۸ آذر ۱۴۰۲، ۷:۲۷

ساخت مدارس نیمه‌کاره چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

ساخت مدارس نیمه‌کاره چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی درباره سرانجام ساخت مدارس نیمه‌کاره ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از آغاز سال تحصیلی و در تیر سال جاری بود که قاسم احمدی‌لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش گفت که تا آغاز سال تحصیلی تمام پروژه‌های ساخت مدرسه که تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است؛ به بهره برداری خواهد رسید.

با این حال نرسیدن اعتبار لازم موجب شد تا این وعده وزارت آموزش و پرورش محقق نشود.

آموزش و پرورش خصوصاً سازمان نوسازی مدارس در تلاش بود تا سهم نیم درصد از درآمدهای دولت از مالیات بر ارزش افزوده را برای ساخت و تکمیل پروژه‌های مدارس به خود اختصاص دهد اما نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند.

حال آموزش و پرورش در تلاش است تا با معافیت‌های مالیاتی خیران را ترغیب به ساخت و تکمیل پروژه‌های نیمه کاره کند.

احمدی‌لاشکی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه مشغول انجام فعالیت‌ها و تکمیل پروژه‌ها هستیم؛ گفت: پروژه‌ها در حال انجام است اما طبیعی است که اگر بودجه نداشته باشیم پروژه‌ها زمین می‌ماند یا به اتمام نمی‌رسد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر بودجه داشته باشیم نه تنها پروژه‌های بالای ۸۰ درصد که حتی پروژه‌های بالای ۵۰ درصد را هم به اتمام می‌رسانیم. معنی ندارد که یک پروژه بیش از ۱۰ سال به طول بیانجامد.

لاشکی با اشاره به اینکه پیشنهاد سهم نیم درصدی ارزش افزوده متأسفانه در مجلس رأی نیاورد؛ گفت: واقعاً سوال اینجاست که ما از کجا پول تکمیل پروژه‌های ساخت و نوسازی مدرسه‌ها را به دست بیاوریم؟ خیران مدرسه ساز ۵۰ درصد سهم خود را می‌پردازند و تکمیل پروژه منوط به پرداخت ۵۰ درصد حق دولت می‌ماند. وقتی دولت از سهمش باز می‌ماند خیران هم مأیوس می‌شوند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سازمان نوسازی مدارس تلاش خود را می‌کند که از هر طریقی بودجه لازم برای تکمیل پروژه‌ها را به دست بیاورد. در مجلس خود آقای قالیباف و برخی نمایندگان نسبت به این مساله حساس هستند اما وقتی نیاز به اعتبارات داریم؛ باید این اعتبارات دیده شود.

بر اساس بند الحاقی به ماده ۲۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ در صورتی که خیرین با پیشنهاد دستگاه اجرایی ذی ربط و موافقت سازمان نوسازی مدارس، طرح‌های تملک دارایی را اجرا یا تکمیل کند و بیش از ۵۰ درصد به جای اعتبارات دولتی در این طرح‌ها هزینه کند، از اعتبارات مالیاتی حداقل ۲۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد هزینه‌ای که انجام داده است، برخوردار می‌شود.

همچنین در مورد طرح‌هایی که حداقل ۵۰ درصد آن به صورت خیّرساز انجام شده و مابقی آن در تعهد دولت است، چنانچه خیّر طرح را با پیشنهاد دستگاه و موافقت سازمان به اتمام برساند، هزینه انجام شده به طور ۱۰۰ درصد به عنوان دیون و اعتبار مالیاتی محسوب می‌شود.

کد خبر 5952468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha