۵ اسفند ۱۳۸۲، ۱۵:۲۹

گزارش نشست خبري نمايشگاه پيشگامان مجسمه سازي نوين انگلستان

دست گذاشتن روي نقطه حساس!

نشست خبري نماشگاه پيشگامان مجسمه سازي نوين انگلستان با حضور آندريا رز ( رئيس مركز هنرهاي تجسمي بريتيش كنسول ) ، ريچارد رايلي ( مجموعه ساز بريتيش كنسول ) مايكل ويلسون ( دبير اول و مدير شوراي فرهنگي و آموزشي بريتانيا ) ، عليرضا سميع آذر(سرپرست موزه هنرهاي معاصر و خبرنگاران داخلي و خارجي برپا شد.

به گزارش خبرنگار هنري "مهر"،  علي رضا سميع آذر، سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران در اين نشست با دفاع از برپايي اين نمايشگاه به عنوان يكي از مهمترين و جامع ترين نمايشگاه هاي هنري برپا شده در ايران پس از انقلاب اسلامي گفت:  بايد توجه داشت جنبش هنر آوانگارد مجمسه سازي انگلستان بيشترين تاثير را بر مجسمه سازي قرن بيستم گذاشته است كه البته اين تاثير اكنون نيز باحضور نسلي از هنرمندان جوان و جستجوگر اين كشور همچنان ادامه دارد.  به همين دليل در اين نمايشگاه سعي شده است نه تنها تصوير خوبي از هنر مدرن انگلستان به نمايش گذاشته شود، بلكه در واقع طرح جامع اتفاقات مهم هنر مجسمه مدرنيسم و پست مدرنيسم عرضه شود.
وي خاطر نشان ساخت:  اين نمايشگاه در عين حال كه  تنوع آثار هنرمندان انگلستان را نشان مي دهد، بيانگر قدرت پذيرش فرهنگ اين كشور براي دريافت فرهنگي از ديگر كشورهاي  جهان است. به همين دليل شاهديم كه هنرمنداني با ريشه هاي فكري متفاوت به تدريج به جنبش فرهنگ انگليسي ملحق شده اند. آنيش كاپور هنرمند هندي و شيرازه هوشياري هنرمند ايراني الاصل از اين جمله اند. به عبارت ساده بايد دانست توجه به گوناگوني فرهنگي باعث قوام هنر مي شود.

در ادامه اين نشست مايكل ويلسون دبير اول شوراي فرهنگي و آموزشي بريتانيا گفت : نمايشگاه حاضر ، يك واقعه تجسمي بسيار مهم است كه سيرتحولات تاريخي هنر انگلستان از دهه 30 تا كنون را مجسم مي كند . من از برپايي اين نمايشگاه بسيار خوشحال هستم و از سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران بخاطر مساعدت در برپايي آن تشكر مي كنم .
وي در ادامه در تشريح فعاليت هاي  بريتيش كنسول گفت : اين نهاد درواقع بنگاه روابط فرهنگي بريتانيا است كه در 110 كشور جهان دفاتر اختصاصي خود را دارد . بريتيش كنسول در 2 سال و نيم گذشته دوبار درايران حضور يافته است و برپايي اين نمايشگاه نيز يكي از ثمرات آن است . هدف و علاقه مندي ما برپايي روابط بلند مدت فرهنگي با ايران است تا به اين وسيله سوء تفاهمات پيش آمده دربستر فرهنگي هر دو كشور رفع شود و فرهنگ ها به هم نزديكتر شوند .

سپس ريچارد رايلي از بريتيش كنسول گفت : همكاري فرهنگي بريتانيا و ايران به اين منظور صورت مي گيرد كه بهترين آثار هنري هنرمندان ايراني و بريتانيايي در دوكشور امكان ارائه پيدا كنند . در برپايي چنين نمايشگاه هايي به خواست و نياز مردم به هنگام انتخاب آثار توجه مي شود . بنابر اين بايد خاطرنشان كنم هيچ ديدگاه موضع گيرانه اي در هيچ كدام از دو طرف ايراني و انگليسي درگير برپايي اين نمايشگاه براي گزينش آثار وجود نداشته است .

وي پيرامون انتخاب آثار حاضر در نمايشگاه گفت: در انتخاب آثار اين نمايشگاه دو گزينه زير مطرح بوده است .اول خواست عمومي، گرايش و سليقه مردم  . دوم توجه به تنوع فرهنگ ها گرايش هاي گوناگون هنري .

رايلي درخاتمه ازدولت ايران به خاطر فراهم كردن امكان برگزاري نمايشگاه تشكر كرد و گفت : نمايشگاه هاي بزرگي همانند اين نمايشگاه در هر دو كشور از بودجه و امكانات دولتي استفاده مي كنند ولي در خارج از اين دايره اتفاقات زيادي در سطح مراكز خصوصي رخ مي دهد كه دولتها در آن سهيم نيستند و اميدوارم اين دست اتفاقات بيشتر رخ دهد .

در ادامه اين نشست اندريا رز رئيس مركز هنرهاي تجسمي بريتيش كنسول ضمن ابراز خوشحالي از حضور همسان خبرنگاران ايراني و خارجي در اين نشست ، گفت : ظرف چند دقيقه گذشته شبكه خبري BBC  در مهمترين بخش خبري خود كه نخست وزير انگليس نيز اخبار آن را پي گيري مي كند ، خبر برپايي اين نمايشگاه را مخابره كرد .

وي خاطر نشان كرد : در حالي كه طي يكسال گذشته  سرگرم فراهم كردن مقدمات برپايي اين نمايشگاه بودم ، خبرنگاران انگليسي همواره نگران آمادگي شرايط ايران براي برپايي چنين نمايشگاه مهمي بودند ، اما خبرنگاران ايراني هرگز چنين نگراني را مطرح نمي كردند . اين امرنشان مي دهد نه تنها ايران شرايط لازم براي برپايي چنين نمايشگاهي را دارد بلكه اين نگراني اصولا نبايد مطرح شود .
رز افزود : نمايشگاه حاضر به خواست موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده و تنها براي برپايي در اين موزه طراحي شده است . اين نمايشگاه نشانگر سير تحولات  هنرمجسمه سازي در قرن بيستم را نشان مي دهد . قرني كه جهان دامنه وسيعي از تغييرات را طي آن پشت سر گذاشت .
اين مدير هنري ادامه داد : در پايان اين نمايشگاه اثري از آنيا گالاشيو به نمايش گذاشته شده است كه با استفاده از 10000 گل رز خلق شده . اثر مذكوردر پايان نمايشگاه نابود مي شود . اين اثر نشان مي دهد مجسمه سازي دچار چه تغيير و تحولاتي طي قرن گذشته شده است .

رز تاكيد كرد :  نمايشگاه بنا به درخواست سميع آذر به شكل اختصاصي به نمايش مجسمه سازي انگلستان و نه كل هنرتجسمي معاصراين كشور اختصاص يافته است ، اما گمان مي كنم وي انگشت خود را روي نقطه حساسي گذاشته است ، زيرا مجسمه سازي اانگلستان بيش از هر هنر ديگري در تغيير و تحول بوده است .

وي در پايان پيرامون نحوه انتخاب آثار حاضر در نمايشگاه گفت : در انتخاب اين آثار تنها من سميع آذر و ريچارد رايلي دخيل بوديم اما انتخاب ها  با مشورت هنرمندان و گالري هاي انگستان انجام شده است.

 

کد خبر 61544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha