۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

رشد ۲۵ درصدی تولید در بزرگ‌ترین معدن زیر زمینی خاک نسوز غرب کشور

 رشد ۲۵ درصدی تولید در بزرگ‌ترین معدن زیر زمینی خاک نسوز غرب کشور

شهرکرد-مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: استخراج در بزرگترین معدن زیر زمینی خاک نسوز غرب کشور ۲۵ درصد رشد یافته است.

فضل‌الله رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در یک سال اخیر بیش از ۲۳ هزار تن بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان به‌عنوان با کیفیت ترین و شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه استخراج شده است.

وی افزود: مواد استخراج شده از معدن زیرزمینی شهید نیلچیان شامل دو نوع خاک نسوز به نام‌های آرژیلیت و بوکسیت با عیار ۶۷ تا ۷۶ درصد است که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار و حجم ذخیره بی‌نظیر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استخراج مواد معدنی از این واحد معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

رحمتی عنوان کرد: معدن شهید نیلچیان با حفاری ۳۱ حلقه چاه به طول ۵ هزار متر در محدوده‌ای به وسعت ۲۰۰ هکتار اکتشاف شده و با حفاری فضای زیرزمینی بیش از ۵ کیلومتر در سه افق مجزا در حال بهره‌برداری است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن خاک نسوز ایران هم مطرح است.

وی با اشاره به اینکه خاک نسوز استخراج شده، برای تولید آلومینیوم و مصارف صنایع دیرگداز و نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۰ معدنچی به صورت مستقیم در این معدن فعالیت می‌کنند و به طور میانگین سالانه ۱۵ هزار تن خاک نسوز از معدن شهید نیلچیان در منطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال و بختیاری استخراج می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بر اساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات کارشناسان حجم ذخیره معدن خاک نسوز دوپلان ۲۵ میلیون تن برآورد شده است که با توسعه معدن در مناطق باجگیران و دوپلان، میزان تولید مواد معدنی آرژیلیت و بوکسیت سالانه به ۲۵ هزار تن قابل افزایش است.

رحمتی بیان کرد: معدن شهید نیلچیان در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد در ارتفاعات پشتکوه بختیاری قرارگرفته است و عملیات بهره‌برداری آن از سال ۴۸ در منطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال و بختیاری آغازشده است.

کد خبر 6102855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha