۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۱۴

بودجه متناسب با قوانین جوانی جمعیت تامین شود

بودجه متناسب با قوانین جوانی جمعیت تامین شود

اصفهان- رئیس دانشگاه اصفهان گفت: بودجه و تأمین مالی باید متناسب با انتظارات قانونی جوانی جمعیت پیش بینی و تأمین شود تا اهداف مورد نظر سریع‌تر محقق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین هرسیج ظهر شنبه در همایش بزرگداشت «روز ملی جمعیت» که در تالار پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی سیاست‌های کاهش جمعیت کنار تا قبل از دوران سازندگی کنار گذاشته شد به طوری که نرخ رشد جمعیت را در اوایل انقلاب شاهد شدیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های مدیریت چالش جمعیتی کشور را به دولت‌ها ابلاغ کردند و از سال ۹۳ شاهد رشد مجدد جمعیت شدیم، ادامه داد: بحران جمعیت در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد بنابراین در بررسی موانع رشد جمعیت نباید تنها به مساله اقتصادی و امکانات مادی بسنده کرد و تا زمانی که باورها، سطح برداشت‌ها و مباحث فرهنگی فرزندآوری اصلاح نشود بهترین مشوق‌های اقتصادی هم راهگشا نخواهد بود.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نیاز به تغییر نگرش در نسل جوان برای فرزند آوری اس، افزود: زمینه سازی ذهنی و اجتماعی ازدواج آسان به تحقق اهداف جوانی جمعیت بیشتر کمک خواهد کرد، زیرا تصور نسل جوان این است که ابتدا همه چیز فراهم شود تا بعد زندگی مشترک تشکیل دهند.

وی ادامه داد: نیازمند اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای مؤثر برای اصلاح سطح انتظار جوانان و نوجوانان در زمینه ازدواج و فرزندآوری هستیم.

هرسیچ با بیان اینکه سیاست‌های مهاجر پذیری و مهاجر فرستی کشور نیز نیازمند بازنگری و برنامه ریزی است، افزود: این مساله که نخبگان ما به آسانی برغم هزینه‌هایی که دولت‌ها برای آنها می‌کنند از کشور می‌روند باید آسیب شناسی و مدیریت شود.

رئیس دانشگاه اصفهان عنوان کرد: در کنار توجه به افزایش نرخ باروری باید سیاست‌های کاهش مرگ و میر نیز با سازو کار دقیق و هدفمند اتخاذ شود.

وی مساله جوانی جمعیت را چند بعدی خواند و باید همه بخش‌های مرتبط با آن بطور موازی و منظم پیش برود، اضافه کرد: تحقق ملموس «قانون جوانی جمعیت» در گرو تأمین منابع مالی و تناسب بودجه برای نهادهای مرتبط با اجرای آن است.

هرسیج گفت: در دولت سیزدهم نسبت به سال‌های پیش با تغییرات رشد جمعیتی مواجه شدیم که برای اثرگذاری بیشتر این اقدامات، تقویت سیستم‌های حمایتی و تأمین منابع و امکانات برای نهادهای متولی جوانی جمعیت ضروری است.

وی تاکید کرد: بودجه و تأمین مالی باید متناسب با انتظارات قانونی جوانی جمعیت پیش بینی و تأمین شود تا اهداف مورد نظر سریع‌تر محقق شود.

هرسیج با بیان اینکه برخلاف تصور عموم جمعیت هر کشور، شاخص محسوس قدرت در نظام بین‌المللی محسوب می‌شود، افزود: فاجعه کاهش جمعیت نه تنها در ایران بلکه اکنون چالش مهم بیشتر کشورهای جهان است.

کد خبر 6111203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha