۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۰

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

١٨٣هزار قزوینی در طرح ملی پایش سلامت شرکت کرده اند

١٨٣هزار قزوینی در طرح ملی پایش سلامت شرکت کرده اند

قزوین-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه ۱۸۳ هزار قزوینی در طرح ملی پایش سلامت شرکت کرده‌اند گفت: انتظار ما این است که تا پایان این طرح ۸۰۰ هزار نفر در غربالگری سلامت شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلال رحمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین با اشاره به پویش ملی سلامت اظهار کرد: حوزه سلامت در بیماری‌های واگیر دستاوردهای خوبی داشته و از طریق واکسیناسیون بدو تولد و سایر روش‌های پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها را کم و حتی ریشه کن کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: متأسفانه در مدیریت بیماری‌های غیر واگیر نمی‌توانیم چنین ادعایی داشته باشیم و بیشتر مرگ و آسیب‌ها در سطح بیماری‌های غیر واگیر است چنانچه ۷۰ درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های قلب و عروق اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به این موضوع که مردم اهمیت بیشتری برای جلوگیری از شیوع و گستره بیماری‌های واگیردار قائل هستند، بیان کرد: نمونه مدیریت این موضوع را در شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا دیدیم که علاوه بر یک رفتار حاکمیتی مردم با آگاهی مراقبت کردند تا توانستیم بیماری را زمین گیر کنیم ما در بیماری‌های قلب و عروق دیابت و یا فشار خون بالا چنین همتی دیده نمی‌شود.

رحمانی تصریح کرد: امروز شیوع بیماری قلب و عروق در افراد بالای ۱۸ سال اصلاً بعید نیست و سن بیماری پایین آمده است، بیماری‌هایی نظیر دیابت و یا فشار خون بالا قاتلین خاموشی هستند که تا قبل از ایجاد عوارض و نارسایی اگر غربالگری و پیشگیری و نیز چک کردن مداوم وجود نداشته باشد افراد متوجه آن نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: به منظور بهبود کیفیت سلامت در سطح جامعه پویش ملی سلامت که به غربالگری در زمینه دیابت و فشار خون می‌پردازد از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه انجام می‌گردد که افراد می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت غربالگری را به طور رایگان انجام دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به آمار افراد شرکت کننده در غربالگری سلامت تا به امروز در سطح استان قزوین توضیح داد: تاکنون ۱۸۳ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال غربال شده‌اند که از این تعداد ۱۲۶۲ نفر جدید آگاه شده‌اند که فشار خون بالا دارند و ۶۷۶ نفر که دیابت داشته‌اند و از آن آگاه نبوده‌اند نیز مطلع شده‌اند، بدیهی است که اگر حتی یک نفر را در این زمینه آگاه کنیم و پیش از وقوع عوارض بتوانیم بیماری را کنترل کنیم کار بزرگی اتفاق افتاده است.

رحمانی با بیان اینکه جایگاه دانشگاه علوم پزشکی قزوین از بین ۶۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور که در حال انجام این طرح در سطح کشور جایگاه بیست و چهارم را دارد، گفت: گرچه از میانگین این طرح جایگاه بالاتری داریم اما در حد انتظارمان نیست و لازم است که روزانه ۳۵ هزار نفر به ما مراجعه کنند تا به هدف خود برسیم در این راستا تمام خانه‌های بهداشت در روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر فعال شده‌اند.

وی گفت پایلوت این طرح در استان قزوین شهرستان آبیک است که لازم است همه افراد بالای ۱۸ سال آن در طرح شرکت داده شوند و پیش بینی ما این است که در شهرستان‌های تاکستان، البرز و قزوین بالای ۷۰ درصد از افراد بیش از ۱۸ سال در طرح غربالگری شرکت کنند.

رحمانی در خاتمه یادآور شد: انتظار ما این است که تا پایان طرح پایش سلامت ٨٠٠هزار نفر از استان قزوین در این طرح شرکت کرده باشند بدیهی است که غربالگری علاوه بر کمک به سیستم سلامت کشور در بهبود زندگی و هزینه‌های درمان افراد در طولانی مدت اثرگذار است

کد خبر 5965176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha