۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱

همایش گاگریو خوانان بختیاری در شهرکرد برگزار شد

همایش گاگریو خوانان بختیاری در شهرکرد برگزار شد

شهرکرد-اولین همایش منطقه ای گاگریو، با حضور گاگریو خوانان از استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و اصفهان در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان قائدی رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری صبح در این همایش گفت: یکی از ویژگی‌های ایران عزیز، هم زیستی کنار هم فرهنگ‌ها و اقوام مختلف است. بختیاری‌ها از صدر تاریخ دغدغه اصلی شأن میهن و وطن بوده و شیعه مذهب و پیرو حضرت امام علی (ع) بوده‌اند که هیچ افتخاری بالاتر از این نیست.

وی تصریح کرد: همایش گاگریو خوانی با هدف همدلی بین فعالان عرصه فرهنگ بختیاری و آسیب شناسی و پالایش انحرافات احتمالی که در بعضی از مراسمات مختلف و فرهنگ بختیاری ظهور کرده است، برگزار می‌شود.

رئیس حوز هنری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با حضور اساتید برجسته فرهنگ بختیاری و نشست‌های مختلف آسیب شناسی، از فرهنگ غنی بختیاری پاسداری کنیم و این فرهنگ غنی و بزرگ را به نسل جوان امروز به درستی معرفی کنیم.

سید نصرالدین صالحی دیگر سخنران این همایش در جمع گاگریو خوانان گفت: فرهنگ بختیاری یکی از فرهنگ‌های بزرگ ایران زمین است و این قوم از دیر باز باعث افتخار بوده. به طور مثال در ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ و در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی، جمع عظیمی از بختیاری‌ها با حضور در تهران و حمایت از امام خمینی (ره)، مشت محکمی بر دهان بختیار زدند و با امام (ره) و انقلاب اسلامی بعیت خود را اعلام کردند.

صالحی افزود: در فرهنگ بختیاری و مراسمات این قوم بزرگ، گاگریو خوانی یکی از خرده فرهنگ‌های می‌باشد که این روزها دچار انحرافات و آسیب‌هایی شده است که باید مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از اشعار خوانندگان گاگریو، روحیه تقابلی، خشونت طلبی و جنگ جویی در جوانان بختیاری را اشاعه می‌کند، گفت: اینگونه اشعار بسیار مخرب است و باید از پرداختن به اشعاری که جوانان را به سمت روحیه داشتن سلاح و خشونت طلبی سوق می‌دهد، پرهیز شود.

سید نصرالدین صالحی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اظهار داشت: در برخی از مراسمات بزرگ نمایی بسیاری دیده می‌شود که در مواردی باعث تمسخر شخص متوفی می‌شود که باید این بزرگ نمایی‌ها اصلاح شود.

وی افزود در برحی مرام‌ها، به طور مثال شخصی خودکشی کرده و در مراسم این شخص چنان او را معرفی می‌کنند و در توصیف او بزرگ نمایی می کنندکه باعث ترغیب برخی افراد برای این امر خلاف خواهد شد.

وی یادآور شد: استفاده از اشعاری با مضمون داشتن سلاح و سلاح‌های غیر مجاز در مراسمات نوجوانان و جوانان از لحاظ انسانی کار درستی نیست و برخی از گاگریو خوانان با ارائه اشعاری در مراسمات یک دشمن فرضی را معرفی می‌کنند و این جوانان را تحریک به درگیری با سلاح با این دشمن فرضی می‌کند که ممکن است در یک شرایط خاص این تحریکات در نوجوانان و جوانان باعث اتفاقات ناگوار شود.

وی با اشاره به مراسمات بزرگ برای افراد اعدامی و محکوم به حمل مواد مخدر و قتل و استفاده از اشعاری که باعث بزرگ نشان دادن این افراد می‌شود گفت: متأسفانه در برخی از مراسمات، معرفی گاگریو خوان از شخص متوفی باعث برخی ناهنجاری‌ها در نسل جوان خواهد شد که آسیب جدی بر نسل جوان و نوجوان خواهد زد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آسیب‌ها ی جدی گاگریو خوانی در مراسمات اقوام بختیاری را باعث تغییر نگاه دیگر اقوام و مردم نسبت به قوم عزیز بختیاری دانست و گفت: وظیفه اصلی شما گاگریو خوانان عزیز اصلاح این آسیب‌ها و نشان دادن فرهنگ غنی و اصیل بختیاری است چرا که این آسیب‌ها در فرهنگ اصیل بختیاری موجود نیست.

وی یاد آور شد: همه ما باید تلاش کنیم پیشینه‌ی فرهنگی غنی ایل بختیاری را ارتقا بخشیم و این یک رسالت هر بختیاری است و قوم بختیاری باید همه جز دانشمندان و بزرگان کشور باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شعر خوانی و مداحی کربلایی مجتبی مهدی پور، سخنرانی و ارائه مقاله از دکتر روح ا… کریمی و مصطفی علیزاده گل سفیدی پژوهشگر و اساتید دانشگاه، اجرای نقل «تیمور لنگ» توسط هنرمند استان مهدی احمدی و اجرای موسیقی توسط دیدار محمودی و پدرام اسکندی از دیگر بخش‌های این همایش بودند.

کد خبر 6015351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha