۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵

مهر گزارش می دهد؛

پروژه بیمارستان تایباد سرگردان در هزار توی واگذاری

پروژه بیمارستان تایباد سرگردان در هزار توی واگذاری

تایباد- یک دهه از اولین صحبت‌ها درباره واگذاری زمین برای احداث بیمارستان جدید تایباد می‌گذرد و این پروژه در این مدت در هزارتوی واگذاری زمین همچنان سرگردان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - عامر توکلی: شهرستان تایباد یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است که شاخصه‌های مهمی، آن را از دیگر شهرستان‌های استان متمایز کرده است. گمرک بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و به زودی منطقه آزاد صنعتی و اقتصادی دوغارون و معادن مهم فلزات و سنگ این شهرستان را به یک شهرستان مهم استان در حوزه اقتصادی تبدیل کرده است.

از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی این شهرستان در نزدیک ترین فاصله به مرز دوغارون و مرکز ولایت هرات به عنوان کانون اقتصادی افغانستان و تردد روزانه هزاران مسافر افغانستانی در این مرز، تایباد را به یک مسیر امن مسافری بدل کرده اما این شهرستان در دو حوزه بهداشت و درمان مزیت و معایب خاص خود را دارد. یکی از این مزیت‌ها، موضوع توریست درمانی است که این روزها رونق خاصی یافته است.

ورود روزانه ده‌ها بیمار افغانستانی از مرز دوغارون و سفر آنها به مشهد برای انجام امور درمانی مدیران استانی را بر آن داشته تا مجوز پذیرش بیماران خارجی در قالب گردشگری سلامت (IPD) را به این شهرستان ابلاغ کنند، اما زیرساخت‌های لازم برای چنین مجوزی در تایباد فراهم نیست.

بیمارستان تایباد ناخوش احوال است

بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی خاتم الانبیا (ص) شهر تایباد بر اساس یک نقشه قدیمی و بر اساس ترکیب جمعیتی دهه چهل و پنجاه این شهرستان پیش از انقلاب اسلامی ایران ساخته شده و از آن زمان تا کنون بی وقفه در حال خدمت رسانی است. گذشت چند دهه از عمر بیمارستان باعث فرسوده شدن ساختمان آن شده است و از طرفی ساختمان بیمارستان نیز امکان افزایش ظرفیت متناسب با جمعیت ۱۴۵ هزار نفری این شهرستان را ندارد.

برای درک بهتر وضعیت تنها بیمارستان شهر تایباد یک مثال کافی نیست؛ بخش دیالیز این بیمارستان حدوداً ۵ تخت دارد در حالی که بیماران دیالیزی شهرستان بالغ بر ۶۰ نفر هستند. کمبود فضا و امکانات باعث شده است تا بسیاری از بیماران با به جان خریدن خطر تردد در جاده‌های بسیار شلوغ و ترانزیتی و دوطرفه شهرستان جهت دیالیز خود روانه شهرستان‌های تربت جام، خواف و باخرز شوند.

به جز این موارد بیمارستان تایباد از نظر نیروی انسانی نیز کمبودهایی دارد به طوری که از ۱۶۵ پست پرستاری که برای آن پیش بینی شده با تجمیع همه گروه‌های طرحی، رسمی، پیمانی و قراردادی ۱۳۰ پرستار مشغول خدمت هستند. با این سیمای مطرح شده از بیمارستان وضعیت پروژه بیمارستان جدید تایباد هم همچنان در بلاتکلیفی است و اخبار ضد و نقیضی از آن مدام مخابره می‌شود.

پروژه بیمارستان تایباد سرگردان در هزار توی واگذاری

همراه یکی از بیماران دیالیزی را در هنگام خروج از بیمارستان تایباد دیدم، روانش بهم ریخته بود و با سرعت گام بر می‌داشت، به سرعت نزد او رفتم و خود را معرفی کردم، اول امتناع کرد و به سمت خودرو خود رفت ولی با صحبتی که خواهرش با او داشت، برگشت و حاضر به گفت وگو شد. از او علت ناراحتی اش را پرسیدم، گفت: اوضاع بیمارستان تایباد بسیار خراب است، برای دیالیز تخت ندارد، دستگاه ندارد، وقت هم ندارد.

وی افزود: مادرم مدتی پیش به دلیل اینکه دیالیز نشد، به حالت بیهوشی رفت، نزدیک بود به کما برود. او را با پتو به مشهد بردیم. یک هفته بعد باز برای دیالیز مراجعه کردیم، گفتند تخت نداریم، این وضعیت بیمارستان تایباد شده است.

این وضعیت برای تایباد باعث تأسف است

وقتی در روز پرستار همراه با امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد به دیدار پرستاران بیمارستان خاتم الانبیا (ص) رفتیم، در همین بخش دیالیز شاهد گلایه‌ها و شکایت‌های مردمی از وضعیت بیمارستان بودم.

یکی از آنان مادری میانسال بود که روی تخت دیالیز نشسته بود، وقتی امام جمعه شهرستان را دید خطاب به او گفت: به خدا قسم برای یک پیرزن یا پیرمرد تردد در این جاده‌ها سخت است که برای دیالیز روانه تربت جام یا خواف شوند، جدای از این اگر کسی برای دیالیز از اینجا روانه شهرستان‌های دیگر شود، برای شهرستان هم باعث تأسف است.

وی ادامه داد: برای من که اندک انرژی باقی مانده توان سفر هست اما برای افراد مسن‌تر این سفرها سم است. چرا با وجود منابع مهمی مثل گمرک وضعیت بیمارستان این باشد.

هزینه‌های اضافه کرایه به خاطر زمان طولانی دیالیز پرداخت می‌کنم

در تخت دیگری مردی خوابیده بود و رنج بیماری او را نحیف کرد بود به سختی بلند شد و خطاب به حاضران گفت: من از روستا برای دیالیز می آیم. خودرو ندارم و باید سرویس بگیرم. زمان رفت و آمد سرویس‌ها مشخص است اما نوبت دهی دیالیز سخت و نفس گیر است.

وی ادامه داد: گاهی دیالیز من نیمه شب به اتمام می‌رسد و دیگر سرویسی برای برگشت به روستا پیدا نمی‌کنم و مجبورم کرایه‌ای اضافه‌تر برای بازگشت با تاکسی‌های دربستی پرداخت کنم که آن هم واقعاً در توان من نیست.

ازدحام در بخش پزشک عمومی در روزهای تعطیل

محمدرضا پدر جوانی است که به خاطر بیماری کودک خود به بیمارستان تایباد آمده است. وقتی با او صحبت کردم گفت: پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها یا روزهای تعطیلی که مطب‌های پزشکان داخل شهر تعطیل است، حجم زیادی از بیماران راهی بیمارستان می‌شوند و فقط یک پزشک مشغول خدمت رسانی است که نتیجه آن شلوغی است که می‌بینید.

وی با اشاره به کودک بیمارش افزود: فرزند من به خاطر دل درد به بیمارستان آمده و فرد دیگری شاید برای سوختگی و چند نفر دیگر برای آنفلوانزا یا کرونا یا سرماخوردگی، این ازدحام باعث می‌شود بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا یا کرونا که حالا کمترتر شده از بیمار به دیگران سرایت کند.

بیمارستان تایباد دچار فقر امکانات است

امام جمعه شهرستان تایباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت بیمارستان تایباد گفت: چندی قبل از تنها بیمارستان تایباد بازدید کردم و در این بازدید کمبودهای زیادی را لمس کردیم، وقتی ریاست بیمارستان توضیح می‌داد با گلوی پر بغض گفت و ما هم با چشم تر شنیدیم، حتی بیماران با درد گفتند و ما فقط شنونده بودیم. چرا در شهرستانی که هم آن سوی مرز و هم ۱۵۰ هزار شهروند خود را تحت پوشش دارد، این وضعیت آن است.

مولانا غلام نبی توکلی افزود: عزیزان ما با همین کمبودها خدمات ارائه می‌دهد، ما ۶۰ بیمار دیالیزی داریم ولی ۵ دستگاه خدمات می‌دهد و سایران باید به شهرستان‌های دیگر بروند، این برای شهرستانی مانند تایباد با این حجم از ظرفیت‌ها مورد قبول نیست.

وی گفت: ساختمان بیمارستان فرسوده است، تجهیزات آن فرسوده است و از نظر سازمانی کمبود نیرو دارد، با این شرایط چطور می‌تواند خدمات مطلوب ارائه کند؟ این در حالی است که موضوع بیمارستان جدید تایباد یک دهه است که در هزارتوی واگذاری سرگردان است و ما به درستی نمی‌دانیم در چه شرایطی است.

تا پایان کمیسیون‌های ۶۹ و ۲۳ اعتباری به بیمارستان جدید تایباد تعلق نمی‌گیرد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تایباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان شهرستان تایباد با ۱۳۰ تخت بیمارستانی فعالیت می‌کند، این بیمارستان مشکلات بسیار زیادی دارد از جمله اینکه پروژه ساخت این بیمارستان مربوط به قبل از انقلاب است و آن استانداردهایی که الان باید در بیمارستان باشد را ندارد، در این صورت خدمات نمی‌تواند با کیفیت مناسب انجام شود.

حیدر احسانی افزود: دومین موضوع اینکه ساختمان بسیار فرسوده است و این فرسودگی عملاً هزینه‌های بسیار زیادی جهت تعمیرات و نگهداری هر ساله به ما تحمیل می‌کند و سومین مشکل هم فرسودگی تجهیزات آن است که نیاز به تعویض کلی و یا تعمیر دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان تایباد به عنوان منطقه آزاد اعلام شده و ظرفیت اینکه یک منطقه توریستی درمانی خیلی خوب باشد را دارا است و امکانات بالقوه از نظر نیروی تخصصی در کشور و شهرستان وجود دارد و حتی امکان توسعه آن نیز وجود دارد، اما به شرط اینکه فضای فیزیکی این اجازه را به ما دهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان تایباد تصریح کرد: فضای فیزیکی الان بیمارستان برای خدمت دهی به مردم شهرستان حتی پاسخگو نیست و باید برای ساخت بیمارستان جدید اقدام شود. در خصوص بیمارستان جدید از چند سال قبل کار آغاز شده است و چند موقعیت برای ساخت آن پیش بینی شد که مهندسین فنی وزارت بهداشت بر روی یک موقعیت تفاهم حاصل شد.

وی ادامه داد: از نظر وسعت، موقعیت مکانی و شرایط زمین، یک زمین ۸ هکتاری در میدان پیرهرات شهر تایباد مورد تأیید قرار گرفت، بر همین اساس وزیر بهداشت و درمان طی نامه‌ای این پروژه را به عنوان اولویت یک به سازمان برنامه و بودجه کشور معرفی کرده است و همزمان مطالعات زیست محیطی و پدافندی زمین به انجام رسید.

احسانی در خصوص آخرین وضعیت زمین بیمارستان جدید گفت: آنچه الان نیاز است تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۶۹ و تحویل موقت زمین به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. امیدواریم امسال مقدمات ورود این پروژه به عنوان یک پروژه ملی در جدول بودجه ۱۴۰۲ کشور فراهم شود.

وی در خصوص اینکه آیا بیمارستان جدید تایباد در بودجه تحویلی ریاست جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی دارای ردیف بودجه هست یا خیر گفت: تا زمانی که کمیسیون ماده ۶۹ و ۲۳ زمین به اتمام نرسد، بالتبع نمی‌تواند اعتباری به آن تعلق بگیرد. من از وجود ردیف در بودجه ۱۴۰۳ بی اطلاع هستم و بعید می دانم در بودجه سال آتی که این هفته تقدیم مجلس شده است جایی داشته باشد.

تعهد شهرستان تایباد برای کاشت نهال تاغ دو برابر وسعت زمین بیمارستان

سرپرست فرمانداری شهرستان تایباد در خصوص آخرین وضعیت زمین بیمارستان جدید شهرستان تایباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به فرسوده بودن تنها بیمارستان شهر تایباد، هرچه در آن هزینه انجام می‌شود به شرایط عادی و مطلوب برای خدمت رسانی به شهروندان نمی‌رسد، لذا برای تسریع در واگذاری زمین و اینکه بتوانیم در بودجه سال ۱۴۰۳ کشور برای آن ردیف بودجه داشته باشیم پیگیری‌هایی انجام شده است.

پروژه بیمارستان تایباد سرگردان در هزار توی واگذاری

محمدرضا رضایی افزود: در آخرین مورد پیگیری‌ها نشستی با حضور شورای شهر تایباد، شهردار تایباد، رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان و معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی برگزار شد، زمینی که برای احداث بیمارستان به تصویب رسیده است در محل تاغزارهای دست کاشت شهر تایباد است و واگذاری زمین‌های تاغزار دست کاشت فرایند طولانی داشته و گاهاً مخالفت‌هایی هم با واگذاری آنها انجام می‌شود.

وی گفت: به لحاظ اهمیت و اولویت بیمارستان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی دستور تشکیل کمیسیون ماده ۶۹ زمین برگزار شود تا زمین به صورت موقت تحویل دانشگاه علوم پزشکی مشهد شود تا در روند تخصیص اعتبار وارد شود، البته با توجه به اینکه ساخت بیمارستان هزینه بسیار کلانی دارد، معاون استاندار خراسان رضوی تاکید داشتند تا بتوانیم همزمان با اعتبارات دولتی از ظرفیت خیرین منطقه و مولدسازی املاک و مستقلات دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان تایباد استفاده نمائیم.

سرپرست فرمانداری تایباد با تاکید بر اهمیت تاغزارهای دست کاشت در اطراف شهر تایباد جهت جلوگیری از بیان زایی و حرکت گردو غبار به سمت شهر تایباد گفت: در جلسه مذکور شهرستان تایباد به مسؤولین استانی و همچنین سازمان منابع طبیعی کشور قول داده شده به ازای قطع تاغ های زمین بیمارستان دو برابر وسعت زمین مذکور در کانون‌های مدنظر این سازمان در اطراف شهر تایباد کاشت کنیم.

واگذاری جنگل‌های دست کاشت تاغ از مصادیق ممنوعیت واگذاری است

سید رضا ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متقاضیان دولتی برای واگذاری اراضی ملی مطابق ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تقاضای خود را به کمیسیون مستندسازی مستقر در استانداری تحویل دهند و دبیرخانه مذبور پس از اخذ استعلام از دستگاه‌های مسئول پرونده تکمیل شده را به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال می‌کند و در آنجا تقاضا بررسی، تصویب و برای اجرا به استان ابلاغ می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: آنچه در خصوص درخواست دانشگاه علوم پزشکی برای واگذاری اراضی ملی در داخل محدوده قانونی شهر تایباد اتفاق افتاده است، استانداری خراسان رضوی درخواست مذبور را به ما منعکس کرد و ما اظهار نظر کردیم که این اراضی جز اراضی ملی است که سند مالکیت آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی منابع طبیعی صادر شده است.

وی گفت: اعلام کردیم در تحویل این اراضی یک معذوریت قانونی وجود دارد که این اراضی جز جنگل کاری‌های دست کاشت تاغ است. این جنگل‌ها از مصادیق ممنوعیت‌های واگذاری است و در اختیار ما در استان نیست. مطابق تبصره ۲ قانون جهش تولید مسکن اختصاص این زمین‌ها برای ساختمان سازی حتی ممنوع است.

پیشنهاد شده است در ازای عرصه مورد تقاضا چند برابر نهال کاری تاغ انجام شود

ابوترابی تصریح کرد: در جلسه‌ای پیشنهاد شد که متقاضی آمادگی دارد چند برابر این عرصه از محل عوائد فروش ساختمان‌های متروکه مجاور آن نهال کاری کند، ما در استان با نظر موافق، درخواست مذکور به پایتخت ارسال کردیم.

پروژه بیمارستان تایباد سرگردان در هزار توی واگذاری

وی گفت: با توجه به اینکه مدارک و مستندات مورد نیاز کمیسیون مستند سازی و صدور مجوز مربوطه در معاونت حقوقی ریاست جمهوری حداقل یک سال زمان نیاز دارد و پروژه بیمارستان نیز اولویت دارد، لذا ما درخواست واگذاری موقت زمین به متقاضی را از سازمان منابع طبیعی درخواست کردیم.

پروژه شهرک صنعتی تایباد یک نمونه موفق تعامل بین دستگاهی است

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: مشابه این پروژه را در شهرک صنعتی تایباد نیز به عنوان یک تجربه موفق به تهران اعلام کردیم که در ازای واگذاری ۱۲۰ هکتار زمین، شهرک صنعتی متعهد گردید هزار و ۲۰۰ هکتار معادل ۱۰ برابر عرصه تحویلی نهال کاری کند. این تعامل موفق دستگاه‌ها فرصتی است تا بیمارستان تایباد که نسبت به شهرک صنعتی هم حیاتی تر بوده و هم زمین مورد تقاضا کمتر است، با شرایط بهتر مورد بررسی قرار گیرد.

سیدرضا ابوترابی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در فصل تصویب بودجه کشور هستیم و امورات قانونی این درخواست چه میزان زمان نیاز دارد، گفت: ما در سنوات قبل چندین مکاتبه داشتیم ولی آنچه مانع این واگذاری بوده، ممنوعیت قانونی است که وجود داشته است و فقط با مجوز رئیس سازمان امکان اجرا دارد. این بار با نگاه وجود آمادگی جهت نهال کاری، مکاتبه انجام شده است و برآورد ما برای دریافت پاسخ از پایتخت یک ماهه است، هرچند انتظار داشتیم این آمادگی در نامه دانشگاه علوم پزشکی با صراحت اعلام می‌شد اما شورای شهر تایباد این آمادگی را اعلام کرده است.

کد خبر 5963313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha