به گزارش خبر نگار گروه دين و اند يشه ، اين كتاب كه به زبان انگليسي، در دو جلد منتشر شده است ، حاصل تلاش اساتيد و محققان برجسته فلسفه دوران اسلامي در اروپا و آمريكا است .
اين كتاب به تازگي توسط تعدادي از اساتيد دانشگاه و محققان فلسفه به زبان فارسي ترجمه و در سه جلد منتشرمي شود.
دكتر " سيد حسين نصر" استاد كرسي مطالعات اسلامي دانشگاه "جورج واشنگتن" و رئيس سابق انجمن فلسفه ايران كه بيش از سي كتاب ، و سيصد مقاله در فلسفه ، علوم، عرفان، و هنر اسلامي از وي به چاپ رسيده است، چندي پيش مجموعه اي پنج جلدي تحت عنوان « منتخبات فلسفه در ايران » را با همكاري دكتر" مهدي امين رضوي" به زبان انگليسي به چاپ رسانده بود .
وي در مقاله اي كه چندي پيش در شماره نخست فصلنامه " دانشنامه" به چاپ رسيده است درباره انگيزه خود يراي انجام اين كار، ياد آور شده است : علت اصرار حقير در دنبال كردن اين طرح دو موضوع بود : اولا ، تا كنون توجه شاياني به هنر و ادب در ايران شده و در سطح جهاني آثاري مانند " بررسي هنري ايران" تحت نظر پوپ و " منتخبات ادبيات فارسي" تحت نظر مرحوم دكتر ذبيح الله صفا دانشمند پر كار و سليم النفس ايراني ، به زبانهاي انگليسي و فرانسوي چاپ شده و معروف خاص و عام است . ولي از آن جا كه متون فلسفي مشكل و ترجمه آن محتاج تدقيق و تبحر خاص است ، كمتر كسي به اين رشته پرداخته است و حتي خود ايرانيان كمتر از غناي سنت فلسفي خود آگاهند . تنها استثنا در اين امر ، اثر چهار جلدي " منتخبات حكماي ايران از ميرداماد تا عصر حاضر " است كه توسط هانري كربن و سيد جلال الدين آشتياني در چهار جلد ، با اصل متون به فارسي و عربي و خلاصه آنها به زبان فرانسوي انتشار يافته است .
دكتر نصر دراين باره افزوده است : موضوع دوم كه حقير را به اجراي اين طرح كشانيد تحريف هويت بسياري از فلاسفه ايران در غرب ، به نام فلسفه عرب است . اين اشتباه بين فلسفه اسلامي كه اكثر بزرگانش ايراني بودند و فلسفه عربي ، به قرون وسطي باز مي گردد و با توجه به معناي "عربي " در آن زمان قابل درك است ، ولي در عرض صد سال اخير بسياري از نهضت هاي ملي گراي عرب از اين امر استفاده كرده اند و به جاي فلسفه اسلامي ، فلسفه عربي را حتي در نگارش به زبان عربي به كار مي برند ، به نحوي كه اصلا سابقه تاريخي نداشته و يك بدعت با اهداف سياسي و ايدئولوژيكي است ، كه منظور اصلي آن خط بطلان كشيدن به روي سهم اساسي ايرانيان در پيدايش و استمرار تمدن اسلامي و مخصوصا در علوم عقلي است . ظهور اثري كه منتخبات فلسفه در ايران را در بر مي گيرد مي تواند پاسخي به اين نوع ادعاها باشد .
نظر شما