۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان،:

۸ سایت مهم استان زنجان میزبان پرندگان مهاجر است

۸ سایت مهم استان زنجان میزبان پرندگان مهاجر است

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: هشت سایت مهم استان میزبان پرندگان مهاجر است.

محمدرضا یافتیان، در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت ماه) و ۱۲ اکتبر (۲۱ مهرماه) به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده‌اند و با هدف جلب توجه همگان برای آشنایی با اهمیت و نقش پرندگان وحشی، لزوم حفظ زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و معرفی راهکارهایی برای حفظ این عناصر حیات، اقدامات مؤثری به همین مناسبت در دنیا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان، کرد: از سال ۲۰۰۶ میلادی در تقویم روزی به نام روز جهانی پرندگان مهاجر در میان پرنده شناسان، پرنده نگران، فعالان حوزه حیات وحش و دوستداران طبیعت به فعالیت‌ها و برگزاری برنامه‌هایی اختصاص می‌یابد.

یافتیان با اشاره به اینکه هدف از نامگذاری روز جهانی پرندگان مهاجر، جلب توجه همگان برای آشنایی با اهمیت و نقش پرندگان وحشی، لزوم حفظ زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و معرفی راهکارهایی برای حفظ این عناصر حیات است، گفت: در سال جاری برنامه‌های روز جهانی پرندگان مهاجر با محوریت اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر و نگرانی‌های مربوط به کاهش جمعیت حشرات انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، افزود: حشرات منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر در طول فصول تولید مثل و حتی در زمان سفرهای طولانی شأن هستند و بر زمان، مدت و موفقیت کلی مهاجرت پرندگان تأثیر گذار هستند.

وی با بیان اینکه پرندگان در طول مسیرهای مهاجرت خود به طور فعال در هنگام توقف در مزارع، جنگل‌ها، تالاب‌ها و زیستگاه‌های مختلف به دنبال حشرات هستند، افزود: زمان مهاجرت پرندگان اغلب مصادف با اوج فراوانی
حشرات است و این هم زمانی امکان تغذیه پرندگان را فراهم می‌کند تا ذخایر انرژی خود را قبل از ادامه سفر دوباره تأمین کنند.

یافتیان با اشاره به اینکه کاهش جمعیت حشرات بویژه در مسیر مهاجرت و در مکان‌های تولید مثل پرندگان بقا و امنیت غذایی پرندگان را با تهدید جدی مواجه می‌کند، گفت: در معرض خطر قرار گرفتن جنگل‌ها و مراتع، توسعه شهرها، استفاده بیش از حد از آفت کش‌ها در کشاورزی و … از جمله مواردی هستند که منجر به کاهش جمعیت حشرات هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، ادامه داد: در استان زنجان ۸ سایت مهم پرنده شامل سد تهم، سد قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و سد فیله خاصه در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان و سد قاهران (کهران) در شهرستان زنجان، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان و رودخانه قزل اوزن در شهرستان‌های ماهنشان و طارم میزبان پرندگان مهاجری هستند که با شروع فصل سرد وارد سایت‌های آبی استان زنجان می‌شوند..

یافتیان، افزود: با بیان اینکه گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی اعم از اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، قره غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک، خوتکا، بوتیمار، درنای خاکستری و اگر در فصل مهاجرت پرندگان در سایت‌های مختلف استان مشاهده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با ورود پرندگان مهاجر به استان زنجان، به منظور تأمین امنیت زیستگاه‌های این پرندگان و در راستای جلوگیری از شکار و صید، پایش‌ها و نظارت‌های مستمری بر این زیستگاه‌ها توسط کارشناسان و محیط بانان استان صورت می‌گیرد.

کد خبر 6103421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • زهرا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      خیلی‌عالی‌