۵ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۵۱

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

تامین بودجه تحقیقات از عوارض آلایندگی اقدام مهم دولت سیزدهم است

تامین بودجه تحقیقات از عوارض آلایندگی اقدام مهم دولت سیزدهم است

اراک- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تامین بودجه تحقیقات از محل عوارض آلایندگی با تایید سازمان محیط زیست، وزارت کشور و دانشگاه علوم پزشکی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی شامگاه سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه در خصوص استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، عوارض آلایندگی را نیم درصد، یک درصد و ۱.۵ درصد از فروش صنایع آلاینده عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون در دوران ناترازی نمی‌توان بالاترین میزان عوارض را از صنعت آلاینده دریافت کرد.

وی با اشاره به اظهار نظر اخیر رئیس سازمان محیط زیست درباره عدم استفاده از سوخت مازوت در کلانشهرها، توضیح داد: دکتر سلاجقه بر اساس اطلاعات وزیر نفت اظهارنظر کرده بود که پس از اعلام مازوت سوزی در شهر اراک، این مقام مسئول بر پیگیری برای ممانعت از مازوت سوزی تاکید کرد.

یوسفی، اولین انتخاب محیط زیست برای سوخت نیروگاه، را گاز دانست و گفت: اگر ظرفیت تولید مازوت کم سولفور در پالایشگاه شازند افزایش یابد می‌توان حداقل اثرات منفی این سوخت را کاهش داد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: وضعیت آلاینده‌ها در بهار امسال خوب بود اما در تابستان ریزگردهای کویر مرکزی تعداد روزهای آلاینده را افزایش داد.

یوسفی اظهار کرد: هم اکنون تعداد روزهای ناسالم اراک، برابر سال گذشته است و امید است با بارش مناسب از این شرایط عبور کنیم.

وی درباره دیگر صنایع آلاینده استان مرکزی توضیح داد: پالایشگاه شازند نیز یک صنعت آلوده است، اما به کمک ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان و پیگیری‌های صورت گرفته، هزار میلیارد تومان پروژه به کمک روش‌های دانش بنیان برای پالایشگاه تعریف شده است تا آلایندگی آن کاهش یابد.

یوسفی اضافه کرد: برای شرکت ایرالکو و انتقال آندسازی آن نیز از شرکت برنامه درخواست شده است و اگر در مدت تعیین شده برنامه ارائه نشود وارد مباحث و ظرفیت‌های قانونی خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: سبز اعلام شدن صنایع بر اساس شاخص‌ها و ملاک‌های مشخص است و هفته گذشته ۳۳ دستگاه در کل کشور سبز اعلام شدند و ۳ مجموعه متعلق به استان مرکزی بود و اگر صنعتی مدعی سبز بودن است باید گواهی مشخصی را ارائه کند.

یوسفی درباره کیفیت سوخت در استان مرکزی نیز بیان کرد: در اراک تمام اندازه گیری ها نشان داده است که بنزین جایگاه‌های سوخت یورو ۴ مصرف می‌شود و در سطح استان نیز همین شرایط حاکم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: در کارگروه اضطرار به مسئله تعطیلی بخش خصوصی نیز توجه می‌شود و فقط به کارفرمایان برای مسئله تعطیلی واحد خود در زمان آلودگی توصیه می‌شود.

یوسفی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست متولی اجرای قانون هوای پاک نیست، بلکه یک ناظر است و در این راستا ۲۰ دستگاه اجرایی با ۱۲۶ وظیفه در استان مسئولیت دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست، یکی از اقدامات شتاب گرفته در دولت سیزدهم برای اجرای قانون هوای پاک، مسئله آلودگی هواست و هر هفته جلسات و پیگیری‌های لازم انجام شده است و تا امروز به نتایج خوبی دست یافته ایم هرچند که به خوبی اطلاع رسانی نشده است.

یوسفی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته یک واحد نیروگاه حرارتی شازند وارد تعمیرات اساسی شد و یک ماه نیز دیرتر از سال گذشته مصرف سوخت مازوت در این مجموعه صنعتی نیز آغاز شد.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت در ۱۱۶ روز مصرف شد و امسال نیز مصرف کمتری خواهیم داشت، چراکه یک واحد اورهال و یک ماه دیرتر ماوزت سوزی آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، یکی از خروجی‌های اساسی جلسات هفتگی را تجهیز نیروگاه به سیستم پایش، عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری پیرو قانون هوای پاک اقدامات مؤثری انجام شده است، تصریح کرد: یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سال جاری در دلیجان نصب شد و شمار ایستگاه‌ها در استان به هفت ایستگاه رسید و در جلسات کارشناسی نیز بنا شده است که ۵ ایستگاه نیز توسط شهرداری اراک تأمین شود که در حال پیگیری است.

یوسفی تاکید کرد: برای باغات سنجان و کرهرود و احیای آنها تصمیمات خوبی گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: بارها گفته شده است که تنها نیروگاه مازوت سوز کشور نیروگاه حرارتی شازند است در حالی که در کشور ۱۴ نیروگاه حرارتی وجود دارد و در حال حاضر فقط نیروگاه تهران، البرز و اصفهان مازوت سوزی ندارند و باقی در حال مصرف مازوت هستند، البته ما مازوت سوزی نیروگاه شازند را قبول نمی‌کنیم و کاهش مصرف مازوت در حال پیگیری است.

وی افزود: راه اندازی سیستم فیلتراسیون در نیروگاه حرارتی شازند، نیازمند زمینی بیش از اراضی فعلی نیروگاه و ۸۰ لیتر بر ثانیه آب است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه نیز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند آهکی تولید خواهد شد و به این دلایل امکان فیلتراسیون به صرفه و اجرایی نیست.

یوسفی گفت: حفاظت محیط زیست استان نیز در تمام طول سال طبق قانون عمل می‌شود و حتی بابت مازوت سوزی سال گذشته شکایت کرده ایم و پرونده در حال بررسی است و امسال نیز طبق قانون امکان شکایت وجود ندارد.

وی توضیح داد: برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل اراک، دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای تاکسی‌های اراک به کمک صندوق ملی محیط زیست در دستور کار است.

یوسفی، یکی از دلایل اصلی و اساسی مصرف مازوت در نیروگاه شازند را تراکم جمعیت و قرار نداشتن آن در داخل شهر عنوان کرد و افزود: از ابتدا نسبت به این مسئله معترض بودیم چراکه این سوخت بر شهروندان اراکی تأثیر دارد و شاید نیروگاه در داخل شهر اثر کمتری بر شهروندان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در این راستا باید اطلاع رسانی درستی انجام شود تا در سال آینده این مسئله در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار گیرد، اما در حال حاضر ناترازی انرژی موجب مازوت سوزی در نیروگاه شده است.

کد خبر 5977521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha