۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵

نشستی با اهل اقلم؛

نویسندگان ایلام به علت عدم بضاعت مالی توانایی چاپ کتاب ندارند

نویسندگان ایلام به علت عدم بضاعت مالی توانایی چاپ کتاب ندارند

ایلام- یکی از نویسندگان ایلام با اشاره به اینکه نویسندگان ایلام به علت عدم بضاعت مالی توانایی چاپ کتاب ندارند ، گفت: کتاب جایی در سبد خرید خانوارهای ایلامی ندارد.

بهمن احمدی نویسنده کتاب «فردا به جای چشم تو بیدار می‌شوم» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی یکی از میراث گذشتگان ما هستند که نه‌تنها در گذشته ارزش بالایی داشته و از مؤلفان به عنوان انسان‌هایی بزرگوار یاد شده است بلکه امروزه نیز از اهمیت‌بالا و جایگاه ارزنده‌ای برخوردار هستند، با این حال این روزها کتاب و مطالعه آن تا حد زیادی از زندگی‌هایمان دور شده است.

وی افزود: کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی که نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای فرهنگ عمومی دارد، از مدت‌ها قبل در سبد خانوارهای ایرانی جای چندان مطلوبی ندارد و فعالان و کارشناسان امور فرهنگی در این مورد بارها هشدار داده و صدمات حذف کتاب از سبد خانوارهای ایرانی را گوشزد کرده‌اند.

فراموشی کتاب و کتابخوانی

احمدی ادامه داد: با گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه‌های اجتماعی به زندگی ما، کتاب و کتابخوانی به دست فراموشی سپرده شدند و متأسفانه آمار مطالعه در کشور و به تبع آن استان ما ایلام به طرز وحشتناکی کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: افزایش استفاده بی رویه از فضای مجازی، نرخ بالای کاغذ و قیمت تمام شده کتاب برای خریداران، نبود تبلیغات مناسب در عرضه کتاب، دستمزد کم نویسندگان، فروش آثار به صورت غیرمجاز و قاچاق، نداشتن زمان کافی برای مطالعه، گرانی و عدم جذابیت کتاب‌ها قطعاً از دلایل اصلی کاهش میزان مطالعه و کتاب‌خوانی طی سال‌های اخیر هستند.

این نویسنده ایلامی با بیان اینکه هزینه بالای چاپ کتاب نیز از دیگر مشکلات حوزه کتاب است، ادامه داد: بسیاری از نویسندگان به علت عدم بضاعت مالی توانایی چاپ کتب خود را ندارند که این موضوع یقیناً در کاهش سرانه مطالعه در استان تأثیر گذار است، از سوی دیگر نیز آنگونه که باید از نویسندگان حمایت نمی‌شود که این موضوع نیز موجب کاهش رغبت و انگیزه نویسندگان در تولید کتاب‌های مورد نیاز مردم می‌شود.

مزیت‌های مطالعه کتاب

احمدی بیان کرد: با توجه به اینکه مطالعه کتاب تأثیر بسزایی در توسعه، افزایش سطح علمی جامعه، کاهش استرس، تقویت حافظه، رشد مغز، بهبود مهارت‌های انتقادی و… می‌شود، باید ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد توجه مسئولان، نویسندگان، ناشران و عموم مردم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: توسعه فرهنگ والای کتاب و کتابخوانی در پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف نقش ماندگاری دارد و برای ترویج این میراث گرانبها و با ارزش باید اقداماتی از قبیل آموزش کودکان و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی تا بزرگسالی، افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها، احداث کتابخانه در روستاها، اهدای بن تخفیف خرید کتاب به مردم، در نظر گرفتن سلایق مردم، حمایت‌های مادی و معنوی از نویسندگان، تبلیغات به ویژه از طریق رسانه‌ها و همچنین تشویق مردم به مطالعه و خرید کتاب جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در استان لحاظ شود.

احمدی نویسنده ایلامی در پایان گفت: کتاب یکی از ارزشمندترین میراث‌های انسان به شمار می‌رود که نقش مهمی را در بیداری آحاد جامعه دارد و نقش بی‌بدیلی در انتقال دانش‌ها ایفا می‌کند به همین دلیل مسؤولان ذیربط باید به این عرصه توجه ویژه‌ای داشته باشند و مشکلات و خلأهای صنعت نشر و حوزه کتاب را حل کنند.

کد خبر 5945741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha