۳ بهمن ۱۳۸۶، ۱۳:۱۲

احمدی‌منش در گفتگو با مهر:

هنرمندان علم خود را با نیاز مخاطب سازگار کنند

هنرمندان علم خود را با نیاز مخاطب سازگار کنند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی معتقد است هنرمندان باید علم خود را با نیاز و اعتقادات مخاطب سازگار کنند.

احمد احمدی‌منش در حاشیه برگزاری چهارمین همایش آئین‌های عاشورایی در شهر تبریز به خبرنگار مهر گفت: "واقعیت این است از اول بنا بود آذربایجان شرقی میزبان همایش باشد، ولی اداره کل هنرهای نمایشی به تصور اینکه ما راغب به میزبانی همایش نیستیم سراغ استان گلستان رفت. بعد از پیگیری‌های ما با موافقت وزیر قرار شد تبریز میزبان همایش عاشورایی باشد."

وی درباره تبلیغات مربوط به برگزاری همایش آئین‌های عاشورایی در سطح شهر و استان یادآور شد: "از اخبار ساعت 23 هر شب به زبان آذری و همچنین تیزرهای تبلیغاتی از صدا و سیما استان پخش شده است. اما تبلیغات محیطی این همایش در وضعیت خاص انجام شد. تبلیغات همایش به دلیل همزمانی با دهه محرم تحت تأثیر عزاداری‌ها قرار گرفت و ما به تبلیغات فردی در پایگاه مقاومت بسیج و مساجد بسنده کردیم."

مدیر کل ارشاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه از حدود چهار ماه قبل میزبانی استان برای همایش آئین‌های عاشورایی قطعی شده بود، درباره تجیهز سالن‌های نمایشی و مشکل یکی از سالن‌ها گفت: "ما در حال آماده‌سازی خانه تئاتر تبریز هستیم و گمان می‌کردیم این سالن برای همایش آماده شود. متأسفانه این امر میسر نشد و به همین دلیل در زمان و شرایط نامطلوب سالنی دیگر را تجهیز کردیم تا برای اجرا بتوان از آن استفاده کرد."

احمدی‌منش درباره مشکل اجرای برنامه پرده‌خوانی خاطرنشان ساخت: "در برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی پرده‌خوانی نبود. بعد این پیشنهاد به ما داده شد و ما قبول کردیم. موقعیت آذربایجان شرقی وی‍‍ژه است و ما با استفاده از شمایل معصومین و ائمه اطهار مخالفت و آنها را از سطح شهر جمع کردیم. برای اینکه روحانیت استان نیز با این شمایل مخالف بود به پرده‌خوانان پیشنهاد دادیم با پوشاندن چهره امام و اهل بیت (ع) برنامه اجرا کنند."

وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات همایش از جمله سفارش به گروهها، جوایز، هزینه رفت و آمد بر عهده مرکز و پذیرایی و هدایا بر عهده استان است، اظهار داشت: "امسال در آذربایجان شرقی بیشتر از بخش‌های دیگر به هنر نمایش توجه کردیم و  بخش اعظم اعتبارات خود را به آن اختصاص دادیم. حدود 100 میلیون تومان برای ساخت و تجهیز خانه تئاتر تبریز، 15 میلیون تومان برای جشنواره تئاتر تبریز و حدود 25 میلیون تومان برای قراردادهای گروهها در سال‌های 85 و 86 اختصاص دادیم."

مدیر کل ارشاد آذربایجان شرقی درباره نارضایتی برخی گروههای استان از نحوه اجرای عمومی و پرداخت قراردادها گفت: "هیچکدام از گروههای تئاتری استان‌ها از اداره کل ارشاد آن رضایت ندارند و این گروهها به طور کلی نگاهی ناراضی دارند. آمار و ارقام ما به صورت مکتوب نشاندهنده فعالیت و ارزشگذاری ما روی هنر نمایش است که نسبت به استان‌های مجاور نیز قابل توجه است. ما امسال جشنواره تئاتر استانی برگزار کردیم و برگزیدگان را به جشنواره منطقه‌ای همدان فرستادیم."

احمدی‌منش کیفیت آثار شرکت‌کننده در همایش آئین‌های عاشورایی را بالا ندانست و علت استقبال کم مخاطبان و مردم از نمایش‌ها را تأثیرگذار نبودن آئین‌ها و نمایش‌ها نسبت به مراسم ئیینی و عزاداری خود مردم عنوان کرد. وی افزود: "ما باید همه مردم را در نظر بیگیریم و مهمترین عامل برای ما مردم و رضایت آنهاست. یکی از ضعف‌های گروههای ما این است که مردم را فراموش کرده‌اند و باید از این حالت بیرون بیایند."

احمدی‌منش ادامه داد: "هنرمندان ما باید نیاز مردم را در نظر بگیرند. هنر نمایش علاقمندان زیادی دارد که باید هنرمندان مخاطب شناسی گسترده داشته باشند و با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند. به نظر من اگر هنرمندان علم خود را با نیاز مخاطب سازگار کنند مردم نیز در صحنه نمایش حضور خواهند داشت." وی در پایان ضمن اعلام آمادگی تبریز برای میزبانی دوره بعد همایش آئین‌های عاشورایی، رضایت مردم استان از آثار این دوره را در میزبانی تبریز تأثیرگذار دانست.

کد خبر 625882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha