۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

مدیرکل دامپزشکی اردبیل:

اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر استان اردبیل عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است اما نباید در این راستا از مراقبت‌های اصولی طیور غفلت کنیم.

مهدی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از مهمترین و شاخص‌ترین رسالت و وظیفه‌ای که دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی دارد، مبارزه با بیماری‌های مشترک بوده و بدون تردید کلید کنترل، پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌ها در دست دامپزشکی است.

وی در تشریح اقدامات دامپزشکی در حوزه این بیماری‌ها با توجه به سردی هوا و اتراق پرندگان مهاجر و آبزی وحشی در استان، پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مورد تاکید قرار داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: اگر چه در حال حاضر استان عاری از بیماری است اما همچنان ویروس بیماری در حال گردش و چرخش بوده و خطر شیوع و بروز بیماری، طیور صنعتی و بومی و روستایی استان را تهدید می‌کند.

فیضی گفت: لازم است فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی همچنان هوشیاری خود را حفظ کرده و با رعایت موارد امنیت زیستی و توجه جدی به توصیه‌های کارشناسان و متخصصان دامپزشکی، اجازه ندهند طیور پرورشی با پرندگان مهاجر در تماس باشند.

وی در تشریح اقدامات پیشگیری از این بیماری به صورت مبسوط و جداگانه در سه محور، وظایف روستاییان و پرورش‌دهندگان طیور بومی، فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور صنعتی و نیز وظایف شهروندان را مورد تاکید قرار داد.

فیضی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردارنده ۲ چالش مهم بهداشتی و اقتصادی است و ایجاد سویه‌های جدید ویروس که ممکن است در صورت شیوع بیماری به انسان سرایت کند باید بسیار جدی تلقی شود و از دیدگاه اقتصادی نیز با ایجاد مخاطره برای صنعت طیور می‌تواند تولید و امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد: امروز آرامشی که در حوزه بیماری‌های مشترک در استان وجود دارد نتیجه اقدامات سازنده دامپزشکی است که به صورت شبانه‌روزی بیماری‌های مختلف را در استان رصد و پایش می‌کند.

کد خبر 5972755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha