۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰

مهر گزارش می‌دهد؛

عَلَم «اصلح شناسی» بر دوش رسانه‌ها

عَلَم «اصلح شناسی» بر دوش رسانه‌ها

رشت - انتظار می‌رود اصحاب رسانه، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی با ترویج مشارکت حداکثری مردم سرفصل‌ها و شاخصه‌های انتخاب اصلح را در جامعه مورد تبیین و واکاوی قرار دهند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: هر چه به ۱۱ اسفند روز حماسه ملی اراده ملت و بزرگترین رویداد سیاسی و اجتماعی کشور نزدیک تر می‌شویم؛ بر خلاف سرمای جان سوز زمستان تنور انتخابات گرم‌تر می‌شود.

انتخابات تحت تأثیر «رسانه»

داغی تنور انتخابات را می‌توان از کف جامعه و کوچه و خیابان تا دنیای پر حاشیه و هزار جزیره «فضای مجازی» و رسانه حس کرد؛ در کلامی دیگر اگر بگوییم این روزها بخش اعظمی از فضای انتخابات تحت تأثیر فضای رسانه قرار گرفته است ادعای کذبی نیست.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حالی با شور و اشتیاق خاصی در گیلان دنبال می‌شود که زمان موعد تبلیغات داوطلبان نمایندگی خبرگان رهبری آغاز شده و ۶ داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در تلاش برای معرفی خود به مردم این استان هستند که البته کار سختی برای جلب آرای مردم ندارند و از میان این ۶ نفر، ۴ نفر منتخب مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری خواهند شد، اما رقابت بین کاندیداهای نمایندگی مجلس در حوزه‌های انتخابیه نقاط مختلف گیلان داغ، هیجانی و کاملاً رقابتی دنبال می‌شود که در گزارش بعدی به صورت میدانی به آن خواهیم پرداخت.

در این گزارش تلاشی کردیم نقش فضای مجازی و رسانه را در انتخابات پیش رو مورد ارزیابی و واکاوی قرار دهیم؛ بالندگی، بی طرفی و نقش آگاهی بخشی و بصیرت افزایی رسانه می‌تواند به مشارکت حداکثری و انتخابات هوشمندانه و آگاهانه انتخابات کمک کنند.

صاحبان رسانه، خبرنگاران، اهالی قلم و فعالان فضای مجازی وظیفه سنگین و خطیری در انتخابات پیش رو دارند، در حالی که دشمن به صورت شبانه روزی و از طریق امپراطور رسانه‌ای خود سعی در القای ناامیدی در جامعه برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات را دارد این نقش «پررنگ تر» می‌شود.

خبرنگاران شورآفرین باشند

عَلَم «اصلح شناسی» بر دوش رسانه‌ها

«حمیدرضا دنیادیده نهزمی» خبرنگار خبرگزاری فارس گیلان و مدیرمسؤول و صاحب امتیاز پایگاه خبری تیتر گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: انتخابات در نظام اسلامی و حکمرانی یک تکلیف ملی، شرعی، سیاسی و شخصی است و کسی که در فرایند انتخابات به عنوان رأی دهنده، رأی گیرنده، مجری و ناظر مشارکت می‌کند در واقع به حقی که برایش قائل شده‌اند، احترام می‌گذارد.

به گفته این فعال رسانه گیلانی، کسی که صاحب رسانه است و به کرسی افکار عمومی تکیه زده، در فرایند انتخابات، حضور حداکثری و انتخاب نامزد اصلح نقشی به‌سزا داشته و تکلیف آن در ادایِ حق انتخابات پرشور، ایمن، سالم و رقابتی مضاعف است.

دنیادیده با تاکید بر لزوم نقش آفرینی اصحاب رسانه و خبرنگاران در شورآفرینی انتخابات بیان کرد: هر فعال رسانه به ویژه کسانی که دلبسته به نظام اسلامی هستند، به تاریخ و تمدن ایران علاقمند و به آینده روشن و پیشرفت ایران امیدوار هستند، باید در فراخواندن واجدین شرایط به انتخابات پرشور و سپس انتخاب نامزد اصلح، تلاش کنند.

وی با بیان اینکه فعالان رسانه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، خادم رسانه‌ای مردم هستند، افزود: این خادمین رسانه باید نقش خود را در رویداد سیاسی اجتماعی انتخابات توأمان با امانتداری، ولایت مداری، انقلابی‌گری و مردم‌داری پیش ببرند و از سیاسی بازی، سیاسی کاری و جانبداری از جناح‌ها در انتخابات برحذر باشند و منحصراً به نقطه منافع عمومی مردم، تقویت جبهه انقلاب و پیشرفت کشور متمرکز باشند.

بازخوانی چرایی مشارکت در انتخابات

عَلَم «اصلح شناسی» بر دوش رسانه‌ها

«رقیه عزیزی» یکی از فعالان رسانه جنوب گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشارکت مردم در انتخابات یک امر بدیهی و ضروری است و موجب اقتدار آفرینی در همه بخش‌های کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه چرایی مشارکت در انتخابات باید برای مردم تبیین شود، افزود: «انتخابات» مقوله مهم، سرنوشت ساز و مسؤولیت زا است و از این رو باید چرایی حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به ویژه برای نسل جوان بازگو شود.

این فعال رسانه‌ای گیلان با اشاره به ضرورت شناخت کارکردهای مهم انتخابات در زندگی اجتماعی و فردی افراد بیان کرد: سرنوشت افراد در انتخابات با گزینه‌ای که انتخاب می‌کنند رقم می‌خورد و از این رو تقویت بینش سیاسی مردم باید مورد توجه رسانه‌ها و خبرنگاران قرار بگیرد.

عزیزی با اشاره به فشارهای اقتصادی و معیشتی در جامعه اضافه کرد: عده‌ای معتقدند که به بهانه شرایط بد اقتصادی نباید در انتخابات شرکت کرد که این تفکر و اندیشه اشتباهی است که موجب شادی و امیدواری دشمن می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ریشه یابی مشکلات اقتصادی و معیشتی افزود: به جای تحریم انتخابات باید ریشه اصلی چالش‌های اقتصادی را پیدا کنیم و به فکر علاج بیماری اقتصادی باشیم تحریم انتخابات فقط شکاف‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و بن بست‌های معیشتی و رفاهی را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر به تضعیف اقتدار ملی می‌انجامد.

«رأی می دهم» چون وطن ساختنی است

این فعال رسانه‌ای گیلان با بیان اینکه «رأی می دهم» چون وطن ساختنی است، گفت: رأی دادن اشتباه نیست رأی به شخص غیر اصلح و ناکارآمد اشتباه است که در این راستا و در تمیز افراد کارآمد و ناکارآمد رسانه‌ها می‌توانند نقش بی بدیلی داشته باشند.

وی به تشریح نقش رسانه و فضای مجازی در شورآفرینی انتخابات پرداخت و افزود: رسانه در کنار شورآفرینی باید شعور آفرینی و اصلح شناسی را هم مد نظر قرار دهد.

این فعال رسانه با بیان اینکه راه نجات کشور از بن بست‌های اقتصادی «انتخاب درست» است، گفت: عدم مشارکت ما در انتخابات اولین لطمه را به خودمان وارد می‌کند و در نهایت اقتدار ایران را جامعه جهانی تضعیف می‌کند.

عزیزی با بیان اینکه مردم با رأی دادن به حل مشکلات کشور کمک می‌کنند، اضافه کرد: اقتدار و انسجام ملی، تقویت روحیه خودباوری، تصمیم سازی در بزنگاه‌های حساس، قرارگیری در ریل پیشرفت، عمران و آبادی در حوزه‌های مختلف و همچنین تشکیل مجلسی قوی و کارآمد فقط با انتخاب «اصلح» شکل می‌گیرد.

عَلَم «اصلح شناسی» بر دوش رسانه‌ها

نقش چند بُعدی رسانه‌ها در انتخابات

«حجت الاسلام محمدعلی نجفی» مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در گفت گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتخابات در ایران از آزادترین، سالم‌ترین و امن ترین رویدادهای ملی و سیاسی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با تشریح اهمیت انتخابات در بخش‌های مختلف افزود: مشارکت پرشور در انتخابات معادلات شیطانی دشمن را به هم می‌ریزد.

وی با اشاره به نقش چند بُعدی رسانه و فضای مجازی در رویدادهای مهم کشور از جمله انتخابات بیان کرد: رسانه‌ها امروز نقش جهت دهی افکار عمومی را در همه بخش‌ها عهده دار هستند و از این رو وظیفه سنگینی به آنها محول شده است.

نجفی گیلانی با با اشاره به تلاش‌های رسانه‌های دشمن برای تضعیف روحیه امید و خودباوری مردم با کلید واژه «تحریم انتخابات» اضافه کرد: تحریم انتخابات یعنی تحریم خودباوری و تصمیم سازی که منجر به تضعیف اقتدار ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید نتایج تحریم انتخابات را برای مردم تبیین کنند، افزود: مردم به خوبی می‌دانند که دشمنان ایران اسلامی هیچ گاه به خیرخواهی از این نظام و ملت به پا نخواستند و هدفشان تضعیف «ایرانِ قوی» است.

ایران قوی با حضور حداکثری مردم در انتخابات رقم می‌خورد

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه ایرانّ قوی با حضور حداکثری مردم در انتخابات رقم می‌خورد، گفت: انتخابات یک سنگر سیاسی و اجتماعی است و باید حفظ و صیانت شود.

حجت الاسلام نجفی گیلانی با بیان اینکه این روزها «انتخابات» سیبل رسانه‌های دشمن قرار گرفته است، اضافه کرد: انتخابات نقطه قوت و قدرت انقلاب اسلامی و مردم است و از این رو دشمن تلاش می‌کند این نقاط را تضعیف کند.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین نتایج مثبت مشارکت مردم در انتخابات افزود: تقویت روحیه خودباوری، عزت مندی و اقتدار ملی، افزایش میدان مطالبه گری، اصلاح ساختارها با انتخاب فردی صالح، تضعیف و تحمیل شکست به دشمن و سهیم بودن در تصمیم گیری های خرد و کلان کشور تنها بخشی از کارکردهای مشارکت در انتخابات است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اهمیت «انتخاب اصلح» به تشریح اثرگذاری رسانه‌ها در اصلح گزینی پرداخت و بیان کرد: خبرنگاران و فعالان رسانه بدون توجه به گروه بندی سیاسی و جناحی به تبیین و واکاوی شاخصه‌های انتخاب اصلح بپردازند.

نجفی با اشاره به برخی بی اخلاقی‌های رسانه‌ای با پیوست موضوع انتخابات اضافه کرد: معرفی کاندیدا و یا به بهانه شورانگیزی در انتخابات نباید بهانه و دستاویزی برای تخریب افراد شود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق رسانه‌ای افزود: رسانه شاخصه‌های انتخاب اصلح را به مردم منتقل می‌کند و مردم با در نظر گیری این شاخصه‌ها اصلح‌ترین انتخاب را انجام دهند.

عَلَم «اصلح شناسی» بر دوش رسانه‌ها

لزوم مشارکت فعالان فرهنگی در شورانگیزی انتخابات

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به فضای قومی و قبیله‌ای این استان بیان کرد: قومیت گرایی رنگ و بوی بیشتری نسبت به حزب گرایی در خصوص انتخابات دارد.

نجفی گیلانی با بیان اینکه انتخاب اصلح با تحقیقات میدانی، توجه به عقبه و پیشینه و همچنین برنامه فرد قابل حصول است، گفت: تبیین شاخصه‌های انتخابات اصلح فقط صرف کار رسانه نیست بلکه متولیان فرهنگی هم باید پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه رسانه در جهات مختلف نقش آفرین است، افزود: رسانه به تنهایی نمی‌تواند بار روشنگری، بصیرت افزایی و آگاهی بخش را به دوش بکشد و باید متولیان فرهنگی و آموزشی هم در این بخش به کمک رسانه بشتابند.

حجت الاسلام نجفی با بیان اینکه شرکت در انتخابات یک فرصت طلایی است، اضافه کرد: عدم مشارکت در انتخابات فرصت سوزی محض برای شکل دهی مجلس قوی است.

انتخاب اصلح با شناخت از افراد شکل می‌گیرد و این شناخت غالباً با ابزار رسانه‌ای ایجاد می‌شود. با توجه به نقش هدایت گری و جهت دهی رسانه‌ها در ابعاد مختلف، انتظار می‌رود اصحاب رسانه، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی با ترویج مشارکت حداکثری مردم سرفصل‌ها و شاخصه‌های انتخاب اصلح را در جامعه مورد تبیین و واکاوی قرار دهند.

کد خبر 6026303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha