۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵

مدیرکل بنیاد حفظ آثار آذربایجان غربی:

تاریخ شفاهی شهدا در آذربایجان غربی مورد توجه قرار گیرد

تاریخ شفاهی شهدا در آذربایجان غربی مورد توجه قرار گیرد

ارومیه - مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی گفت: شهید پژوهی و تاریخ شفاهی شهدا در دستور کار کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار جلیل وحیدی بعد از ظهر دوشنبه در نشست کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۲ هزار شهید اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص آذربایجان غربی به تعبیر سرزمین مجاهدت‌های خاموش یاد می‌کنند.

وی، افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) می‌فرمایند آذربایجان‌غربی را باید از ایستادگی و برخوردهای شجاعانه اش و حوادث و فتنه‌هایش به مردم معرفی کنید، این استان با شهدای بزرگش و با مرد و زن شجاعش بهترین امتحان‌ها را پشت سر نهاده است.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه کمیته علمی پژوهشی از کمیته‌های مهم کنگره ۱۲ هزار شهید است، بیان کرد: یکی از گنجینه‌های استخراج گنج دفاع مقدس همین کمیته‌ها و اجلاسیه ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش در رابطه با ابعاد دفاع مقدس از جمله وظایف ماست که کمتر به آنها پرداخته شده و از طریق پژوهش می‌توان به این امر مهم دست یافت.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه در گنج دفاع مقدس در رابطه با نشر شهادت و دفاع مقدس تلاش کند کمتر از شهادت نیست، بیان کرد: شهید پژوهی و تاریخ شفاهی شهدادباید در این کمیته بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بسیجی ای که در جبهه با سن ۱۲ سال به اسارت دشمن درآمده وقتی خبرنگار بدحجاب از او سوال می‌کرد بدون نگاه به او گفت اول حجابت را درست کن تا من صحبت کنم که این طراز رشد یافتگی را در هیچ کجا نمی‌توانیم ببینیم و اینها قابل تحقیق و پژوهش هستند.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه سیره و سبک زندگی شهدا نیاز امروز جامعه ماست، ادامه داد: امروز خودسازی از جمله موارد ضروری برای همه ماست که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی افزود: مراقبه و محاسبه، از موارد اساسی خود سازی است، شهدا خود را هر شب مورد محاسبه قرار می‌دادند.

تشریح برنامه‌های کمیته علمی پژوهشی کنگره ۱۲ هزارشهید آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه ارومیه نیز در نشست کمیته علمی پژوهشی کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی اظهار کرد: کمیته علمی و پژوهشی به مسئولیت دانشگاه ارومیه و با همکاری دانشگاهیان در دانشگاه ارومیه، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه الزهرا، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه امام حسین ع، اداره کل تبیلغات اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، جهاد دانشگاهی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده برگزاری برنامه‌های این کنگره در بخش علمی پژوهشی هستند.

دکتر احمد علیجانپور تاکید کرد: همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی زیر مجموعه این کمیته هستند و سعی خواهیم برنامه این کنگره نسبت به اولین کنگره به صورت کمی و کیفی ارتقا یابد.

وی فزود: دبیرخانه این کمیته در دانشگاه ارومیه مستقر خواهد شد و دکتر سلیمان زاده رئیس ستاد شاهد و ایثارگران دانشگاه ارومیه نیز به عنوان دبیر این دبیرخانه مسئولیت دارند و هر دانشگاه نیز یک نماینده تام الاختیار نیز به دبیرخانه کمیته معرفی نماید.

مسئول کمیته علمی پژوهشی کنگره در تشریح برنامه‌های این کمیته گفت: برگزاری همایش علمی و پژوهشی - شناسایی و تهیه کتابچه مشخصات شهدای دانشجو، کارمند و هیأت علمی در هر مجموعه دانشگاهی - دیدار با خانواده‌های شهدا در هر مجموعه - تجلیل از نخبگان شاهد دانشگاهی - تهیه کلیپ و محتوا سازی جهت نشر آثار شهدا - تشویق و حمایت از پایان نامه‌ها، پژوهش‌ها و کتاب (همکاری در چاپ کتب مرکز حفظ آثار دفاع مقدس استان) در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و وصیت نامه‌های شهدا در هر مجموعه دانشگاهی - نام گذاری سالن‌ها، کلاس‌ها و مراکز مربوط به دانشگاها به نام شهدای والامقام دانشگاهی بخشی از برنامه‌های این کمیته است.

علیجانپور افزود: احداث یادمان شهدای دانشگاهی - تهیه و نصب تابلو و وصیت نامه‌های شهدا در دانشگاه‌ها - برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی، عکاسی، با مضمون شهدای دانشگاهی - مسابقات فرهنگی، ورزشی و علمی برای دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاهی - تشکیل کارگروه‌های تخصصی در زمینه‌های دانشجویی، کارکنان و اساتید دانشگاهی ومراسم روز درختکاری از دیگر برنامه‌های شاخص این کمیته است.

کد خبر 6038023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha