۱۲ دی ۱۴۰۲، ۲۳:۲۷

رییس کمیته پایش قرارگاه جوانی جمعیت یزد:

خدمات مراقبتی رایگان به بیش از ۸ هزار زن باردار در یزد ارائه شد

خدمات مراقبتی رایگان به بیش از ۸ هزار زن باردار در یزد ارائه شد

یزد- رییس کمیته رصد و پایش قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۸ هزار و ۸۷۰ مادر باردار مراقبت‌های دوران بارداری دریافت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، مسعود شریفی اظهار کرد: مراقبت‌های ارائه شده به مادران باردار شامل مواردی همچون سنجش پارامترهای بدنی، انجام دو مرتبه آزمایش رایگان در هفته‌های ششم تا دهم و هفته‌های ۲۰ تا ۲۴ بارداری، همچنین بررسی Rhخون مادر برای تزریق آمپول رگام در صورت نیاز و برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی است.

وی با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: همچنین در شش ماهه نخست سال جاری به ۵۶ هزار زن متاهل در استان، مشاوره های فرزندآوری ارائه شده است.

شریفی ادامه داد: طی همین مدت حدود ۹ هزار زن باردار از خدمات مشاوره‌ای و مراقبتی رایگان دوران بارداری در مراکز بهداشتی سطح استان برخوردار شدند.

رییس کمیته رصد و پایش قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه افزود: در سال جاری ۸۰ درصد مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان محقق شده و ۲۰ درصد باقی مانده در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی مجلس و ابلاغ آن توسط رییس جمهور در آبان ماه ۱۴۰۰ بیان کرد: معاونت بهداشتی به عنوان دبیر قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت در قالب دو کمیته بهداشت و کمیته رصد و پایش در حال فعالیت است.

شریفی با بیان اینکه البته این معاونت قبلاً هم فعالیت‌هایی را در این زمینه داشت ولی پس از ابلاغ این قانون با قالب‌های جدید و جدی‌تری این فعالیت‌های را دنبال می‌کند، تصریح کرد: هدف کلی در این قانون افزایش شاخص باروری کلی است که باید حداقل به عدد جانشینی ۲.۱ برسد به عبارتی هر زوج به طور متوسط باید دو فرزند داشته باشد که پس از دنیا رفتن آنها به عنوان جایگزین در جمعیت باشند.

وی، هدف بزرگتر در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را افزایش این شاخص به عدد ۲.۵ خواند و افزود: محقق شدن این شاخص نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت در جامعه خواهد بود.

شریفی ادامه داد: در کنار گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان، گروه مجزای زنان باردار و زنان شیرده هم به واسطه اهمیتی که در راستای قانون حمایت از خانواده دارند، جای گرفته است.

به گفته وی، طی دو سال اخیر مشاوره فرزندآوری برای گروه سنی ۱۰ تا ۵۴ سال برای زنان همسردار انجام شده که براساس شرایط هر یک، مشاوره‌های لازم پیرامون ترغیب به بارداری و فرزندآوری به آنان ارائه شده است.

کد خبر 5983791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha