۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۲۴

اردبیلی مطرح کرد؛

موضوع تعهد به خانواده با هر ادبیاتی در جهان فهم می‌شود

موضوع تعهد به خانواده با هر ادبیاتی در جهان فهم می‌شود

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در رابطه با جنبش جهانی تعهد به خانواده گفت: به سبب اینکه وجدان جهانی موضوع خانواده را فهم می‌کند، در همه جای دنیا می توان در مورد آن موضع‌گیری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم اردبیلی، در نشست «جنبش جهانی تعهد به خانواده: ارائه سند، تبیین راهبردها و گفتمان سازی نخبگانی»، اظهار داشت: تدوین سند جنبش جهانی تعهد به خانواده اتفاق با ارزشی است. از آن جهت که در این برهه زمانی یک ظرفیت رو به ازدیادی در جهان پیدا شده و بیان و ادراک جهانی در آن وجود دارد. همچنین به سبب اینکه وجدان جهانی آن را فهم می‌کند، در همه جای دنیا می‌توان در مورد آن موضع‌گیری کرد.

وی افزود: موضوع خانواده اصالت و شاملیتی دارد که محصور در یک نگاه و یک دین و عقیده خاص نمی‌شود. بنابراین موضوع جنبش جهانی تعهد به خانواده از این جهت ارزشمند است. البته دقت گفتمانی و حدت گفتمانی و تمرکز بر کلید واژگان مقوم خانواده در این مسیر مهم است. در دنیا سیاست‌های زیادی برای حمایت از خانواده وجود دارد. البته ما پذیرای همه خواهیم بود اما برای اینکه یک محوریت، حرکت و جریانی ایجاد شود نبود این دقت گفتمانی و تساهل در آن می‌تواند ما را از هدف خارج کرده و به نقطه مقابل آن تبدیل کند.

اردبیلی در ادامه گفت: در این الگو لازم است کرامت زن و نقش و جایگاه او و البته مرد ارتقا پیدا کند و هم‌افزا شود و در راستای تداوم خانواده به صورت هم‌افزا عمل کند. با تساهل درباره واژگانی که در ادبیات جنسیت موجود است، این کار دچار تناقض و تضاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات سیاست‌های حمایت از خانواده، خانواده عنصر هدف نیست و عاملیت و فاعلیت نهایی آن به رسمیت شناخته نمی‌شود، اظهار داشت: بلکه به صورت خانوار به عنوان واحد خدمت گیرنده از حاکمیت‌ها مطرح است. خانوار می‌تواند شامل اشکال مختلف خانواده شود. در واقع حاکمیت‌ها در دنیا از این خانوار بچه می‌خواهند که یا آن را به وجود بیاورد و یا پرورش دهد. اما نوع نگاه ما به جایگاه زن و مرد و قوام خانواده و تناسب آنها با هم با چه رویکردی باید اتفاق بیافتد؟ این باید در مدل نگاه ما منعکس شود و طرف گفتمانی برای ایجاد جریان درست باشیم.

اردبیلی همچنین گفت: باید مشخص شود که ما رویکرد آینده‌نگر داریم یا گذشته‌نگر. اگر رویکرد ما آینده‌محور باشد که بخواهد بر عاملیت خانواده برای آینده بشریت تکیه کند، با نگاه بازگشت به خانواده سنتی متفاوت خواهد بود. خیلی وقت‌ها در دنیا در جلب جریان‌های خانواده‌گرا، برخی جریان‌ها سنتی گراها را جلب می‌کنیم. در این صورت با یک نگاه بازگشت به سنت بسیاری از افراد را از دست می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: نباید به تعاملات رسمی کشورها بسنده شود. زیرا بسیاری از کشورها این دیدگاه را به طور رسمی همراهی نمی‌کنند اما گروه‌ها و کمپین‌های خانواده‌گرا و جریان‌هایی هستند که به صورت مؤثر در برخی کشورها فعالیت می‌کنند.

مشاور امور زنان شهردار تهران در پایان گفت: تمرکز ما فقط نباید بر دین باشد. البته حتماً لایه اول خودمان با این مبانی است. حرکت‌های خانواده‌گرای زیادی وجود دارد که با نگاهی که بشر را مجبور می‌کند و به او القا می‌کند با روندهای برساختی از مزیت‌های خانواده چشم‌پوشی کند، مخالف است و به عنوان یک حقوق اساسی بشر قابل دفاع است و در هر ادبیاتی نه فقط با ادبیات دین که با هر ادبیاتی قابل طرح است.

کد خبر 6113971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha