۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۲۱

مهر گزارش می‌دهد؛

نوروز، دست نخورده‌ترین رسم باستانی کردها

نوروز، دست نخورده‌ترین رسم باستانی کردها

سنندج_ رسم نوروز کُردها از دست نخورده‌ترین و اصیل‌ترین رسوم باستانی است و این مهم موجب شده تا سنندج به عنوان پایتخت نوروز جهان شناخته شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: استان کردستان پایتخت جشن‌های نوروزی هر ساله در سطح روستاهای گردشگری و مکان‌های مختلف جشن‌های نوروزی را در آستانه فصل بهار برگزار می‌کند.

رسم نوروز کُردها از دست نخورده‌ترین و اصیل‌ترین رسوم باستانی است و اکنون این رسوم که ریشه در قدمت تاریخ دارد، با نو شدن زمین جشن گرفته می‌شود و به شکرانه عبور از گردنه‌های زمستان و بخشش آسمان، اکنون زمین رویش دوباره خود را جشن می‌گیرد.

امسال نیز این رسم دیرینه کردستانی‌ها با برگزاری جشن و «هه‌لپه‌رکی» یا بزم کردی و مشعل گردانی روشن کردن آتش با حضور اقشار مختلف مردم و گردشگران و مسافران نوروزی در چند روستای گردشگری استان از جمله «دوپلوره»، «آرندان» و «چشمیدر» و غیره برگزار شد.

پیشوازی از بهار در این آئین توسط مردم کردستان شادی و نشاط را به ارمغان می‌آورد و زمینه جذب گردشگران و مسافران نوروزی به استان فرهنگی کردستان می‌شود.

نوروز دست نخورده‌ترین رسم باستانی کردها

ثبت جهانی اورامانات، وجود اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان؛ سنندج را به عنوان پایتخت نوروز معرفی کرد و امروز این استان در هر گوشه و کنارش با رسیدن فصل بهار جشن‌های نوروزی خود را در روستاهای مختلف شاهد است.

وجود آثاری ارزشمندی همچون عمارت آصف، عمارت خسروآباد در داخل شهر سنندج و جاذبه‌هایی چون دریاچه زریوار، منطقه اورامانات، سراب قروه، غارکرفتو و تپه باستانی زیویه در سطح استان و فرهنگ غنی مردم منطقه بسترهای اساسی برای تبدیل سنندج به پایتخت نوروز ایران است که باید برای حفظ و ماندگاری این آثار گرانبها تلاش کرد.

گرچه از اوایل اسفند تاکنون شاهد برگزاری جشن‌های نوروزی در روستاهای مختلف استان بودیم و در فضای مجازی فیلم‌ها و تصاویر زیادی از شادی و نشاط مردم نیز به تصویر کشیده شد، اما دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در یادداشتی از انجام برخی رفتارهای ناهنجار در برگزاری جشن‌های نوروزی استان کردستان انتقاد کرد و بیان داشت: به بهانه جشن‌های نوروزی فرهنگ اصیل کُردی را منحرف نکنید.

نوروز دست نخورده‌ترین رسم باستانی کردها

علی اصغر حسینی تأکید کرده است: کردستان سرزمین اصالت و فرهنگ که بخشی از آن مربوط به غنای موسیقی فاخر این استان بوده که بی شک سهم بزرگی در موسیقی اصیل کشور را دارد و نیز جشن استقبال از نوروز در فرهنگ دیرینه مردم دیار کردستان جایگاهی مهم داشته و خواهد داشت.

وی در مطلب خود بیان کرده است؛ جشن و شادی دمیدن حس امید و نشاط بین مردم است اما نباید در اجرای این مراسمات نوروزی غفلت ورزید که عده‌ای نه چندان آشنا به اصالت فرهنگ کردستان بخواهند زمینه ولنگاری فرهنگی ایجاد کنند و با کشف حجاب، لباس آراسته، موقر، زیبا و محجبه کُردی را در معرض انحراف قرار دهند و با کشف حجاب و یا پوشیدن لباس‌های برخی گروهک‌های تجزیه طلب واگرایی قومی را تبلیغ نمایند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان اضافه کرد: مسؤولان نباید نسبت به گردانندگان پشت پرده این مراسمات بی توجه بوده و باید مانع از شکل گیری بدعت‌های ناروا در مسیر اعتلای فرهنگ اصیل کُردی شوند.

نوروز دست نخورده‌ترین رسم باستانی کردها

بی‌شک جشن‌های نوروزی در این استان علاوه بر جذب گردشگر شادی‌آفرین روزها و لحظات زندگی مردمان این دیار است و نمایش لباس فاخر کردی و محلی نیز در این جشن‌ها خود می‌تواند هویت فرهنگی و اصیل مردمان این سرزمین را به تصویر بکشد.

کد خبر 6053438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha