دارد به همین خاطر تعداد نمونه‌ها کمتر است. و همچنین مراکز پیوند هم ۱۵ مرکز است که حدود ۳ الی ۴ مرکز فعالیت پیوند را انجام می‌دهند.

کد خبر 5937925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha