۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۷

تفاوت نوار نقاله و تسمه نقاله چیست؟

تفاوت نوار نقاله و تسمه نقاله چیست؟

استفاده از نوار نقاله در صنعت توانسته فرآیند تولید را رونق ببخشد و از پرکاربردترین نوع نوار نقاله می توان به نوار نقاله بارگیری اشاره کرد که با نام نوار نقاله دپو نیز شناخته می شود.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، تفاوت نوار نقالهبا تسمه نقاله در این است که نوار نقاله‌ها از مواد با کیفیت تری مثل لاستیک‌ها و فلزها به منظور جابجایی‌های مواد استفاده می‌کنند و می‌توانند انتقال مواد را با سرعت بیشتر و در مسافت‌های بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، اما تسمه نقاله‌ها معمولاً از مواد انعطاف پذیر به منظور جابجایی مواد استفاده می‌کنند و برای مسافت‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطمئناً اسم نوار نقاله یا تسمه نقاله حداقل یک بار به گوش همه ما خورده و بسیاری از ما تا حدودی با زمینه کاری این دستگاه آشنا داریم. با این وجود ممکن است این سوال در ذهن افراد ایجاد شود که نوار نقاله و تسمه نقاله چه تفاوتی با هم دارند؟ در ابتدا لازم به ذکر است که امروزه به دلیل اهمیت بالای زمان و نیاز سیستم‌های اجرایی به راندمان کاری بالا در زمینه جابجایی و انتقال مواد، از تجهیزات بسیاری استفاده می‌شود که از رایج‌ترین و پرکاربردترین آنها می‌توان به نوار نقاله یا تسمه نقاله اشاره کرد. این تجهیزات به دلیل نوع کاربری و قابلیت‌هایی که دارند در بسیاری از زمینه‌های کاری به ویژه در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از کاربرد گسترده این تجهیزات می‌توان به استفاده از آنها در جابجایی و انتقال مواد و کالاها در صنایع غذایی، دارویی، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها، پست خانه‌ها، انبارها، حوزه کشاورزی، معادن و غیره اشاره کرد. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان سرعت فرایند اجرایی و به دنبال آن راندمان کاری افزایش داد و در هزینه‌های اجرایی نیز صرفه جویی کرد. بعلاوه این تجهیزات نقش مهمی در ایمنی فرایند اجرایی دارند و به عملکرد هر چه بهتر آن کمک زیادی می‌کنند. در ادامه و جهت بررسی تفاوت نوار نقاله و تسمه نقاله توصیه می‌کنیم ما را در این مطلب همراهی کنید. همچنین برای آشنایی با مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها می‌توانید به شرکت طاها ترانس مراجعه نمائید.

تفاوت نوار نقاله و تسمه نقاله

در بسیاری از حوزه‌های کاری به ویژه در صنایع از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که به فرایند جابجایی و انتقال مواد کمک زیادی می‌کنند. با استفاده از این تجهیزات می‌توان حجم بالایی از مواد و کالاها را با سرعت بالا و بدون وقفه از یک نقطه به نقطه دیگر جابجایی کرد که در اصطلاح به آنها نوار نقاله یا کانوایر می‌گویند. این دستگاه‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند و در طراحی آنها از اجزا و بخش‌های مختلفی استفاده شده است. با این وجود این دستگاه‌ها اجزای مشترک فراوانی دارند که از جمله آنها می‌توان به الکتروموتور، گیربکس، بخش تسمه، درام و غیره اشاره کرد.

همان طور که اشاره کردیم یکی از اجزای مهم در طراحی این دستگاه‌ها بخش تسمه یا نوار بوده که با عنوان تسمه نوار نقاله شناخته می‌شود. این تسمه با حالت حلقه مانندی که دارد درام دستگاه که شامل دو غلتک در ابتدا و انتهای کانوایر بوده را در برمی گیرد. این اجزا بسته به نوع کانوایر و کاربری آن در انواع و مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند که از متداول‌ترین آنها می‌توان به تسمه‌های فلزی و پلاستیکی اشاره کرد.

تسمه‌های فلزی بکار رفته در طراحی کانوایر عموماً به شکل زنجیر بوده و در ساختار کانوایرهای زنجیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت تسمه‌های پلاستیکی نیز از لاستیک، پی وی سی، پلی اورتان و غیره استفاده می‌شود که بسته به شرایط کاری می‌توان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد. از آن جایی که این تسمه‌ها نقش مهمی در فرایند اجرایی نوار نقاله دارند و به نوعی ساختار این دستگاه‌ها بر اساس حرکت این تسمه‌ها طراحی شده است از آنها با عنوان تسمه نقاله نیز یاد می‌شود.

تفاوت نوار نقاله و تسمه نقاله

مزایای استفاده از نوار نقاله یا تسمه نقاله

پس از معرفی نوار نقاله و تسمه نقاله و بررسی تفاوت آنها، در این بخش قصد داریم به یک سری از مزایا و قابلیت‌های این دستگاه‌ها بپردازیم که باعث شده در بسیاری از زمینه‌های کاری به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرند. نوار نقاله یا تسمه نقاله به دلیل کاربری خاصی که دارد باعث افزایش سرعت اجرایی در فرایندهای کاری می‌شود. بدین صورت که با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان فرایند انتقال مواد و کالاها را با سرعت بالا انجام داد که این مسئله با افزایش راندمان کاری سیستم‌های اجرایی همراه خواهد بود.

همچنین در کار با این تجهیزات نیازی به بکارگیری نیروی انسانی با تعداد بالا نیست که این موضوع از یک طرف باعث کاهش خطای انسانی در فرایندهای اجرایی شده و از طرف دیگر با صرفه جویی در هزینه‌های اجرایی همراه خواهد بود. با پایین آمدن احتمال خطای انسانی در سیستم‌های اجرایی، ایمنی این سیستم‌ها و پرسنل آنها افزایش می‌یابد و از وارد آمدن آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف سیستم جلوگیری می‌شود. از دیگر مزایای کار با نوار نقاله‌ها یا تسمه نقاله‌ها می‌توان به امکان استفاده از آنها در جابجایی و انتقال مواد به صورت پیوسته، بدون وقفه و در بازه زمانی طولانی اشاره کرد.

با کمک این تجهیزات می‌توان حجم گسترده‌ای از مواد و کالاها را که امکان انتقال آنها از طریق نیروی انسانی وجود ندارد به آسانی و در یک بازه زمانی کوتاه جابجا کرد. همچنین کانوایرها به دلیل طراحی خاص و تطابق پذیری بالایی که دارند امکان استفاده از آنها در شرایط کاری مختلف و در فضاهای محدود و با دسترسی پایین وجود دارد. شما در شرکت تولیدی صنعتی طاها ترانس می‌توانید به انواع کانوایر با کیفیت و کارایی بالا دسترسی پیدا کنید.

مزایای استفاده از نوار نقاله یا تسمه نقاله

جمع بندی

همان طور که اشاره کردیم تسمه نقاله یا به طور دقیق‌تر تسمه نوار نقاله یکی از اجزای مهم در طراحی نوار نقاله بوده که نوع طراحی، جنس و ابعاد آن تأثیر زیادی بر عملکرد و کارایی این دستگاه دارد. از آنجایی که این تسمه‌ها نقش مهمی در فرایند اجرایی کانوایرها دارند برخی افراد از این دستگاه‌ها با عنوان تسمه نقاله نیز یاد می‌کنند. به طور کلی تسمه نقاله یا نوار نقاله به دلیل نوع طراحی و کاربری خاصی که دارد نقش مهمی در فرایند اجرایی سیستم‌های کاری دارد و به افزایش راندمان و کارایی این سیستم‌ها کمک زیادی می‌کند. در آخر چنان چه قصد خرید انواع کانوایر و تسمه نقاله را دارید تنها کافی است به شرکت تولید طاها ترانس مراجعه نمائید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6109735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha