۳ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳

استاندار گیلان:

قطار توسعه کشور در حال حرکت است

قطار توسعه کشور در حال حرکت است

رشت - استاندار گیلان با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت تجاری و اقتصادی سرای ایرانیان گفت: قطار توسعه کشور در حال حرکت است.

به گزارش خبرنگار مهر اسدالله عباسی ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در سالن غدیر استانداری گیلان اظهار کرد: کاهش وابستگی اقتصاد کشور به صادرات فراورده‌های نفتی از اهمیت ویژه برخوردار است و از دغدغه‌های نظام و رهبری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تلاش‌های اتاق بازرگانی استان در اعزام هیأت بلند پایه اقتصادی و تجاری به کشور روسیه افزود: حضور افراد بلند پایه و متخصص در قالب هیأت‌های تجاری و اقتصادی، دستیابی به اهداف مورد نظر را سهل و ممکن می‌سازد و تأثیر بسزایی در جامعه هدف دارد.

استاندار گیلان با اشاره به راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان بیان کرد: راه اندازی این مجموعه فرصتی ویژه و طلایی برای تجار و بازرگانان ایران به شمار می‌رود.

لزوم بهره مندی از ظرفیت تجاری و اقتصادی سرای ایرانیان در آستراخان

عباسی با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت تجاری و اقتصادی سرای ایرانیان در آستراخان اضافه کرد: اتاق بازرگانی با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بهره مندی از این بازار را افزایش دهد.

وی ادامه داد: سرای تجاری ایرانیان و تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیتی و ارزی مبادلات تجاری گیلان و روسیه گامی برای دستیابی به اهداف مشترک ۲ کشور است.

استاندار گیلان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های راهبردی اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: طبق تکالیف باید بر اساس منویات مقام معظم رهبری و برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم از این فرصت به دست آمده به درستی استفاده کرد.

عباسی با بیان اینکه گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است، گفت: در کنار ظرفیت و قابلیت‌های موجود اکنون تنها از ظرفیت جاده‌ای به صورت محدود استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود در ترانزیت کالا موجب می‌شود محصولات کشاورزی ما در زمان مناسب به دست خریدار و بازار هدف نرسد، افزود: باید فضایی ایجاد کنیم که با اتصال ریل به بنادر، رونق کشتیرانی و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم و با رفع موانع موجود، کاهش تعرفه کالایی و استفاده از کشتی‌های کانتینری و یخچال دار مواد غذایی و محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب جابجا کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه یکی از بازارهای بسیار مهم و راهبردی برای تولیدات کشور به ویژه گیلان است، گفت: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان ۲ کشور عدم شناخت صحیح از ظرفیت‌های یکدیگر است که موجبات سو استفاده برخی را فراهم می‌کند.

سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارد دلاری روسیه اندک است

استاندار گیلان سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارد دلاری روسیه را بسیار اندک برشمرد و بیان کرد: در سال‌های گذشته تفاهم نامه‌هایی در این زمینه منعقد شد اما هیچکدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی، کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاوردهای آن را منعکس کنند و اصرار بر اجرای تفاهم نامه‌های منعقده بین طرفین داشته باشند.

عباسی با بیان اینکه ایجاد پرواز هوایی رفت و برگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه در ارتقا بازرگانی بین کشورها بسیار سودمند است، گفت: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی سازی باید در اقتصاد دریا محور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم درحالیکه هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری داغستان در بخش‌های مختلف افزود: مشترکات فرهنگی، دینی و مذهبی داغستان با گیلان فرصت طلایی را برای رونق گردشگری این استان فراهم می‌کند.

استاندار گیلان از فعال سازی مرکز ویژه اقتصادی لاهیجان در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: فعال سازی سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه فرصت مناسبی برای گیلان به شمار می‌رود.

عباسی با بیان اینکه قطار توسعه کشور در حال حرکت است، گفت: مردم ثمره تلاش‌های ۲ ساله دولت را در روزهای آینده مشاهده خواهند کرد.

کد خبر 5975270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha