۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۲۳:۳۰

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تولید آبزیان در آذربایجان غربی به ۱۸ هزار تن رسید

تولید آبزیان در آذربایجان غربی به ۱۸ هزار تن رسید

ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تولید آبزیان در استان به ۱۸ هزار تن در سال افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو شهبازی در این زمینه با اشاره به فعالیت ۴۲۰ مرکز و مزرعه آبزی پروری در استان، افزود: استان در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی یک قطب مهم در کشور بوده و در حال حاضر تولید آبزیان در استان به ۱۸ هزار تن در سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این استان با تولید شش هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در دریاچه‌های پشت سدها و رودخانه‌ها، مقام سوم کشوری را در زمینه تولید ماهی در منابع آب‌های داخلی به خود اختصاص داده است.

شهبازی اظهار کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن ۲۶ دریاچه پشت سد موجود و در حال احداث و بیش از ۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به عنوان دومین استان پرآب کشور مطرح بوده و از نظر شیلاتی نیز یکی از قطب‌های مهم تولید ماهی در منابع آبی کشور است.

وی گفت: از مراکز مهم تولید ماهی استان می‌توان به دریاچه‌های پشت سد ارس، سد ماکو، سد ارس ۲، سد قیقاج، سد حسنلو و سد بوکان و سد مهاباد و همچنین رودخانه زرینه رود، سیمینه رود و زاب اشاره کرد.

شهبازی تصریح کرد: در این راستا مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از تعاونی‌های صید و صیادی و نیز حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان ارزشمند منابع آبی استان اقدام به راه اندازی مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی در شهرستان پلدشت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: این مرکز به عنوان سومین مرکز بزرگ تکثیر بچه ماهیان گرمابی در کشور مطرح است که با مساحتی بالغ بر ۶۰ هکتار در جوار رودخانه پرآب ارس قرار گرفته و بدلیل وجود آب کافی و بسیار غنی در رودخانه ارس، در سال جاری حدود هشت میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در مرکز فوق تولید و پس از رسیدن به وزن مناسب در منابع آبی استان و استخرهای ذخیره آب کشاورزی رهاسازی می‌شود.

کد خبر 5944575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha