۲۲ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۰۰

در ششمین روز اکران فیلم های فجر ۴۲؛

کودکان «سندرم داون» مهمان ویژه جشنواره فجر در رشت

کودکان «سندرم داون» مهمان ویژه جشنواره فجر در رشت

رشت- اکران ششمین روز و شب فیلم های جشنواره فجر در استان گیلان در حالی به کار خود پایان داد که کودکان سندرم داون مهمان ویژه این جشنواره بودند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ششمین روز اکران همزمان فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فجر در استان گیلان با نمایش شش فیلم «قلب رقه» به کارگردانی «خیرالله تقیانی پور»، «آسمان غرب» به کارگردانی «محمد عسگری»، «دروغ های زیبا» به کارگردانی «مرتضی آتش زمزم»، «میرو» به کارگردانی «حسین ریگی»، «آبی روشن» به کارگردانی «قاسم لطفی خواجه پاشا»، «شه سوار» به کارگردانی «حسین نمازی» کار خود پایان داد.

به گفته مسؤولان برگزاری جشنواره فجر در استان گیلان طی دو روز گذشته بیش از ۲۰۰۰ نفر از فیلم اکران شده رشت دیدن کردند که امشب آخرین شب اکران فیلم‌ها است.

کودکان «سندرم داون» مهمان ویژه جشنواره فجر در رشت

۱۹ فیلم منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گیلان

بر اساس اعلام ستاد مرکزی برگزاری جشنواره فیلم فجر ۱۹ فیلم در گیلان اکران می‌شوند و گیلانی‌های علاقه مند به هنر هفتم امسال شاهد اکران همزمان فیلم‌های آغوش باز «بهروز شعیبی»، نپتون «محمدابراهیم غفاریان»، مجنون «مهدی شامحمدی»، بهشت تبهکاران «مسعود جعفری جوزانی»، آسمان غرب «محمد عسگری»، میرو «حسین ریگی»، آپاراتچی «قربانعلی طاهرفر»، صبح اعدام «بهروز افخمی»، شور عاشقی «داریوش یاری»، احمد «امیرعباس ربیعی»، دست ناپیدا «انسیه شاه حسینی»، آبی روشن «قاسم لطفی خواجه پاسا»، قلب رقه «خیراله تقیانی پور» این فیلم مناسب سن بالای ۱۲ سال می‌باشد، ملکه آلیشون «ابراهیم نورآور محمد»، تابستان همان سال «محمود کلاری»، پرویز خان «علی ثقفی»، شه سوار «حسین نمازی»، ببعی «حسین صفارزادگان، میثم حسینی»، فیلم کودک، باغ کیانوش «رضا کشاورز» هستند.

نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساخته مرتضی آتش‌زمزم

در ششمین شب نمایش فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در یکی از سانس‌های سینما ۲۲ بهمن رشت «دروغ های زیبا» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی «مرتضی آتش زمزم» به نمایش در آمد.

این فیلم در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانواده مسلمان و بودایی، جاذبه خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آئین متفاوت‌اند.

دو خانواده بنگلادشی، یکی مسلمان و دیگری بودایی، در همسایگی هم و در یکی از فقیرترین محلات آن کشور زندگی می‌کنند. خانواده مسلمان، یک زن و شوهر به نام‌های فرشته و امجد هستند. زنی جوان که شوهرش را از دست داده و با دختر خردسال و ناشنوای خود، دیطا، زندگی می‌کند نیز آن خانواده بودایی است. هر دو خانواده آرزوهای ساده‌ای دارند که برایشان دور و سخت و محال به نظر می‌رسد؛ مدرسه‌رفتن، داشتن یک موتور ساده برای مسافرکشی و یک کارگاه کوچک خیاطی، همان خواسته‌های اندکی‌اند که در فیلم دست‌نیافتنی به نظر می‌آیند. فیلمی که بازتابی از واقعیت فقر در بنگلادش و بدون تردید در هر سرزمین دیگری، چون ایران خودمان، است.

کودکان «سندرم داون» مهمان ویژه جشنواره فجر در رشت

بنگلادش کشور رنگ‌ها و مناظر زیباست

«مرتضی آتش زمزم» که همراه مهمانانی برای تماشای این فیلم به سال سینما ۲۲ بهمن رشت آمده در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: بنگلادش کشور رنگ‌ها و مناظر زیباست. حتی جمعیت بسیار زیاد آنکه تناسب چندانی با مساحت جغرافیایی آن ندارد هم موجب نشده تا این زیبایی و تنوع رنگ آمیزی در زیست مردم و طبیعت این کشور جنوب آسیا نادیده انگاشته شود.

وی اضافه می‌کند: این فیلم یک کار فرهنگی بین ۲ کشور است و ما با بنگلادش تاریخ مشترک زیاد داریم از ۷۰۰ سال پیش حاکمان در بنگلادش ایرانی بودند و ارتباط فرهنگی داشتیم.

آتش زمزم گفت: به کمک یکی از دوستانم در این کشور و طی سفرهای که به بنگلادش داشتم قصه‌ای از دل همین شور و طراوت زندگی مردم بنگلادش در ذهنم شکل گرفت و در نهایت تبدیل شد به فیلم «دروغ های زیبا».

ساخت یک فیلم در کشور بوتان

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت این نخستین تجربه جدی همکاری سینمای ایران با بنگلادش باشد و به دلیل علاقه مردم آن به ایرانیان و فرهنگ و سینمای ایران رقم خورده کنجکاوی خاصی برای تماشای آن در این کشور وجود دارد.

آتش زمزم درباره دلیل انتخاب بنگلادش توضیح داد: من مرزها را قبول ندارم هرچه دنیا پیشرفته‌تر شود این مرزها دیگر مهم نیست و مهم انسانیت است. ۲ کار را در حال فکر کردن بهش هستیم و یک فیلم سینمایی نیز قرار است در کشور بوتان بسازیم.

بیشترین استقبال گیلانی‌ها در ششمین شب اکران از فیلم «قلب رقه»

تقیانی‌پور در نخستین تجربه سینمایی‌اش در مقام کارگردان، تلاش کرده قصه‌ای مهیج را در دل شهر رقه به تصویر کشیده و با تکیه بر قهرمان خود رضا به عنوان یک نیروی نفوذی ایرانی در بین داعشی‌ها، قصه خود را پیش می‌برد. مأموریت رضا در رقه پیدا کردن اثری از عباس است که گمان بر کشته شدن اوست. زنده پیدا شدن او، حادثه محرک پرده نخست است که خیلی زود به نقطه عطف اول (یافتن ریما همسر رضا) پیوند می‌خورد. هر چند که عنصر تصادف تا حدودی این نقطه عطف را از سکه انداخته و نویسنده می‌توانست برای شکل دادن به آن چاره دیگری بیندیشد.

مهمترین نقطه ضعفی که در فیلمنامه قلب رقه به چشم می‌خورد، تمرکز بیشتر تقیانی‌پور روی وجوه اکشن فیلمش است و همین هم سبب ضعف در پرداخت شخصیت‌ها شده است.

در ششمین شب اکران جشنواره گیلانی‌ها بیشترین استقبال را از این فیلم داشته و مورد اقبال تماشاگران قرار گرفته است. قلب رقه به عنوان یک فیلم حادثه‌ای با پس زمینه سیاسی، فیلم سرگرم کننده‌ای است که می‌تواند جذابیت‌هایی برای عامه تماشاگران به همراه داشته باشد.

«آسمان غرب» یک فیلم اکشن جنگی است

فیلم «آسمان غرب» محصول سازمان سینمایی سوره، بنیاد فارابی و با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی نخستین روایت سینمایی از دلاورمردی‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش است که رویدادهای مربوط به یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور را بررسی کرده و مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد.

این فیلم یک پروژه اکشن جنگی است که جای آن در سینمای دفاع مقدس خالی بود. از نظر تجهیزات نظامی و پروداکشن تولید، این فیلم هم از آثار شاخص این سال‌های سینما محسوب می‌شود که افزون بر ۱۰۰ تانک و نفربر در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

«شه سوار» در ششمین شب اکران در رتبه دوم قرار گرفت

در ششمین شب اکران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۷۷ نفر در سینما سپیدرود از فیلم «شه سوار» دیدن کردند و فیلم‌های «آبی روش»، «دروغ های زیبا» و میرو در رتبه‌های بعدی استقبال تماشاگران گیلانی قرار گرفتند.

«فاطمه فروتن» سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر با قدردانی از همه گیلانی‌ها برای همراهی اعضای ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در این استان، اظهار کرد: طی شش روز گذشته فیلم‌های شه سوار، تابستان همان سال، آغوش باز و ببعی قهرمان با اقبال عمومی تماشاگران همراه شد.

کودکان «سندرم داون» مهمان ویژه جشنواره فجر در رشت

تلاش برای جلب رضایت تماشاگران گیلانی

فروتن به اکران ۱۸ فیلم تاکنون اشاره کرد و ادامه داد: در شب ششم اکران فیلم‌های جشنواره نیز میزبان تعدادی از کودکان سندرم داون بودیم که برای ما افتخاری بزرگ بود.

وی گفت: جلب رضایت شهروندان گیلانی که هنر به ویژه هنر هفتم را خوب می‌فهمند کاری سخت و دشوار است اما اعضای ستاد همه تلاش خود را کردند تا میزبان خوبی برای آنها در طول ایام برگزاری همزمانی جشنواره فیلم فجر در سینما ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت باشند.

فروتن اضافه کرد: اقدامات انجام شده برای رونق بخشیدن به سینماهاست و علاقمندان به هنر هفتم در گیلان برای تماشای فیلم‌های جشنواره می‌توانند از چهار سامانه آی‌تیک (iticket.ir)، سینما تیکت (cinematicket.org)، تیک ایران هفت (irantic.com) و گیشه (gishehr۷.ir) بلیت خود را به صورت اینترنتی خریداری کنند.

کد خبر 6020475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha