۶ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱

مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی:

۸۰ میلیون تُن خوراک دام و طیور در کشور وارداتی است

۸۰ میلیون تُن خوراک دام و طیور در کشور وارداتی است

اراک- مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ تا ۸۰ میلیون تُن خوراک دام و طیور در کشور وارداتی است که برای مدیریت تامین خوراک دام باید تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرامک عزیزکریمی ظهر چهارشنبه در کارگروه آموزشی اصلاح الگوی تولید علوفه و ارتقای بهره‌وری آب و خاک در اراک اظهار کرد: با توجه به اینکه کشت حدود ۷۰ درصد سطح محصولات علوفه‌ای تابستانه و با کمبود آب و تبخیر مواجه است بنابراین باید این نسبت کاهش و کشت محصولات پاییزی انجام و جایگزین شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ۲ و هفت درصد زیرکشت معادل ۱۶۰ هزار هکتار کشت محصولات علوفه‌ای داریم که با تولید ۷۴۷ هزار تُن، ۴ و ۹ دهم درصد کل تولیدات زراعی محصولات دیم را شامل می‌شود.

عزیز کریمی گفت: ۶۳ درصد از تولید علوفه دیم برای یونجه و شبدر برسیم است و پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم و همچنین ایجاد تنوع در این محصولات شاهد هستیم.

وی افزود: ۸۰ درصد دیمزارهای کشور مختص کشت گندم و جو است که می‌طلبد برای تداوم کشت جایگزین در این اراضی تدابیری اندیشیده شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: کشت جو در دیمزارها ۱۰ تُن ماده خشک در هکتار را تولید می‌کند و این در حالی است که این میزان تولید خشک در کشت چغندر ۱۵ تن است، بنابراین چغندر علوفه‌ای ظرفیت مناسب برای جایگزینی این محصولات در دیمزارها را دارد.

عزیزکریمی گفت: با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تُن خوراک دام و طیور در کشور جو و ذرت جو و کنجاله وارداتی است برای کاهش هزینه و مدیریت تأمین خوراک دام باید تدابیری اندیشیده شود.

وی در خصوص میزان بارندگی استان مرکزی گفت: برای امسال ۳۰ میلیمتر باران در استان مرکزی ثبت شده که نسبت به بلند مدت ۶۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است این بیانگر آن است که باید تصمیمات جدی برای بهره وری بهتر صورت بگیرد.

کد خبر 5978079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha