۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴

روایت «نمد» در شهرکرد منتشر می‌شود

روایت «نمد» در شهرکرد منتشر می‌شود

شهرکرد-روایت نمد از سوی دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری، دبیرخانه ملی نمد، سازمان فرهنگی، رفاهی و ورزشی شهرداری شهرکرد و اداره میراث و گردشگری منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئول دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری استان درباره انتشار این اثر مکتوب گفت: صنعت نمد مالی یکی از قدیمی ترین دستاوردهای بشر ساکنان ایران زمین است که کشف برخی از محصولات نمدی از جمله زیرانداز، پوشش و عرق گیرهای حیواناتی چون اسب و… در گوردخمه های باستانی در فلات ایران، بصورت مستند، عمر این هنر، صنعت را به حدود هزارة اول قبل از میلاد می‌رساند.

مسلم محمودیان افزود: «نمد» یکی از مهمترین صنایع دستی مردمان استان چهارمحال و بختیاری است و زادگاه اصلی این هنر، صنعت در استان نیز شهرکرد است که اکنون به عنوان «شهر ملی نمد» در ایران شناخته می‌شود.

محمودیان توجه ویژه به داشته‌های اصلی مردمان چهارمحال و بختیاری و شناساندن و معرفی این داشته‌ها به دیگر نقاط ایران و جهان را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: شاید تا کنون آثار بسیاری برای شناساندن این هنر صنعت اصیل ایرانی تولید شده باشد ولی در دفتر پیشرفت حوزه هنری تلاش ما این است با شیوه‌های مدرن و تأثیر گذار چون مصاحبه و معرفی شخصیت‌های برجسته و اثر گذار هر رشته بتوانیم قدمی در معرفی هر چه بهتر داشته‌های استان برداریم.

مسئول دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری استان درباره این اثر گفت: هدف اصلی از تولید این کتاب احیا سنت دیرینه نمد مالی است که برای نسل امروزی در صورت معرفی نشدن روبه فراموشی خواهد رفت.

محمودیان بیان تاریخچه نمد، نحوه ورود این هنر به شهرکرد و معرفی نمدمالان را از جمله سر فصل‌های این کتاب عنوان کرد و افزود: تلاش تیم تحقیق ای اثر این است که با گفتگو و مصاحبه از تأثیر گزاران و شاخصان این هنر صنعت استان بتوانیم به صورت جدی و علمی این هنر صنعت را به نسل جوان و دینا معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در حال تولید آثاری با موضوع معرفی نخبگان ورزشی، علمی، هنری و … در استان است که به زودی منتشر خواهند شد.

کد خبر 6040505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha