۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۳

وزیر نیرو:

اردبیل و آذربایجان شرقی از آب سد قیزقلعه سی بهره مند می شود

 اردبیل و آذربایجان شرقی از آب سد قیزقلعه سی بهره مند می شود

تبریز- وزیر نیرو گفت: استان های اردبیل و آذربایجان شرقی از آب سد قیزقلعه سی بهره مند می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر محرابیان صبح یک شنبه در جمع خبرنگاران در تبریز در خصوص افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» توسط رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی به دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی طراحی و احداث شده است.

وی با تاکید بر اینکه این سد نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است، ادامه داد: امروز این سد با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و همتای آذربایجانی وی افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان مرز مشترک ۴۵۰ کیلومتری با رودخانه ارس دارند، گفت: رودخانه ارس یک رودخانه مرزی بین چهار کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به طول ۱۰۷۲ کیلومتر است.

محرابیان با اشاره به اینکه برای بهره‌برداری مشترک از این رودخانه در گذشته سدی به نام ارس و سال‌ها پیش سدی به نام خداآفرین به بهره‌برداری رسیده است، گفت: امروز نیز سد قیزقلعه‌سی بر روی این رودخانه به بهره برداری می‌رسد.

محرابیان به مهم‌ترین اهداف احداث این سد اشاره کرد و گفت: مهار سیلاب، تأمین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و نیز استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف برای توسعه همکاری‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف احداث و افتتاح سد قیزقلعه‌سی است.

وی با بیان اینکه سد قیزقلعه‌سی، سالانه دو میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند، اظهار کرد: این سد به صورت کامل یک پروژه مهندسی سازی شده و استاندارد است و عملیات خاک‌برداری این سد بیش از ۶ میلیون متر مکعب، عملیات خاکریزی بیش از ۲.۱ میلیون مترمکعب و عملیات بتنی این سد حدود نیم میلیون مترمکعب است.

کد خبر 6111438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha