معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری:

اختصاص ۸۰ درصد از فعالیت نهضت سوادآموزی به زنان و دختران

اختصاص ۸۰ درصد از فعالیت نهضت سوادآموزی به زنان و دختران

شهرکرد-معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از اختصاص ۸٠ درصد از فعالیت نهضت سواد آموزی به زنان و دختران در این استان خبر داد.

به گزارش مهر، یاسر خسروی صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نهضت سوادآموزی در تاریخ هفت دی ماه سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و در طی این سال‌ها خدمات بسیاری به مردم کشور ارائه کرده است.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: براساس آخرین سرشماری صورت گرفته پیش از انقلاب اسلامی یعنی سال ۱۳۵۵ درصد سواد کشور و استان بسیار پایین بود و کمتر از ۳۶ درصد افراد در محدوده سنی بالای ۶ سال در استان دارای سواد بودند بنابراین ضرورت تشکیل نهضت سوادآموزی احساس شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ آمار افراد باسواد در چهارمحال و بختیاری به ۸۸.۱ درصد رسید و در محدوده سنی فعالیت نهضت سوادآموزی یعنی ۱۰ تا ۴۹ سال نسبت به آخرین سرشماری پیش از انقلاب اسلامی بیش از ۵۰ درصد رشد وجود داشته و میزان سواد افراد در استان به حدود ۹۷ درصد رسیده است.

خسروی عنوان کرد: اختلاف سواد زنان در مردان در کشور طی سال ۱۳۵۵ حدود ۲۳.۴ درصد بوده اما با توجه به اینکه ۸۰ درصد از فعالیت‌های نخضت سوادآموزی به زنان و دختران اختصاص پیدا کرده این اختلاف در سال ۱۴۰۰ به ۶.۱ درصد رسید.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اختلاف سواد در جوامع شهری و روستایی در سال ۱۳۵۵ حدود ۳۴.۹ درصد بوده اما پس از تشکیل نهضت سوادآموزی ۵۵ درصد از فعالیت این نهضت به روستاییان اختصاص پیدا کرد و این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه: هرساله حجمی از طرف سازمان نهضت سوادآموزی کشور به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند که باید در سه دوره تحصیلی نهضت سوادآموزی شامل سواد، انتقال و تحکیم تحت پوشش قرار بگیرند، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۹ آموزش دهنده فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای تحت پوشش قرار دادن حجم اختصاص پیدا کرده به استان با نهضت سوادآموزی همکاری دارند.

خسروی یادآور شد: حجم اختصاص پیدا کرده به چهارمحال و بختیاری طی سال جاری در دوره سواد دو هزار و ۹۰۰ نفر، دوره انتقال دو هزار و ۵۰۰ نفر و دوره تحکیم یک هزار و ۷۰۰ نفر است که درمجموع باید هفت هزار و ۱۰۰ نفر در استان تحت پوشش قرار بگیردند که ۲۰ درصد از این حجم که در محدوده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال قرار دارند در سال جاری تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تا پایان دی ماه سال جاری فرصت ثبت‌نام متقاضیان نهضت سوادآموزی وجود دارد، بیان کرد: این نهضت برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد.

وی با اشاره به بازماندگان از تحصیل، افزود: یک سامانه برای دوره ابتدایی با نام شهید محمودوند طراحی شده که در جهت شناسایی افراد بازمانده از تحصیل کارآمد است و امیدواریم در خصوص دوره متوسطه نیز چنین سامانه‌ای طراحی شود همچنین یک مؤسسه خیرین بازماندگان از تحصیل در استان دایر شده است.

کد خبر 5978087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha