۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵

سرهنگی مطرح کرد؛

قیمت تمام‌شده جنگ هنوز برایمان مشخص نشده است

قیمت تمام‌شده جنگ هنوز برایمان مشخص نشده است

نویسنده کتاب «نامزد گلوله‌ها» گفت: منبع‌سازی کتاب‌های جنگ سبب می‌شود قیمت تمام شده آن برای ملت مشخص شود، این قیمت هنوز برای ما درنیامده و به همین دلیل اینگونه با مملکت خود رفتار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رونمایی از چاپ چهلم کتاب «نامزد گلوله ها» نوشته مرتضی سرهنگی شامگاه دوشنبه ۱۶ بهمن با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس توسط انتشارات خط مقدم در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

سرهنگی در ابتدای این‌جلسه درباره «نامزد گلوله‌ها» گفت: این کتاب سفری است به قنات ملک که در پایان دوباره به آن برمی‌گردیم. در این کتاب با زحمات دوستان، قالب خوبی برای کار انتخاب شده و آن قالب روایی و ساده است. باید بتوانیم ساده نویسی را در ادبیات جنگ بیاوریم چراکه بهترین قالب برای نگارش خاطرات است البته بدانیم که ساده نویسی با سطحی نویسی فرق دارد.

وی درباره چگونگی نگارش این‌کتاب گفت: کتاب دارای ۴۸ قطعه است و ما تیترهای خوبی برای آن انتخاب کردیم. در این قطعات با زندگی حاج قاسم آشنا می‌شویم؛ زندگی که در قنات ملک دارد و سپس به کرمان می‌آید و به انقلابیون می‌پیوندد و سپس روزهای انقلاب و جنگ را داریم. بعد از آن به قدس می‌رود و ما شرق و شمال شرق کشور و نیروی قدس را اینجا داریم. سپس حاج قاسم وارد داستان داعش و همچنین سوریه، عراق، لبنان و افغانستان می‌شود و ما چهره این مرد نازنین را آنجا می‌بینیم.

این‌نویسنده دفاع مقدس در ادامه گفت: در کتاب، از توضیح‌هایی که به عقلمان می‌رسید استفاده کردیم و مبالغه‌ها را حذف کردیم و تقریباً الان مبالغه‌ای در کتاب نمی‌بینیم. علت اینکه از مبالغه سخن می‌گوئیم این است که مبالغه مخاطب را قانع نمی‌کند و ما شکست می‌خوریم.ما برای شکست خوردن به این میدان نیامده‌ایم ما آمده‌ایم تا موفق شویم و اصلاً حرف‌های قلنبه سلنبه در کتاب نزده‌ایم. ما آدم‌های فوق العاده ای نیستیم ما همانند مردمی هستیم که در کوچه و خیابان راه می‌روند و از آنجایی که برای آنها می‌نویسیم پس باید به همین سادگی بنویسیم. شاید فکر می‌کنیم ادبیات جنگ، ادبیات عبوسی است اما این طور نیست و باید خنده و شوخی و لطافت داشته باشد.

سرهنگی گفت: سال ۷۴، ۷۵ جلسه‌ای در کرمان با حضور آقای جعفری مدیر ارشاد کرمان داشتیم که در پایان جلسه حاج قاسم به آقای جعفری گفتند من اگر جای شما بودم کل بودجه ارشاد را برای خاطرات جنگ قرار می‌دادم.بنده در حال حاضر میان لشگرها و مسؤولان چنین نگاهی را نمی‌بینیم در حالی که رهبری حمایت‌های بسیاری از کتاب‌های جنگ می‌کنند من گاهی می گویم حمایتی که رهبری از کتاب‌های جنگ دارند از انرژی هسته‌ای ندارند. آنقدر در این کار ایستادگی دارند که می‌گویند بروید و برنامه ۲۰ ساله برای این کار داشته باشید و حتی رهبری نامه‌ای به ارتش دادند و گفتند با اسناد و مدارکی که دارید کتاب‌ها را منبع سازی کنید و منابع بسازید که تا ۲۰۰ سال قابل استفاده باشد.

مدیر پیشین ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در پایان گفت: منبع سازی در کتاب‌های جنگ به این دلیل است که وقتی این کتاب‌ها منتشر می‌شوند قیمت تمام شده جنگ برای ملت مشخص می‌شود، این قیمت هنوز برای ما درنیامده است و چون هنوز این کار انجام نشده ما این گونه با مملکت خود رفتار می کنیم‌. رفتار ما با مملکت مان خوب نیست. انگار بعضی جاها عادت به کار ندارند. اگر ما این کتاب‌ها را بخوانیم آن وقت مدیران، مسؤولان و خودمان و اطرافیان متوجه می‌شویم چگونه باید از مملکت نگهداری کنیم.

کد خبر 6016098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha