۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خبرداد؛

پیشنهاد اضافه شدن ۵۶ هزار هکتار به مناطق حفاظت‌شده استان زنجان

پیشنهاد اضافه شدن ۵۶ هزار هکتار به مناطق حفاظت‌شده استان زنجان

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: پیشنهاد شده تا ۵۶ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده استان اضافه و منطقه مشکین از این لیست خارج شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا یافتیان، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مورد رعایت ضوابط زیست محیطی در کنار توسعه صنعتی و معدنی اظهار کرد: محیط زیست در فعالیت‌های خود، یک ارزیابی اقتصادی دارد و در بخش محیط طبیعی اقتصاد مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تأکید کرد: باید با برآورد اقتصادی مناطق و ارزیابی کیفی تأثیر فعالیت‌های اقتصادی بر محیط زیست، تعادلی بین نیازمندی‌های توسعه برقرار کرد تا شاهد تخریب بی‌حساب و کتاب نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: در کشورهای پیشرفته با تعهدی که معدنکار و سیاست‌های مجموعه معدنکاری گذاشته است، این فعالیت اقتصادی به احیا و بازسازی منطقه نیز می‌انجامد.

وی کل مناطق حفاظت شده را ۱۳.۷ درصد مساحت استان برشمرد و گفت: این مقدار، عدد بزرگی نیست و از طرفی بالغ بر ۶ درصد این محدوده مستثنیات است و مردم فعالیت‌های خود را در آن انجام می‌دهند و در واقع مجموع مناطق حفاظت شده در حد ۵، ۶ درصد است و محیط زیست را مانع توسعه قلمداد کردن، تصور نادرستی است.

یافتیان افزود: شورای عالی محیط زیست مصوب کرده که ایجاد معادن جدید در مناطق تحت حفاظت و حتی معادن فعال هم برای ایجاد محدوده جدید در این مناطق باید با تصمیم و مجوز شورای عالی محیط زیست کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳ معدن در مناطق حفاظت شده داریم که از این تعداد ۲۳ معدن فعال است، عنوان کرد: این معادن قبل از اینکه منطقه حفاظت شده تعریف شود، حضور داشته و فعال بوده و با نظارت محیط زیست کار می‌کند و هیچ ممانعتی از طرف محیط زیست برای این مجموعه‌ها وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه ۱۰ معدن در مناطق حفاظت شده نتوانستند فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: اینها معادن مسبوق به سابقه و متروکه هستند، زمانی مجوز گرفتند و فعالیت کوتاهی داشتند و آن را ترک کردند و معدنی داریم ۲۰ سال فعال نبوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این معادن راهکار قانونی دارد، اظهار کرد: باید با نگاه تعاملی به عنوان یک اصل محیط زیست را حفظ کنیم و توسعه هم داشته باشیم و در این راستا بعد از سفر رئیس جمهور یک تعداد از این معادن در کارگروه تعامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یافتیان به پیشنهاد خروج منطقه مشکین از مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت: در این محل، هم معارض و هم معادن داریم و با کار کارشناسی اعلام کردیم که این محدوده از مناطق حفاظت شده خارج شود تا بهره‌بردار معدنی، روستایی و صنعتکار بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی افزود: اما در کنار آن ۵۶ هزار هکتار در جای دیگر که این مشکلات را ندارد و برای ما ارزش زیستگاهی داشته و معارضی با روستایی و کشاورز نداریم مطرح شده تا در لیست مناطق حفاظت شده استان قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ادامه داد: دستگاه‌های دیگر نیز باید کمک کنند تا منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده ارتقا یابد و در کنار این، ۴۰ هزار هکتار برای فعالیت‌های اقتصادی آزاد شود.

کد خبر 6024335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha