۳۰ دی ۱۳۸۶، ۱۳:۰۷

"قاب در ماه" نگاهی معاصر به تعزیه ایرانی است

"قاب در ماه" نگاهی معاصر به تعزیه ایرانی است

نشست خبری نمایش عاشورایی "قاب در ماه" صبح امروز یکشنبه 30 دی‌ماه با حضور حسین مسافر آستانه کارگردان و حمیدرضا آذرنگ نویسنده نمایش در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسافر آستانه در ابتدای این نشست "قاب در ماه" را نمایشی ترکیبی از قصه و شخصیت‌پردازی، خلق تابلوهای تصویری برای القاء مفاهیم مورد نظر و موسیقی به عنوان یک عنصر دراماتیک عنوان کرد.

وی درباره داستان نمایش گفت: "این نمایش از دو قصه موازی فرعی شروع می‌شود و وضعیت کوفه را قبل از وقوع عاشورا تعریف می‌کند. بعد از آن توسط یک قصه ماورایی و ذهنی وارد واقعه عاشورا شده و بعد به قصه اصلی که کاروان اسرا و خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید می‌پردازیم و در پایان به امروزی شدن عزاداری امام حسین (ع) و یارانش می رسیم."

مسافر آستانه با بیان اینکه قرار نبود این نمایش در سالنی غیرتئاتری اجرا شود، افزود: "نمایش بیشتر جنبه آئینی دارد و باید حضور اقشار مردم در آن امکانپذیر باشد. به همین منظور سالن مجموعه شهید شیرودی برای اجرا انتخاب شد، چون هم در دسترس‌تر از سایر سالن‌هاست و هم می‌تواند پذیرای تعداد بالای مخاطبان باشد. به نظرم "قاب در ماه" با یک کیفیت هنری بیشتر و تقویت خصایص نمایشی خود می‌تواند در یک سالن بزرگ تئاتری نیز اجرا شود."

وی ستاد فجرآفرینان عاشورایی وزارت ارشاد را به عنوان حامی و سفارش دهنده کار معرفی کرد و ادامه داد: "قرار بود پیش از این من نمایشی را دی ماه در تالار وحدت به صحنه ببرم که به خاطر تأخیر در امر بازسازی و تغییر نوبت اجرایی، در سفارشی که این ستاد به من داد و با همراهی حمیدرضا آذرنگ این کار را برای اجرا آماده کردیم."

کارگردان "قاب در ماه" درباره شیوه اجرایی خود اظهار داشت: "من در چند نمایش خود از مکانیزم و درون ساخت تعزیه استفاده کرده‌ام. یعنی بخشی از تعزیه را که به ارتباط بازیگر و تماشاگر مربوط است را مورد بهره برداری قرار داده‌ام. در این نمایش هم تماشاگر جزئی از گروه اجرایی است؛ البته شکل بیرونی تعزیه مانند لباس مورد استفاده قرار گرفته است."

مسافر آستانه تصریح کرد: "تعزیه در کشور ما مهجور مانده و به شکل تئاتری موزه ای مورد استفاده قرار می گیرد که نمی توان تغییری در آن داد. این برای من باورپذیر نیست و به همین منظور طی چند نمایش خود ضمن حفظ حرمت این هنر دینی، دستمایه آن را معاصر سازی کرده ام تا علایق نسل جوان نیز در آن مد نظر قرار گیرد."

وی درباره طراحی صحنه و لباس نمایش گفت: "طراحی صحنه نمایش به گونه ای است که استفاده چندگانه از آن را میسر می‌کند تا به این طریق القاء مکان‌های مختلف امکانپذیر باشد. طراحی لباس نمایش هم انتزاعی است و استناد تاریخی ندارد و تنها برای انتقال منظور ما به مخاطب است."

آذرنگ نیز درباره شکل‌گیری متن "قاب در ماه" توضیح داد: "طرحی توسط حسین پارسایی به دست من رسید که قرار بود سیدحسین فدایی حسین آن را بنویسد، ولی به دلیل مشغله کاری این امر انجام نشد و نگارش متن به من سپرده شد. قرار بود "قاب در ماه" بر اساس مستندات تاریخی باشد و اتفاقاتی که در کربلا به خصوص برای حضرت زینب (س) روی داده را روایت کند، اما من تاریخ‌نگاری صرف را در کار انجام ندادم. در نتیجه قصه نمایش به صورت تلاقی دو سرنوشت شکل گرفت که در کوفه تغییراتی پیدا کرده و به حادثه کربلا گره می خورد."

نویسنده "قاب در ماه" در پایان خاطرنشان ساخت: "من در تمام کارهایم قبل از نگارش متن به ارتباط خود با مخاطب فکر می کنم و به نوعی مخاطب شناسی را انجام می دهم تا حضور مخاطب را در کارهایم گسترش دهم. ایجاد فضای ذهنی نیز در کنار واقعیت در کارهای من یک تجربه است و تمام تلاش خود را می کنم تا این تجربه باعث قطع ارتباط مخاطب نشود."

"قاب در ماه" از روز دوشنبه اول تا سه‌شنبه نهم بهمن در سالن شهید افراسیابی مجموعه شهید شیرودی به صحنه می‌رود و پارسایی به عنوان مشاور هنری و محمد حیدری به عنوان مدیر تولید و برنامه‌ریز در آن حضور دارند. نادر رجب‌پور طراح حرکات، رضا مهدیزاده طراح صحنه و لباس، سعید ذهنی آهنگساز و سعید داخ دستیار کارگردان نمایش هستند که 70 بازیگر دارد و هر شب ساعت 30/18 اجرا می‌شود.

کد خبر 623981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha