۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۰۴

وزارت امور خارجه سوئیس:

روسیه برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین دعوت خواهد شد

روسیه برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین دعوت خواهد شد

وزارت امور خارجه سوئیس در مصاحبه خود اعلام کرد که روسیه برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین دعوت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نووستی، ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در مصاحبه خود با شبکه نووستی اعلام کرد که روسیه برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین به سوئیس دعوت خواهد شد،.

وزیر امور خارجه سوئیس افزود: تصور اینکه طی هفته‌های آینده و حتی دو یا سه ماه آینده کنفرانسی برای دستیابی به صلح برگزار شود، ساده لوحانه است. بنابراین می‌توان گفت که این کنفرانس با هدف شروع روندی برای ایجاد صلح در سطح بالا و حداقل در سطح وزیران، برگزار می‌شود. البته بعید است که «روسیه در اولین کنفرانس شرکت کند، اما از این کشور دعوت می‌شود. از سوی دیگر، هدف از این کنفرانس این است که بتوانیم مشارکت روسیه را نیز داشته باشیم. بنابراین اگر در مرحله اول روسیه شرکت نکند بعید نیست که یک کنفرانس چند مرحله‌ای داشته باشیم.

کاسیس همچنین گفت: اولین کنفرانس در سوئیس برگزار می‌شود، اما کنفرانس‌های بعدی ممکن است در کشورهای دیگر مانند برخی از کشورهای بریکس برگزار شود.

وی گفت: برخی از کشورهای بریکس ممکن است بخواهند و می‌توانند نقش خاصی در این مسیر داشته باشند، اگر این کار را انجام دهند بسیار خوشحال خواهیم شد و مستقیماً این موضوع را با آنها در میان خواهیم گذاشت. یک نشست دوجانبه با آفریقای جنوبی و عربستان سعودی در چارچوب این روند خواهیم داشت».

ویولا آمهرد، رئیس‌جمهور سوئیس پیشتر گفته بود که ولادیمیر زلنسکی از او خواسته است تا نشستی در مورد صلح در اوکراین برگزار کند.

آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، خاطرنشان کرد که کی یف می‌خواهد نشست‌هایی را برای موافقت با «برنامه صلح» اوکراین برگزار کند.

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس خاطرنشان کرد که هیچ جایگزینی برای مشارکت روسیه در حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین وجود ندارد و اجرای روند صلح بدون روسیه غیرممکن است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ژانویه گذشته در دیدار با ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس تأیید کرد که مسکو هنگام ایجاد روابط دوجانبه، خروج برن از اصول بی طرفی و حمایت از رژیم کی یف را در نظر می‌گیرد.

کد خبر 6038236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha