۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۵

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

برنج مازندران جزو محصولات کیفی است

 برنج مازندران جزو محصولات کیفی است

ساری- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برنج استان به رغم مخاطرات مختلف جزو محصولات کیفی موجود در سبد خانوارها است.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مؤمنی شامگاه پنجشنبه در همایش استانی مقابله با آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی و ارتقای سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد اظهار کرد: کشاورزی که دارد محصولی سرشار از انواع ویتامین‌ها تولید و به سبد غذایی و سفره مردم هدیه می‌کند مسئله ایمنی غذا را یک مسئله نه تنها کلیدی و نه تنها بهداشتی بلکه یک مسئله کاملاً امنیتی بداند.

وی افزود: هر فعالیتی در عرصه تولیدات محصولات غذایی در استان مازندران انجام بشود، به نوعی امنیت اجتماعی و امنیت غذایی کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: یک تهدید جدی که سال‌ها است در موردش صحبت می‌شود همین موضوع آفت‌کش‌ها است و زمانی به صورت جدی در موردش بحث می‌کنیم که آثار انسانی آن نمودار شود.

این مسئول ادامه داد: شاید جامعه علمی و دلسوزان مختلف زیست محیطی در این خصوص هشدارهایی را بدهند اما متأسفانه از زمانی مسئله جدی گرفته می‌شود که مخاطرات انسانی آن بروز و ظهور پیدا کند.

استفاده بی رویه از کودها و سموم کشاورزی جدی است

مؤمنی با بیان اینکه مسئله استفاده بی‌رویه از کودها و سموم شیمیایی یک موضوع جدی است؛ تاکید کرد: این موضوع هم برای جامعه تولیدکننده که در معرض استفاده مستقیم این کودها و سموم هستند و هم برای مصرف‌کنندگان که باقیمانده سموم می‌تواند تبعات زیان‌باری را ایجاد کند که شاید حتی تا نسل‌ها آثار آن باقی بماند.

وی اعلام کرد: محصولات استان مازندران در ارزیابی کلی مراکز بهداشتی نسبت به انواع محصولات وارداتی به مراتب پاک‌تر و قابل استفاده‌تر برای مصرف‌کنندگان است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران: تصریح کرد: هم اکنون برنج استان مازندران علیرغم مخاطرات موجود جزو کیفی‌ترین محصولات برای مصرف در سبد خانوار است؛ اما نگرانی‌ها آن‌جا است که سقف آلایندگی در منابع آب و خاک ما بالا برود.

این مسئول ادامه داد: در استان مازندران به دلیل فاصله نزدیک میان منابع آبی و آلاینده‌ها حجم مخاطرات بسیار بیشتر است که شاید بتوان منابع آبی را با صرف هزینه‌های بسیار به چرخه بازگرداند اما هر سانتی متر خاک چندین هزار سال زمان می‌برد و به راحتی مسئله قابل جبران نیست.

مؤمنی مطرح کرد: در این نشست قطعاً مسئله و طرح مسئله برای عزیزان جا افتاده است و ما محصولاتی تولید می‌کنیم که با رویه ذهنی سنتی که در جامعه وجود دارد و اصلاح آن نیازمند اقدامات ترویجی و کارشناسی است میزان کاهش مصرف سموم را در سطح کشور بالا می‌برد.

کد خبر 5967000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha