۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۱۳

معاون امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور:

پیشرفت اقتصادی عدالت محور رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه است

پیشرفت اقتصادی عدالت محور رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه است

اراک- معاون امور برنامه های توسعه امور برنامه‌ریزی و بودجه کشور گفت: رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه پیشرفت اقتصادی عدالت محور است که باید مورد توجه ویژه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، افشین کسالائی عصر چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی اظهار کرد: در چشم انداز ۱۴۰۴ رشد فراگیر و ثبات اقتصادی مدنظر ویژه است و در راستای افزایش ارزش افزوده بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان امری ضروری است.

وی افزود: رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه رعایت ملاحظات اسناد آمایش سرزمین، سیاست‌ها، تمرکز بر موضوعات کلیدی مشتمل بر پیشران‌های توسعه، مسائل بحران‌زا و بسترسازها (ابر پروژه‌ها) است.

معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: مشارکت محوری، استفاده از ظرفیت تمامی فعالان، تغییر رویکرد از تمرکز بر تخصیص و توزیع منابع به اصلاحات ساختارها و وضع قواعد سیاستی، استفاده از برنامه‌ریزی غلتان و اتخاذ رویکرد اجتماع محور از دیگر ویژگی‌های برنامه هفتم توسعه است.

کسالائی گفت: هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، با نرخ رشد اقتصادی متوسط هشت درصد در طول برنامه، ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و تک رقمی کردن تورم طی پنج سال، اصلاح ساختار بودجه دولت از طریق احصا و شفاف‌سازی بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت و مدیریت و تادیه بدهی‌ها، واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف دولت و اجتناب از کسر بودجه است.

وی افزود: بر تمرکززدایی و تقویت نقش استان‌ها در این برنامه توجه ویژه شده است.

معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقا ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی، اصلاح الگوی کشت با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و منابع آبی و با اولویت بخشی به تولید کالاهای راهبردی کشاورزی، استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشور و افزایش بهره‌وری حدود پنج درصدی آب کشاورزی، کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آبخوان‌داری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به سایر آب‌ها و بازچرخانی آب‌های صنعتی و پساب، از دیگر سیاست‌های کلی برنامه هفتم است.


کسالائی گفت: افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک، افزایش ضریب بازیافت در میادین مستقل، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، اجرای چند طرح بزرگ اقتصادی ملی، پیشران، زیرساختی، روزآمد و مبتنی بر آینده‌نگری، فعال سازی مزیت‌های جغرافیایی - سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم و تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی، از دیگر ویژگی‌های این برنامه است.

وی گفت: تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخش‌های خصوصی، عمومی و غیردولتی در طرح‌های عمرانی انتفاعی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مند نمودن درآمدها و هزینه‌های شرکت نفت و سایر شرکت‌های دولتی در بودجه، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت، ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایت و تنظیم‌گری مالیات در اقتصاد با تاکید بر رونق تولید از جمله برنامه‌های مورد توجه در برنامه هفتم توسعه دانست.

کسالایی عدالت مالیاتی، استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی مشتمل بر حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای در سطوح پایه، مازاد و مکمل به منظور ارائه عادلانه خدمات از مهمترین سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت است.

کد خبر 6010734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      0 0
      سلام، برنامه هفتم توسعه پس از الحاقات و اصلاحات که به درستی در مجلس انجام شد متأسفانه تا کنون که هفته دوم بهمن ماه است به دستگاه های دولتی ابلاغ نشده است و کماکان در رفت و برگشت مجلس محترم و شورای محترم نگهبان است. امید است ظرف یک هفته آتی برای اجرا ابلاغ شود. خدا نگهدار.