۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۳۶

رییس سازمان محیط زیست کشور:

میانگین ذرات معلق در هوای کرمان ۴ برابر استاندارد های جهانی است

میانگین ذرات معلق در هوای کرمان ۴ برابر استاندارد های جهانی است

کرمان_معاون رییس جمهور گفت: میانگین ذرات معلق در جو استان کرمان در سال ۱۴۰۰ چهار برابر استاندارد جهانی who و ۲ برابر استانداردهای حاضر در کشور است که این خود ناشی از توسعه بی رویه می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، غروب دوشنبه در مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ در دانشگاه هایتک ماهان کرمان با اشاره به آخرین مطالعات کشور در راستای قانون هوای پاک گفت: میانگین غلظت ذرات معلق موجود در جو ایران ۶ برابر استاندارد جهانی(who) یعنی حدود ۳۰ میکروگرم بر سانتیمتر است که این آمار در ایران حدود ۲.۵ برابر استانداردهای موجود کشور است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های به طور متوسط ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم که خسارتی معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار در پی دارد افزود: میانگین ذرات معلق در جو استان کرمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میکروگرم یعنی چهار برابر استاندارد جهانی who و ۲ برابر استانداردهای حاضر در کشور است که این خود ناشی از توسعه بی رویه می‌باشد.

سلاجقه افزود: باید بدانیم اگر توسعه‌ای صورت می‌گیرد باید درخور باشد اما سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در راستای تحقق شعار سال، بن بست‌ها را در مسیر مبتنی بر علم و دانش از میان برداشته است.

وی با بیان اینکه در عرصه محیط زیست هیچ بن بستی نداریم و باید کارمان مبتنی بر تکنولوژی و آخرین یافته‌های علمی با توجه به شرایط اقتصادی باشد افزود: باید با توجه به شرایط اقتصادی و محیطی کشور گام برداشته و در این مسیر سازمان حفاظت محیط زیست شما را یاری می‌کند.

سلاجقه یادآور شد: مجوز محیط زیستی زمانی داده می‌شود که کاری عالمانه است و مجوزها در این دولت حداکثر ۲ ماهه اخذ می‌شود اما سرمایه گذاران نیز باید نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و ما هم پروژه‌ها را در حین و اجرای پروژه بررسی می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برای ۱۰ ساله آینده جهان ۱۰ چالش اصلی جهان مورد ارزیابی قرار گرفت ۶ چالش زیست محیطی و مابقی به نوعی وابسته به این حوزه بودند.

وی با اشاره به نظریه‌های توسعه گفت: ۲ نظریه توسعه در جهان وجود دارد یک نظریه آن است که ابتدا توسعه صورت گیرد و سپس محیط زیست ترمیم شود اما نظریه دیگر می‌گوید: محیط زیست باید حفاظت شود و توسعه باید به نحوی باشد که حداقل‌ها را حفظ کند.

سلاجقه بیان کرد: بر اساس نظریه‌های دیگر مبتنی بر آموزه‌های دینی هم محیط زیست باید حفظ شود و توازن بین این حوزه و توسعه باید به نحو مطلوب برقرار باشد که این نظریه را امروزه دنیا پذیرفته زیرا نظریه‌های گذشته محکوم به شکست بودند.

کد خبر 6105757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha