۷ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۳۶

بهره‌برداری از ترانزیت آستارا به جمهوری آذربایجان در روزهای آتی

بهره‌برداری از ترانزیت آستارا به جمهوری آذربایجان در روزهای آتی

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری محور دوم ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: تمام دست‌اندکاران باید حمایت کنند تا هرچه سریع‌تر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگترین پروژه ریلی در تاریخ کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می‌شود تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد، گفت: این پروژه در مسیر دشواری قرار دارد، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‌برداری رسیده است.

بذرپاش با اعلام اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژه‌ها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است، یادآور شد: روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی با محوریت شرکت‌های حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود. در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا هر چه سریع‌تر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود.

وی با بیان اینکه پروژه چابهار به زاهدان بزرگترین پروژه ریلی کشور است، خاطرنشان‌کرد: سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیکی حمل و نقل ریلی است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز با سرعت در حال پیشرفت است. این پروژه‌ها گرچه در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد، اما با کوه‌های سخت در طول مسیر مواجه هستیم.

بذرپاش بیان کرد: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید و تلاش همه دست‌اندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریع‌تر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود.

رشد ۴۰ درصدی حمل و نقل بین ایران و آذربایجان در ۲۰۲۳

وی گفت: مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است که نشان‌دهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و این رشد را در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد هستیم.

وی تصریح‌کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلی‌ترین تأکیدات دولت است.

از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان از حج عمره

وزیر راه و شهرسازی درباره از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان گفت: با شروع حج عمره، پروازها بین ایران و عربستان از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 5978822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha