۳ دی ۱۴۰۲، ۹:۲۱

اختتامیه دومین سوگواره «مشعل» در قم برگزار شد

اختتامیه دومین سوگواره «مشعل» در قم برگزار شد

قم- اختتامیه دومین سوگواره «مشعل» با برپایی نمایشگاه آثار منتخب و تجلیل از نفرات برگزیده در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه دومین سوگواره مشعل شامگاه شنبه در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

محسن محرری رئیس شورای اسلامی شهر قم در این مراسم گفت: خرسندیم که اینگونه برنامه‌های فرهنگی در شهر مقدس قم برگزار و آئین‌های عزاداری سیدالشهدا علیه السلام در قالب هنر به دیگران معرفی و شناساندن می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: دشمن امروز از همه روش‌ها برای مقابله با نظام اسلامی و دین و آئین ما استفاده کرده که البته به در بسته خورده است.

محرری ادامه داد: تلاش دشمنان در عرصه تهاجم فرهنگی بیش از سایر ابعاد است و در این زمینه باید مراقب نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان باشیم‌.

وی تاکید کرد: هیأت می‌تواند در راستای جذب جوانان نقش آفرین باشد و در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان از مساجد و هیأت‌ها در میدان نبرد حضور می‌یافتند و امروز نیز کارکرد فرهنگی مساجد و هیأت باید تقویت شود.

وی با تقدیر از هیأت نجفی‌ها مقیم قم گفت: این هیأت، یکی از هیأت‌های اصیل در شهر مقدس قم است که سوگواره‌ها و آئین‌های عزاداری مختص خود را دارند که مشغول گردانی و مشق شمشیر از جمله آنان است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: ما در شورای اسلامی شهر قم افتخار داریم تا هر کجا که نیاز باشد حمایت‌های لازم را در راستای تقویت برپایی این گونه برنامه‌ها انجام دهیم.

باید روایت جدیدی از آئین مشعل گردانی قم داشت

شهاب واجدی داور دومین سوگواره مشعل نیز در این مراسم گفت: اینکه به جای توجه به متن و حاشیه این آئین عزاداری، به استفاده از تکنیک و عکاسی خلاقانه بیشتر توجه می‌شود از نکات ضعف آثار دریافتی بود و باید بیان روایتگرانه از این آئین عزاداری داشت اما شاهد بودیم که عکس‌های انتزاعی به دبیرخانه ارسال شده بود.

وی با بیان اینکه باید نگاه مستند و روایتگری به این سوگواره داشت افزود: برخی از عکاسان به متن فراخوان دقت کافی نداشتند و لازم است تا عکاسان در هر جشنواره و سوگواره بر اساس متن فراخوان اعلامی، ارسال اثر داشته باشند.

وی افزود: در این دوره بیشتر عکس‌هایی که دیدیم همانند سال‌های گذشته بود و برخی عکس‌ها نیز داشتیم که تا مرحله سه رتبه اول رفته بود اما به دلیل عدم کیفیت در چاپ کنار گذاشته شد.

داور دومین سوگواره مشعل افزود: باید تلاش شود تا روایت جدیدی از آئین مشعل گردانی قم داشت و این سوگواره سنتی بسیار زیبا و دارای ظرفیت‌های خوبی برای خلق یک مجموعه است.

۴۵۷ عکس به دومین سوگواره مشعل ارسال شد

احمد ظهرابی دبیر دومین سوگواره مشعل نیز گفت: از بین ۴۵۷ عکس رسیده از ۴۹ عکاس به دبیرخانه دومین سوگواره عکس مشعل، سه نفر رتبه‌های اول تا سوم، پنج نفر برگزیده و یک نفر شایسته تقدیر عکس موبایلی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: داوری این دوره در سه مرحله برگزار شد که طی آن در مرحله نخست داوری ۲۱۷ عکس از ۴۵۷ عکس رسیده انتخاب اولیه شد و در ادامه و در مرحله دوم ۷۹ عکس به مرحله سوم و نهایی داوری دومین سوگواره عکس مشعل راه یافت.

دبیر دومین سوگواره مشعل اضافه کرد: همچنین در مرحله پایانی بعد از بررسی دقیق آثار رسیده و انتخاب ۴۲ عکس برای برپایی نمایشگاه دومین سوگواره عکس مشعل؛ نفرات برتر، برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

کد خبر 5974675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha