۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰

امام جمعه دشتستان:

مساجد کانون فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی محله‌ها باشند

مساجد کانون فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی محله‌ها باشند

بوشهر- امام جمعه دشتستان گفت: مساجد می‌بایست کانون فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی محله‌های شهر و روستا باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح در نماز جمعه برازجان اظهار داشت: انسان باید در راستای کسب روزی حلال تلاش کند و اگر خوراکی که انسان تناول می‌کند، پلید و حرام باشد، قلب را تیره می‌سازد.

وی اضافه کرد: نطفه‌ای که از آن فرزندان به وجود می‌آیند، از غذایی که پدر و مادر تناول می‌کنند، تولید می‌شود و در صورت نامشروع بودن «درآمد»، شیطان در به وجود آمدن این فرزندان مشارکت می‌کند و گرایش این فرزندان به گناه بیشتر می‌شود و تربیت آنها سخت‌تر و تکامل اخلاقی‌شان با مشکلات زیادتری روبه‌رو خواهد شد.

امام جمعه دشتستان بیان کرد: لقمه حرام، چنان در جان و روان یک طفل اثر می‌گذارد که نمی‌تواند به آسانی از افاضات نورانی حق تعالی کسب نور کند و به سعادت راه یابد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حضور در مساجد تاکید کرد: مسجد مهمترین مکان برای گردهمایی مسلمین است که باید علاوه بر عبادات دسته جمعی، کارکردهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی نیز داشته باشد.

مصلح تصریح کرد: مسجد در طول تاریخ اسلام محل اجتماع و بسیج مردمی برای وصول به همه اهداف مورد نظر جامعه بوده و سابقه درخشانی در حل مشکلات و معضلات داشته است.

وی افزود: همین الگو بود که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأثیر خود را گذاشت و مساجد سنگرهای گسترده در سراسر کشور برای حضور مردم در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب و نظام اسلامی شد ولی متأسفانه پس از آن سال‌ها، مساجد مورد بی مهری و کم توجهی مسئولان، نخبگان و مردم قرار گرفته و از رونق لازم برخوردار نیستند.

امام جمعه دشتستان خاطرنشان کرد: اقشار مختلف به ویژه جوانان آنطور که شایسته جامعه اسلامی است با مسجد انس و الفت ندارند و حضورشان در مسجد کمرنگ و یا بی رنگ است و مسجد که می‌بایست کانون فعالیت فرهنگی اجتماعی محله‌های شهر و روستا باشد، اکنون محدود و محصور به ساعات نماز آنهم اکثراً نماز مغرب و عشا با مراجعین محدود و مشخص شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که هر ساله رهبر معظم انقلاب با پیام به اجلاس نماز یا در جمع روحانیون و … بر اهمیت و جایگاه مسجد و نقش ویژه آن تأکید دارند.

مصلح با اشاره به نبود برنامه فرهنگی اجتماعی متنوع و متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه در مساجد اضافه کرد: اهتمام لازم برای رونق بخشی و به روز کردن مساجد در مسؤولان و مردم ضروری است.

وی با تسلیت ایام فاطمیه با تاکید بر ترویج الگوی فاطمی (س) برای حضور در جامعه افزود: راوی خطبه که نحوه حرکت و ورود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را به محل ایراد خطبه شرح می‌دهد، مبیّن فضیلت بسیار متعالی عفاف و بسیاری دیگر از آموزه‌های دینی است.

حجاب و عفاف مانعی برای فعالیت زنان نیست

امام جمعه دشتستان گفت: حجاب و عفاف نه تنها مانع از حضور زن در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه زن می‌تواند با پوشش کامل و حجاب برتر در تمام عرصه‌ها از جمله در پیچیده‌ترین حوادث سیاسی ورود پیدا کرده و از ارزش‌های دینی خود دفاع کند.

وی اظهار کرد: همان‌گونه که نمی‌توان به بهانه این‌که حفظ حجاب و چادر دست و پاگیر است حجاب را از زن گرفت و به همین دلیل نمی‌توان به بهانه این‌که حضور در عرصه سیاسی، اجتماعی با عفاف و حجاب سازگار نیست، زن را از حضور در چنین عرصه‌هایی محروم کرد.

مصلح اضافه کرد: همان‌گونه که مردمی بودن منافات با شأن و منزلت اجتماعی ندارد چرا که حضرت فاطمه سلام الله علیها با این‌که زندگی کاملاً مردمی داشت با جمعی از زنان بنی هاشم با هیبت و شکوه خاص به مسجد رفتند تا مردم و غاصبان خلافت را متوجه عظمت خود نماید.

وی با اشاره به ۱۹ آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) ادامه داد: رهبر معظم انقلاب توصیه دارند که مسأله فرهنگ و مسأله صف‌آرایی فرهنگی در مقابل دشمن را جدی بگیرید.

امام جمعه دشتستان با اشاره به سالروز شهادت آیه الله دستغیب افزود: آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در شیراز چشم به جهان گشود و با بهره‌های معنوی و کسب فیض از محضر علمای بزرگ زمانه به چنان درجه‌ای از دانش و اخلاق دست یافت که از جمله بهترین الگوهای اخلاقی تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی شد.

وی بیان کرد: این عارف پرهیزگار به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در استان فارس، عضو مجلس خبرگان و رئیس حوزه علمیه، نقش پررنگی در پیشبرد اهداف انقلاب داشت. او بارها زندان و تبعید را به جان خرید، اما هرگز دست از تبلیغ دین و حمایت از انقلاب اسلامی برنداشت.

وی با اشاره به فصل جدید در تغییر نظم جهانی گفت: طوفان الاقصی نه تنها شکست غیر قابل ترمیم برای رژیم جعلی است بلکه شکستی راهبردی و غیر قابل ترمیم برای نظم رو به افول استکبار و آمریکا هم هست و خواهد بود.

کد خبر 5960857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha