۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۰

بازخوانی اندیشه های مرحوم شیخ علی کورانی؛

وجوه شخصیتی امام رضا(ع)ظرفیت جذب حداکثری همه مذاهب اسلامی را دارد

وجوه شخصیتی امام رضا(ع)ظرفیت جذب حداکثری همه مذاهب اسلامی را دارد

شخصیت حضرت رضا (ع) مورد احترام همه مسلمانان است و زائران ایشان از همه مذاهب اسلامی گواه این است که وجوه شخصیتی این امام همام ظرفیت جذب حداکثری پیروان همه مذاهب اسلامی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی کورانی عاملی پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام و بنیانگذار و مدیر مرکز «تحقیقات المعجم الفقهی» سحرگاه امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در قم دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

استاد شیخ علی کورانی درباره لزوم اهتمام به منابع حدیثی و سیره اهل بیت (ع) می‌گفت: از استادم در جبل عامل شنیدم که می‌گفت: هر موقع که ناراحت می‌شوم کتابهای حدیثی را باز می‌کنم و می‌خوانم دلم آرام می‌گیرد.انس با احادیث اهل البیت (ع) اثر خاص وضعی در انسان دارد. در نجف هم وقتی که با بعضی طلاب که اظهار ناراحتی می‌کردند برخورد می‌کردم، چند دارو برای آنها تجویز می‌کردم. یکی اینکه کتاب‌های حدیثی را باز کن و چند حدیث از ائمه (ع) را مطالعه کن. دوم اینکه قرآن را باز کن و قدری از آن بخوان. سوم اینکه در صحن حضرت امیرالمؤمنین (ع) بنشین و به گنبد و بارگاه حضرت امیر (ع) نگاه کن این سه امر را اساتید اخلاق در نجف می‌گویند.انسان وقتی که احادیث اهل بیت (ع) را بخواند در قلب خود احساس نورانیت می‌کند.

پیامبر (ص) فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی».عترت شامل دو معناست: رهبری عترت و بیان عترت، بیان عترت یعنی سنت و لذا سنت حکم اهل اسلام است و قرآن تنها کافی نیست، قرآن مفسر می‌خواهد و لذا اسلام دو رکن دارد: قرآن و سنت.

خداوند متعال از آغاز ارسال انبیا و انزال کتب، مسئولیت بیان کتب الهی را به پیامبران و اوصیا آنها سپرده است؛ بدان دلیل که خود می‌فرماید: ان علینا جمعه و بیانه. یعنی خود خداوند است که مبین را مشخص می‌نماید و آن را به عهده عامه مردم نگذاشته است، لذا در زمان حضور پیامبران این مسئولیت بر دوش آنهاست و پس از آن بر عهده اوصیای آنها وائمه اطهار (ع) است. می‌توان گفت که قرآن و سنت مثل اکسیژن و هیدروژن است که آب بدون یکی از این دو حاصل نمی‌شود، قرآن هم به تنهایی حجت نیست، بلکه سنت تکمیل کننده آن است.

در مجموع محکمات و متشابهات قرآن را بدون اهل بیت (ع) نمی‌توان تفسیر کامل کرد

در غیر محکمات و نیز در مجموع محکمات و متشابهات قرآن را بدون اهل بیت (ع) نمی‌توان تفسیر کامل کرد، اما در محکمات می‌توان. بعضی علما قدس الله نفسه گویند ظواهر قرآن حجیت ندارد. اما ما نمی‌گوییم ظواهر حجیت ندارد، بلکه می‌گوئیم، قرآن بدون روایات پیامبر و ائمه اهل بیت (ع) قابل استفاده نیست و نمی‌توان به آن عمل کرد. من تعجب می‌کنم از آقایانی که در حوزه، کار تفسیری و قرآنی می‌کنند، اما کم‌تر روایات تفسیری را مطالعه و بررسی می‌کنند و حال آنکه روایات تفسیری زیاد است و حداقل صدهزار روایت تفسیری داریم و از این مجموعه عظیم و گنج پربها کم استفاده می‌شود. بعضی از مفسران نظریات صوفیه و عرفا را می‌بینند، برخی، به روایات سنی‌ها و منابع تفسیری آنها، مانند فخر رازی و غیر آن رجوع می‌کنند و یا دیدگاه‌های تفسیری مفسران شیعه را از نظر می‌گذرانند، اما به روایات کم توجه اند.

روایتی از امام علی بن موسی الرضا (ع) در مورد مساله رؤیت خداوند تبارک و تعالی

از اصول امامیه آن است که تمام احادیث پیامبر و ائمه علیهم صلوات الله اوّل باید با میزان قرآن سنجید، اگر مخالفتی با آن نداشت آن گاه سراغ سندش می‌رویم و بررسی می‌کنیم و اگر مخالفت داشت از اوّل به دور خواهیم ریخت، حال سندش درست باشد یا نه، لذا در مورد مساله رؤیت خداوند متعال با چشم سر، «ابوقراء» وقتی خدمت امام رضا (ع) رسید از رؤیت خدا سوال کرد، امام (ع) فرمود: مگر چه کسی به مردم فرموده است «لاتدرکه الابصار» جز پیامبر آن هم از لسان وحی، خوب، پس چطور می‌پذیرید که پیامبر در یک جا فرموده باشد به من وحی شده که «لاتدرکه الابصار» و در جای دیگر بگوید «تدرکه الابصار»، آیا این را هیچ عاقلی می‌تواند قبول کند و به پیامبر نسبت دهد؟! زنادقه نتوانستند در گفتار پیامبر (ص) تناقض اثبات کنند حال آیا می‌خواهی از این راه ثابت کنی؟! به امام عرض کرد آیا این احادیثی را که از پیامبر وارد شده تکذیب می‌کنی؟ حضرت فرمود: بله، اگر مخالف قرآن باشد، پس مهم‌ترین معیار، عرضه روایات بر کتاب خدا است.

شخصیت حضرت رضا (ع) مورد احترام همه مسلمانان است

آنچه باعث خشنودی جهان تشیع است نگاه عالمانه با بهره گیری از هنر و فرهنگ به شخصیت حضرت رضا (ع) است. بزرگداشت میلاد امام رضا (ع) عبادت است. یکی از راههای احیای تمدن اسلامی معرفی دوباره شخصیت‌های تأثیر گذار در جهان اسلام و نیز ایجاد فرصتی برای تحلیل شخصیت و دستاوردهای زندگی آنان است. شخصیت حضرت رضا (ع) مورد احترام همه مسلمانان است و زائران ایشان از همه مذاهب اسلامی گواه این است که وجوه شخصیتی این امام همام ظرفیت جذب حداکثری پیروان همه مذاهب اسلامی را دارد.

برپایی جشن میلاد امام رضا (ع) در گستره جهانی راهی برای مقابله با جریان‌های منحرف و خشونت طلب است که به نام اسلام در خدمت غرب هستند. پاسداشت شخصیت امام رضا (ع) که به رحمت و رأفت اسلامی شهرت دارند و نیز تحلیل سیره آن حضرت در مقابله با جریان‌های منحرف دینی می‌تواند بیش از پیش پرده از چهره واقعی جریان‌های سلفی و تکفیری که به نام اسلام نسل کشی را درپیش گرفته اند، بردارد.

جوانان مسلمان ذاتاً نیازمند شادی هستند و چه نیکو است که نیاز آنان را در بستر دین تأمین کنیم. یکی از بهترین زمینه‌های برطرف کردن این نیاز اعیاد میلاد ائمه (ع) است.

من جوانی را می‌شناسم که پدرش از وهابیون است. او ۱۲ سال در آمریکا تحصیل کرد. آن جوان به بیماری سرطان خون مبتلا شد. معالجه او در بهترین بیمارستان‌های آمریکا بی نتیجه ماند. مادر این جوان به توصیه دوستش او را برای زیارت و گرفتن شفا به مشهد اورد و برای کسب رضایت شوهرش مدتها گریه می‌کرد.

این مادر دلسوخته ناامید از حرم مطهر رضوی بازنگشت و شفای فرزندش را گرفت. وی افزود: امامی که حتی به جوان وهابی عنایت دارد، مظهر مهربانی و لطافت است. امام رضا (ع) امام رحمت همه انسانهاست.

کد خبر 6109349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      چرا حرم ایشان را گرد نساختید؟