۳ اسفند ۱۳۸۲، ۱۵:۲۳

موسيقي مذهبي چالش ها و رويكردها(3)

"مجيد كياني": مداحان و نوحه سرايان به موسيقي هاي مذهبي بيشتر گوش كنند

"مجيد كياني": مداحان و نوحه سرايان  به موسيقي هاي مذهبي بيشتر گوش كنند

چقدر خوب است كه مداحان و نوحه سرايان ما به موسيقي هاي مذهبي كه پيش از اين اجرا شده است، بيشتر گوش كنند و با آن نغمات آشنايي پيدا كنند و در محور موسيقي ايراني قرار بگيرند.

"مجيد كياني" آهنگساز و نوازنده سنتور در گفت و گو با خبرنگار هنري " مهر"،ضمن بيان اين مطلب افزود: انگاره هاي اصلي در موسيقي ما مثل صوت ،گردش نغمات و ريتم تغيير نمي كنند بلكه با استفاده از آنها در موقعيت هاي مختلف، موسيقي هايي چون موسيقي مذهبي،زورخانه و نواحي به وجود مي  آيدو اين موسيقي غني جانمايه اصلي فرهنگ ماست.
موسيقي مانند زبان است. زماني كه ما از زبان فارسي به عنوان زبان رسمي ايران صحبت مي كنيم،لهجه هاي مختلف درون آن گنجانده شده است. موسيقي هم لهجه هاي مختلف دارد ولهجه هاي مختلف آن را با عناويني چون موسيقي مقامي و موسيقي نواحي مختلف مي شناسيم. در زمان هاي مختلف  روي اين لهجه ها اشعار مختلفي را مي گذاريم،مثلا يكبار شعر مذهبي و زماني شعر فارسي. در موسيقي هم،عينا به همين شكل است، اصل همان موسيقي ايراني ماست.
"كياني"افزود: موسيقي ايراني براي اينكه يك رپرتوار كامل داشته باشد،رديف را كه مجموعه اي است از آهنگ هاي گذشته و در واقع ميراث فرهنگي ماست، در خود دارد كه به صورت شفاهي منتقل شده است. حالا موسيقي مذهبي  كه در واقع در دل همين موسيقي دستگاهي است، روي دستگاه هاي مختلف قابل اجراست. گاهي يك نوحه با دستگاه  نوا و در گوشه نهفت منطبق است و گاه با يكي از رنگ هاي شوربرابري دارد. يعني گاهي حس مي كنيد كه موسيقي رديف دستگاهي برگرفته از موسيقي مذهبي است و گاهي فكر مي كنيد كه موسيقي مذهبي را از موسيقي ايراني گرفته ايم. اما همه اين افكار به همان ريشه اصلي زبان رسمي و مشترك موسيقايي و ايراني بر مي گردد.
كياني افزود: حالا اگر بر روي اين موسيقي، واقعه كربلا تعريف شود،موسيقي مذهبي عاشورايي داريم و اگر از اشعار حافظ و مولانا استفاده شود،موسيقي عارفانه ارائه كرده ايم. مثلا سرودهاي اول انقلاب كه توسط گروه هايي چون"شيدا" و "عارف" اجرا  شده ،موسيقي رديف است اما به دليل اشعار آنها،موسيقي انقلابي محسوب مي شوند و جايگاهشان را به عنوان سرود حفظ مي كنند.
مدير مركز حفظ و پژوهش موسيقي ايراني  روند موسيقي مذهبي را در طول 25 سال پس انقلاب،  مثمر ثمر ندانست و ادامه داد: متاسفانه به تدريج استفاده از زبان ملي موسيقي كم شده است واين از تاثيرات رسانه هاي گروهي است. موسيقي هاي ديگري چون موسيقي هايي كه حال و هواي كشورهاي ديگر را دارد و نماد بي هويتي است، جاي موسيقي ملي ما را اشغال كرده اند. موسيقي ما در واقع از مسير اصلي خارج شده است و ازآن  فرهنگ،كم كم دارد دور مي شود. پخش اين اجراها از نظر احساسي بد نيست، اما از نظر فرهنگي جايگاه نازلي دارد. 

کد خبر 60957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha