۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷

مسوول ثبت ملی میراث فرهنگی آذربایجان غربی:

۳ اثر میراث ناملموس آذربایجان‌غربی ثبت ملی شدند

۳ اثر میراث ناملموس آذربایجان‌غربی ثبت ملی شدند

ارومیه - مسوول ثبت میراث ناملموس و پژوهشگر مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی سه اثر میراث ناملموس استان خبر داد.

حسن سپهرفر در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: مهارت دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد (چاروق دوزی)، مهارت تهیه کوپه پنیری در انواع مختلف و مهارت تهیه توربا قاتیغی (چوتدان) از فراورده‌های عشایری و روستایی در فهرست میراث ناملموس و با گستره استانی به ثبت رسید که از این آثار دو پرونده فراورده‌های لبنی به صورت مشترک در گستره منطقه‌ای به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: همچنین تصنیف و ترانه ساری گلین، بایاتی‌های ترکی، داستان آشیقی گرگرلی محمد، مهارت تهیه چای شیرینی سی و ترانه عامیانه کوچه‌لر سو سپمیشم که توسط آذربایجان‌شرقی ارائه شد، بر اساس نظر اعضای جلسه به‌صورت مشترک مابین استان‌های همجوار با گستره منطقه‌ای به ثبت رسید.

سپهرفر تصریح کرد: اصولاً ثبت اینگونه آثار فرهنگی را باید ثروت سازی برای نسل‌های بعد دانسته و در عصر حاضر که شاید نسل امروزی به لحاظ ورود فضای مجازی از اینگونه عناصر فرهنگ بومی به دور افتاده و به نوعی هویت‌های سنتی و گذشته خود را در حال از دست دادن هستند.

۲ اثر میراث ناملموس فرآورده‌های لبنی با مشارکت و تعامل این اداره کل و واحد تحقیقات، آموزش منابع محیطی جهاد کشاورزی استان تهیه شده است.

کد خبر 6040107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha