۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۲

«قصه گویی» سنت دیرینه ایرانی ها است-۳

فرهنگ غنی روستانشینان الهام بخش داستان ها است

فرهنگ غنی روستانشینان الهام بخش داستان ها است

بوشهر- نویسنده و پژوهشگر دشتستانی گفت: ادبیات داستانی روستا نشینان پیشینه بسیار قوی، سهل، آسان و روانی دارد که سرشار از اسطوره‌، افسانه‌ و داستان‌های الهام بخش است.

حیدر رضانیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون انگیزه چاپ و نشر کتاب «دزدان ِقلعه ی تَوَّجْ» اظهار داشت: ادبیات داستانی روستا نشینان پیشینه بسیار قوی، سهل و آسان و روان، سرشار از اسطوره‌ها و افسانه‌ها و داستان‌هایی دارد که سینه به سینه در شب نشینی هایی که با چراغِ فانوس نور افشانی می‌شد، شفاهی نقل می‌شدند، که امروزه ماندگار و به یک «میراث معنوی» تبدیل شده است. این فرهنگ غنی، گنجینه‌ای است که منبع الهام این داستان‌ها است.

نویسنده و پژوهشگر دشتستانی در خصوص پیشینه پژوهشگری خود ابراز داشت: از سال‌هایی که دانش آموز بودم تا الان که پیشه معلمی دارم روزی را به خاطر نمی آورم که مطالعه نکرده باشم و ننوشته باشم.

این فرهنگی بازنشسته به چاپ اولین کتاب خود اشاره کرد و گفت: برایم بسیار اهمیت داشت که فرهنگ جبهه و جنگ با ریشه‌ای قهرمانی که در آن حماسه خود نیز حضور داشته‌ام، آنچه از دانشگاه ایثارگران در صحنه نبرد آموخته‌ام را به تصویر بکشم و این دغدغه را که بر دوش من سنگینی می‌کرد در قالب جمع آوری خاطرات رزمندگان انجام و مکتوب کنم.

وی گفت: بعد از چاپ کتاب «حماسه حضور، میراث‌های معنوی، گنجینه جنگ، شهید فرهنگی اسماعیل رزمجو، ادبیات داستانی و ادبیات عامه را سعی کردم از یافته‌های پژوهشی‌ام نیز در این مسیر بهره و به کار ببرم.

وی با اشاره به رونمایی اخیر کتاب «دزدان قلعه توج» گفت: این آغازی است برای تشویق و هدایت ذهن نویسندگان به بومی گرایی و استفاده از نمادهای است که در آن زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این نام اثر را این‌گونه برگزیده است خاطر نشان کرد: این نام و داستان از چندین سال با من بود و در ذهن من پرورش میافت، از همان زمانی که در کنار نویسندگی یاد گرفتم خوب ببینم و خوب بشنوم. در بین فهرست قصه‌های قدیمی این کتاب چون نام «توج یا توز» یک شهر تاریخی و باستانی آمده است و یکی از این قصه‌ها است خواستم آن شهر باستانی را بیشتر معرفی کنم.

نویسنده و پژوهشگر دشتستانی بیان کرد: آنچه در محل زیست من و آنچه در درون من_ جنسِ من_ رخ می‌داد تشویقم کرد که نام این اثر دزدان قلعه توج» شود.

نویسنده به این پرسش که آیا اثر دیگری در دست نگارش دارید پاسخ داد: در حال نوشتن یک اثر بنام شعرای «محلّی سرا» و مبارز بر علیه فئودال‌ها «غُلوسوزو» هستم که امیدوارم پیش از پایان سال ۱۴۰۲ منتشر شود.

نویسنده داستان‌های افسانه‌ای در پایان سخنانش یادآور شد: مسیر چاپ و نشر مسیر آسانی نیست، اما با انگیزه و علاقه نویسندگی، با کمک و مساعدت و همکاری «راویان» و راهنمایی نویسنده شهیر هم استانی «مسعود عرب زاده» مدیر انتشاراتی قلم داران جنوب هموار شد.

کد خبر 5969481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha