۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۶

رییس کل دادگستری استان یزد مطرح کرد؛

لزوم بکارگیری فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای مهار اطاله دادرسی

لزوم بکارگیری فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای مهار اطاله دادرسی

یزد- رییس کل دادگستری استان یزد گفت: باید بستر استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در مهار اطاله دادرسی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی دهشیری، عصر چهارشنبه در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌های استان یزد به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: بدون تردید تحقق اهداف و برنامه‌های تحول قضایی در گروی تحکیم پیوندهای علمی، قضایی و هم‌اندیشی و هم‌افزایی هر چه بیشتر دانشگاه و مراکز تحقیقاتی با دستگاه قضا و محاکم است که با تمرکز بر حوزه نقد و مشورت های حقوقی با هدف گره گشایی و بن‌بست شکنی گسترده در حوزه آرا و سایر فرایندهای قضایی می تواند به تکامل برسد.

وی با اشاره به دیدگاه ها و تأکیدات ریاست قوه قضاییه بیان کرد: باید ساز و کارهای مدون و متقنی ایجاد شود تا دانشجویان رشته حقوق در سراسر کشور بتوانند از نزدیک و بصورت ملموس با رویه‌ها و فرآیندهای قضایی در مراجع و محاکم قضایی آشنا شوند.

رییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به برنامه مدون و مستمر تورهای علمی قضایی دانشجویان و دانش آموزان به دادگستری افزود: باید بتوان زمینه هایی را ایجاد کرد تا دانشجویان رشته حقوق بتوانند در محاکم و دادگاه ها به صورت حضوری شرکت کنند که البته در همین راستا برنامه تورهای بازدید دانشجویان، اساتید حقوق و دانش آموزان دبیرستان های استعداد درخشان از محاکم استان و سایر مراکز قضایی به صورت مستمر برگزار می شود.

وی تصریح کرد:‌ باید اطلاعات و آگاهی‌های حقوقی مردم در راستای پیشگیری از وقوع جرم گسترش و توسعه و این موضوع و مقوله‌ای است که نظام آموزشی و پژوهشی حقوق در کشور در راستای آن، می‌تواند منشأ اثر باشد.

رییس کل دادگستری استان یزد، بر استفاده از دانش روز و تکنولوژی جدید در تحقق اهداف قضایی تأکید کرد: یکی از مسائلی که در حوزه قضا مورد توجه کشورها در دنیا قرار گرفته است، استفاده از مقوله هوش مصنوعی است که حتی بسیاری از کشورهای قدرتمند مثل چین، نقشه راهی در این زمینه طراحی و تدوین کرده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ در سالهای اخیر برخی کشورها زیرساخت‌های حقوقی خود را مبتنی بر مقولاتی مانند دادگاه‌های هوشمند، عدالت دیجیتال و یا حتی قاضی رباتیک تغییر داده‌اند، امروز برای مهار اطاله دادرسی و مقابله با بی‌نظمی‌های احتمالی در دادرسی‌ و همچنین مدیریت پرونده‌ها از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند همچنین با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند ناهنجاری‌ها و الگوهای رفتاری غیرعادی و خرابکارانه را شناسایی کرده و افرادی که احتمال ارتکاب اعمال مجرمانه توسط آنها وجود دارد را طبقه‌بندی و ردگیری کنند.

دهشیری بر سوق دادن پایان نامه ها و رساله های دکتری به سمت و سوی شناسایی و حل مسائل و آسیبهای اجتماعی با رویکرد پیشگیرانه تاکید کرد و گفت: جلوگیری از تبدیل آسیبهای اجتماعی به چالشها و مشکلات و ابتلائات حقوقی، قضایی و جرایم موضوعی است که باید با پیمایش های علمی و پژوهش های دانشگاهی دنبال شود.

گفتنی است؛ در این نشست اساتیدی از رشته های حقوق، علوم اجتماعی، روانشناسی و رایانه شرکت داشتند و به موضوعات مختلفی پیرامون مسائل اجتماعی و مبتلابه جامعه اشاره کرد.

کد خبر 5966325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha