۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴

از شروع سال زراعی جاری؛

کاهش ۳۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان قزوین

کاهش ۳۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان قزوین

قزوین- مدیرکل هواشناسی قزوین گفت: از شروع سال زراعی جاری میزان بارندگی‌ها در استان با کاهش ۳۷ درصدی مواجه بوده است که پیش بینی می‌شود بخشی از آن در فروردین ماه جبران شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف شیخ الملوکی اظهار کرد: ما از لحاظ هواشناسی برای چهارمین سال پیاپی دچار خشکسالی هستیم البته نسبت به سال گذشته حدود ۲۶ میلیمتر بارندگی‌ها افزایش داشته است.

با تغییر اقلیم که در جهان اتفاق افتاده است، کشور ما هم از این قاعده مستنثی نیست. از ابتدای سال زراعی در شهرستان قزوین، تاکنون ۱۱۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم که حدود ۶۳ میلیمتر کاهش داشته‌ایم. متأسفانه کل سرزمین قزوین دچار خشکسالی شده است.

وی تصریح کرد: شهر قزوین نسبت به شهرهای دیگر بیشترین بارش و بوئین زهرا کمترین بارش را به خود اختصاص داده است. مرکز اقلیم شناسی کشور در مشهد قرار دارد که بر اساس ۵۰ نقشه پیش بینی می‌شود. اگرچه در اسفندماه شاید شاهد بارش کمتر از نرمال باشیم، اما بر اساس پیش بینی‌ها در فروردین ماه آینده بیش از نرمال خواهیم داشت. از لحاظ دمایی هم همین تناسب اتفاق خواهد افتاد.

مدیر کل هواشناسی گفت: در پاییز و دی شاهد کاهش بودیم و خوشبختانه بخشی از آن در بهمن جبران شد. در پیش بینی‌های دو هفته‌ای و بلندمدت بالطبع صحت پیش بینی‌ها کاهش می‌یابد. اگر بخواهیم سازمان هواشناسی را نسبت به قبل مقایسه کنیم پیشرفت قابل توجهی داشته است. البته در مقایسه تجهیزات و امکانات نسبت به کشورهای آسیای شرقی و اروپایی عقب‌تر هستیم. پیش بینی علم آمار و احتمال است. برای پاییز تمامی شواهد بیانگر این بود که بارش‌های خوبی خواهیم داشت. پیش بینی ما پدیده النینو بود که بر روی اقیانوس شکل می‌گیرد اگرچه ۲۰ هزار کیلومتر فاصله دارد، اما همین تغییر اقلیم مدل‌ها را دچار تغییر می‌کند.

وی اظهار کرد: همه پیش بینی‌ها اهمیت دارند. برخی پیش بینی‌های یکساعته برای هواپیمایی اهمیت دارند یا برخی پیش بینی‌های بلندمدت برای برنامه ریزی جهاد کشاورزی اهمیت دارند. با راه اندازی سایت رادار زنجان پیش بینی‌های استان بهتر خواهد شد. در سطح کشور سازمان هواشناسی با شرکت‌های دانش بنیان قراردادهایی منعقد کرده است. با رفتن به سمت مدل‌های بومی قطعاً نتایج بهتری خواهیم گرفت.

شیخ الملوکی گفت: علم بارورسازی ابرها در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی امکانپذیر است، اما در مقیاس بزرگ قابل انجام به آن صورت نیست. در حال حاضر فیزیک و دینامیک جو امکان انجام بارورسازی ابرها را به ما نمی‌دهد. با آنهمه هزینه که برای بارورسازی ابرها انجام می‌دهیم می‌توانیم در مصرف آب و اصلاح الگوی کشت انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در ده سال گذشته فقط دو سال ترسالی داشتیم و هشت سال شاهد خشکسالی بودیم. با گرم‌تر شدن کره زمین قطعاً تغییر اقلیم تشدید می‌شود. از انقلاب صنعتی به بعد متأسفانه کره زمین در حال گرم شدن است. کشور ما در عرض خشک و نیمه خشک قرار گرفته است. باید برنامه سازگاری با تغییر اقلیم را داشته باشیم.

کد خبر 6032497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha