۶ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

میرزاجانی:

به دنبال جریان سازی قرآنی در عرصه تلاوت هستیم

به دنبال جریان سازی قرآنی در عرصه تلاوت هستیم

در هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم میرزاجانی معاون آموزشی شورای عالی قرآن بر فرهنگ‌سازی، بسترسازی، ذائقه‌سازی و جریان‌سازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع «اثرگذاری تلاوت بر مخاطب»، عصر امروز ۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مجتمع امام خمینی (ره) با تلاوت سیدمحمد حسینی‌پور، نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدتقی میرزاجانی معاون آموزش شورای عالی قران ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین و گرامی داشت مادران و همسران شهدا، گفت: در نشست تخصصی هجدهم توفیق میزبانی جمع اهالی قرآن را داریم.

وی با بیان اینکه هجدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود افزود: موضوع اثر گذاری تلاوت بر مخاطب مورد تاکید این نشست‌ها است. فن و هنر تلاوت و آهنگین قرآن بر اثر گذاری بر مخاطب مورد استفاده می‌گیرد. اگر این امر انجام نشود گوییا این اتفاق انجام نشده است. در این بین امیدواریم جمع اساتید قرآن نکات کارشناسانه و ارزنده‌ای را بیان خواهند کرد و شگردهای این تأثیر گذاری را برخواهند شمرد. بنابر اهمیت این جلسه فوق تخصصی این موضوع در دستور کار نشست هجدهم قرار گرفت.

وی ادامه داد: تعدادی از پژوهشگران شرکت کردند و مطالب علمی ارسال کردند.

به دنبال جریان سازی قرآنی در عرصه تلاوت هستیم

میرزاجانی افزود: نشست هجدهم به صورت آماری روایت کنیم در این برنامه سه روزه ،۱۴ مقاله تخصصی در موضوعات مختلف تلاوت توسط اساتید ارائه خواهد شد. همچنین دو میزگرد تحقیقی با موضوع نقد و بررسی اقدامات صداوسیما و وظایف نهادهای مسؤول در زمینه تلاوت‌های اثر گذار است.

معاون آموزش شورای عالی قرآن ادامه داد: سه سخنرانی مهم پیش بینی شده است. در روز اختتامیه با حضور حجت الاسلام خاموشی و امروز افتاحییه نیز محضر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بودیم. در همه این بخش‌ها پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده است و با حضور حاضران به صورت مشارکت دو طرفه انجام خواهد شد.

میرزاجانی با تاکید بر اینکه چهار اثر پژوهشی جدید هم در این نشست هجدهم رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: این نشست از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و این روزها به ایستگاه هجدهم رسیده به دنبال جریان سازی و ذایقه سازی است. زمانی که یک موضوع مانند تلاوت معنامحور یا خشوع در تلاوت، مهندسی تلاوت و … به عنوان یک دغدغه در سطح مخاطبانش مطرح و در مورد آن‌ها گفت‌وگو می‌شود این بخش مهمی از کار است. البته زمانی که خروجی‌ها مشخص شد، تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم که این‌ها در مقام عمل هم خودش را نشان دهد. همچنین در صدا و سیما با دوستان این موضوعات را به اشتراک می‌گذاریم و درخواست کرده‌ایم که عملیاتی شود.

دبیر هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جریان حرفه‌ای تلاوت ما در کشور رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد: بنا به قولی امروز جریان تلاوت کشور در رتبه اول دنیا قرار گرفته و به قول دیگری همپایه مصر در قله قرار گرفته است. موضوعی که تا چند وقت پیش یک رؤیا بود و امروز این رؤیا به حقیقت پیوسته است.

به دنبال جریان سازی قرآنی در عرصه تلاوت هستیم

رونمایی از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت» از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

به دنبال جریان سازی قرآنی در عرصه تلاوت هستیم

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، پنل‌های تخصصی آن آغاز به کار کرد که در اولین پنل مقاله «نقش قرائات مختلف (نافع، حمزه و…) در تلاوت اثربخش» از سوی حسن احمدی‌زاده و همچنین مقاله «جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار» از سوی محمدرضا ستوده‌نیا و در نهایت مقاله «پیشنهاداتی پیرامون ارتقای نقش صدا و سیما در تأثیرگذاری تلاوت بر مردم» از سوی علی‌اصغر شعاعی و حجت‌الاسلام حسین سلیمانی ارائه شد.

بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

کد خبر 5978552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha