۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۳۹

گزارش مهر؛

کتابخانه‌های استان‬ بوشهر‬ فرسوده شده‌اند/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها

کتابخانه‌های استان‬ بوشهر‬ فرسوده شده‌اند/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها

بوشهر- بسیاری از کتابخانه‌های استان بوشهر فرسوده هستند و با توجه به کمبود فضاهای مطالعاتی نیاز است زیرساخت‌های کتابخوانی در این استان تقویت شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با وجود پیشرفت‌های فناورانه در زمینه‌های مختلف و ظهور ابزارهای نوین برای دریافت و ارسال اطلاعات و اشتراک‌گذاری آنها، کتاب هنوز جایگاه ویژه خود را از دست نداده است.

کتاب دریچه‌ای بزرگ را برای انسان‌ها به سوی دنیای ناشناخته باز می‌کند و مطالعه کتاب از مهمترین روش‌ها برای پرورش استعدادهای انسان و آموزش علوم و فنونی است که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند.

در این زمینه حضرت علی (ع) می‌فرماید «در عجبم از مردمی که به غذای جسم خویش چه بسیار اهمیت می‌دهند، اما نسبت به کتاب و مطالعه برای تغذیه روح آنان است این چنین بی اعتنا و بی توجه هستند.»

امروزه یکی از مهمترین چالش‌ها در جامعه مربوط به پایین‌بودن سرانه مطالعه و در واقع نخواندن کتاب است؛ ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه افراد و اقشار مختلف در جامعه می‌تواند این نقیصه را رفع کند.

یکی از پیش‌نیازهای تقویت مطالعه در جامعه، ایجاد فضا و فرصت مناسب برای کتاب‌خوانی است که از جمله می‌توان به ایجاد کتابخانه‌های مجهز و در اختیار قرار دادن کتاب‌های مناسب اشاره کرد.

کتابخانه‌های استان‬ بوشهر‬ فرسوده شده‌اند/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها

در استان بوشهر کمبودهای فراوانی در حوزه فرهنگی وجود دارد که یکی از آنها نداشتن کتابخانه‌های مناسب و مجهز است و اگرچه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است ولی کافی نیست و باید بیشتر شود.

بسیاری از کتابخانه‌های استان بوشهر دارای قدمت بالا بوده و نیازمند نوسازی، بهسازی و تجهیز هستند که دستگاه‌های اجرایی، صنایع مختلف، شهرداری‌ها و خیرین باید در این زمینه پای کار باشند و در این مسئله مهم مشارکت کنند.

زیرساخت‌های کتابخوانی تقویت شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تاریخ فرهنگی استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: هر جامعه‌ای برای دستیابی به توسعه و پیشرفت نیازمند تقویت فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری به برخی از مشکلات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های عمرانی در عرصه کتابخانه‌های استان بوشهر یک نیاز ضروری است.

لزوم تجهیز کتابخانه‌ها

وی کتابداری و کتابخوانی را موضوعی دوسویه دانست و خاطر نشان کرد: استان بوشهر از دیرباز با تألیف و انتشار کتاب با داشتن ظرفیت‌های مهم علمی و فرهنگی از جایگاه مهمی برخوردار بوده است و مردم نیز به کتابخوانی توجه ویژه ای دارند.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر تجهیز کتابخانه‌ها به امکانات پیشرفته صوتی، دیجیتالی و الکترونیکی افزود: باید زمینه دسترسی مناسب مردم استان بوشهر در نقاط مختلف به کتابخانه‌ها فراهم شود.

کتابخانه‌های استان‬ بوشهر فرسوده شده‌اند‬

وی با بیان اینکه در بحث سخت‌افزاری ضعیف ‏هستیم تاکید‬ کرد: ‬ باید با تلاش‬ و‬ مشارکت‬ همگانی‬ زمینه‬ رفع‬ این ضعف‌ها‬ فراهم‬ شود‬ و‬ شاهد‬ جبران‬ عقب‬ ماندگی‌ها‬ در‬ این زمینه‬ باشیم.

آیت‬ الله‬ صفایی‬ بوشهری با بیان اینکه کتابخانه‌های استان‬ بوشهر اغلب فرسوده شده‌اند‬ تصریح‬ کرد: تعداد‬ کتابخانه‌های استان باید ‏افزایش پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تاکید بر اینکه باید به سمت ایجاد کتابخانه‌های استاندارد و خدمات کتابخوانی نوین برویم گفت: باید کتابخانه‌های تخصصی نظیر کتابخانه قرآن، تاریخ و … و موزه مؤلفان در استان ‏ایجاد شود.

کتابخانه‌های استان‬ بوشهر‬ فرسوده شده‌اند/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها

کتابخانه مرکزی یک مطالبه ۲۰ ساله در بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: هر کتابخانه دارای سه عنصر است که شامل کتاب، کتاب‌خوان و کتابدار می‌شود و نقش اصلی را ‏در آن، کتابدار ایفا می‌کند که مخاطبان را به سمت کتاب و شناخت نویسندگان و محتوای آن هدایت می‌کند.‏

ساخت کتابخانه مرکزی که به یک مطالبه ۲۰ ساله در استان بوشهر تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود که کلنگ آن تا ‏پایان امسال بر زمین بنشیند حیدر راهب ادامه داد: در یک سال اخیر در کتابخانه‌های عمومی بیش از پنج‬ هزار برنامه ترویجی اجرا و بیش از ‏‏۶۰۰ کتاب به امانت گرفته شده است.

وی‬ خاطرنشان‬ کرد: ‬ همچنین در سال جاری ما در چهار شاخص کتابخانه‌های عمومی رشد کرده‌ایم که همه این اتفاقات را مرهون تلاش خالصانه و مجاهدانه همکاران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان می‌دانیم.‏

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر تأکید کرد: با نگاه ویژه‌ای که دولت سیزدهم به توسعه و کیفی‌سازی زیرساخت‌های کتابخوانی ‏دارد، در استان بوشهر نیز شاهد توسعه فضای کتابخوانی و بازطراحی آن هستیم.

وی‬ گفت: ساخت کتابخانه مرکزی که به یک مطالبه ۲۰ ساله در استان بوشهر تبدیل شده، در دولت سیزدهم به طور جدی زنده شده و با هم‌افزایی که میان دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای ساخت این مرکز شکل گرفته، پیش‌بینی می‌شود که کلنگ آن تا ‏پایان امسال بر زمین بنشیند.‌

توسعه کتابخوانی و حلقه‌های مطالعاتی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: جامعه امروزی به توسعه کتابخوانی و حلقه‌های مطالعاتی نیاز دارد و همه ما باید در این زمینه کوشا باشیم.

عبدالرحیم افروع تصریح کرد: بیش ‏از ۵۰ درصد آسیب‌هایی که امروز در جامعه وجود دارد‬ را‬ می‌توان با کمک حلقه‌های مطالعاتی برطرف کرد. چون ‏جوانان ما آگاه‌تر شده و بر اساس کتاب نسبت به مسائل پیرامونی خود شناخت پیدا می‌کنند.‏

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: خوشبختانه حلقه‌های مطالعاتی ما توسعه پیدا کرد و ‏تعداد آن‌ها به ۳۲ حلقه رسید که الان نزدیک به ۱۰ سال است فعالیت می‌کنند و بیش از ۵۰۰ عضو دارند.

کد خبر 5946184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha