هوشنگ کامکار آهنگساز با اعلام این خبر در توضیح انگیزه نوشتن این اثر در گفتگو با خبرنگارمهر گفت : من در سال مولانا برخود واجب دیدم که کاری شایسته و درخور برروی اشعارمولانا بنویسم به همین دلیل بود که نوشتن منظومه مولوی را برای ارکستر سمفونیک آغاز کردم و حدود دوماه گذشته نوشتن این قطعه را به مناسبت بزرگداشت مولانا بدون اینکه سفارش نهاد و یا سازمانی باشد به پایان رساندم.
وی در ادامه افزود: همانگونه که اعلام شده این اثربه علاوه چند قطعه دیگرقرار است در ایام جشنواره اجرا شود؛ در بخش نخست کنسرتو کمانچه و ارکستر از ساخته های اردشیر و ارسلان کامکار است و همچنین "سوئیت سمفونیک افسانه سرزمین پدری" دومین قطعه از بخش نخست است که هم برای ارکسترسمفونیک و هم سازهای ایرانی طراحی شده است.
کامکارخاطرنشان کرد : قسمت دوم منظومه سمفونیک مولوی با آوازعلیرضا قربانی است که این اثرهم برای ارکسترسمفونیک نوشته شده است.
سرپرست گروه موسیقی کامکارها در ادامه به شیوه اجرای منظومه مولانا اشاره کرد و گفت : از ویژگی های مهم این منظومه استفاده از اشعاری است که تا به حال در موسیقی ایران از آنها استفاده نشده؛ در واقع این اشعار منتخب سازمان یافته ای از تمام شاه بیت های مولانا است و سعی کردم این اشعار را با حالات گوناگون ولی درعین وحدت و انسجام محتوایی،مفهوم عرفان و عشق را در ملودی ها و موتیف های کوچک سازی ارائه کنم.
وی درادامه افزود : این قطعه فرمی چرخشی و ادواری دارد که با استفاده از بازگشت ملودی ها در تم ها و تونالیته های مختلف می چرخد و این حالت چرخشی و سماع در طول کار حفظ شده است؛ از مدت های پیش به ساخت این قطعه فکر می کردم و با مشورتی که با بسیاری از مولانا شناسان داشتم دست به ترکیب این اشعار زدم.
کامکار درباره انگیزه نگارش این قطعه گفت : همانطور که می دانید امسال سال مولانا نام گذاری شد وگروه ها و افراد بسیاری به نام مولانا و با استفاده از اشعار این شاعر نامی ایرانی هر نوع موسیقی را با یک سه تار و یا دف به خورد تماشاگر دادند و یا به عناوین مختلف خودشان را در سطوح بین المللی مطرح کردند که به نظرمن هیچ یک از این آثار بیانگر عظمت روح مولانا نبود و این درحالی است که اولین کسی که دربعد از انقلاب اشعار مولانا را به کار گرفت من با قطعه "کجایید ای شهیدان خدایی" بودم ولی متاسفانه در حال حاضرشاهد هستیم که انواع و اقسام سوء استفاده ها از نام این شاعر می شود .
این موسیقیدان در ادامه به چگونگی رهبری این آثاراشاره کرد و گفت : سبک موسیقی که در این قطعه به کارگرفتم تلفیقی از سازهای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک است که من اسم این نوع کار موسیقی ملی گذاشتم و از انواع موسیقی سنتی،فولکوریک و تمام جنبه های فرهنگ موسیقایی ایران زمین استفاده کردم و در عین حال این نوع موسیقی را با تکنیک و دانش روز موسیقی در سطح بین الملل همراه کرده ام در واقع مهمترین مسئله حفظ زیبایی موسیقایی در روح موسیقی ایران بوده است ضمن اینکه ارکستر سمفونیک در تمرین های خود به خوبی این قطعات را اجرا کرده و از همه مهم ترارسلان به عنوان رهبر ارکستر قطعات را به خوبی می شناسد و مشکلی در اجرا وجود ندارد.
نظر شما