۱۹ بهمن ۱۳۸۶، ۱۴:۰۰

علیزاده در گفتگو با مهر:

کارگردانها به موسیقی نگاه مصرفی دارند

کارگردانها به موسیقی نگاه مصرفی دارند

هنر موسیقی نسبت به سایر مقوله های هنری در نگاه مردم و مخاطب غیر حرفه ای ناشناحته مانده و نگاه و برداشت جامعه از هنر موسیقی، نگاهی مصرفی است از همین رو عدم شناخت در ساخت موسیقی فیلم نیز وجود دارد .

 حسین علیزاده موسیقیدان و آهنگساز دو فیلم حاضر در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : متاسفانه باید اعتراف کنم که نگاه اغلب کارگردان ها و سایر عوامل اصلی و تاثیر گذار در ساخت یک پروژه سینمایی متاثر از همین نگاه مصرفی و سطحی نسبت به مقوله موسیقی فیلم است.

 وی در خصوص ساخت موسیقی متن فیلم "تنها دوبار زندگی می کنیم" گفت : فضای فیلم "تنها دوبار زندگی می کنیم" فضایی بسیار انتزاعی است و به تبع باید از موسیقی متن بسیار ظریف و انتزاعی استفاده می کردم به همین دلیل وجود زخمه هایی از موسیقی در شکل گیری موسیقی متن این فیلم را کافی دانستم؛البته روال فیلم به خصوص در قسمت پایانی فیلم که از نیستی و مرگ به سوی امید و زندگی تغییر مسیر می دهد دستخوش تغییر می شود و از موسیقی امیدوار کننده و شادی آوری استفاده کردم و به فراخور داستان موسیقی را پیش بردم.

 این نوازنده تار در پاسخ به این سئوال که چرا کمانچه در صحنه از فیلم شکسته می شود و آیا این بی حرمتی به هنر موسیقی نیست گفت : بهنام بهزادی - کارگردان فیلم - به هنر موسیقی آشنا است و برای آن احترام ویژه ای قائل است ،همچنین بایدمتذکر شوم که آن کمانچه ای که شکسته می شود ماکتی از ساز کمانچه است و کمانچه واقعی نیست ضمن اینکه من معتقدم شکستن ساز لزوما بی حرمتی به این هنر محسوب نمی شود ؛ در صحنه دیگر می بینیم مردی که در حال نواختن کمانچه است زمانی که دست از نواختن آن بر می دارد صدای کمانچه همچنان به گوش می رسد که این بیانگر جاری بودن روح موسیقی در زندگی است در واقع با شکستن کمانچه و باقی ماندن صدای موسیقی به هنر موسیقی ادای دین کردم به این معنا که اگر موسیقی به هر شکلی دچار محدودیت شود باز هم وجود دارد و روایت کننده این هنر ارزشمند است .

وی درخصوص وضعیت مقوله موسیقی فیلم درسینمای ایران گقت : ضعف و کاستی های موجود در ساخت موسیقی متن یک فیلم بیش از هر مسئله ای به عدم شناخت کارگردان از موسیقی بر می گردد ولی آنچه که در ساخت موسیقی متن یک اثر مهم است چگونگی انتخاب آهنگساز با توجه به جنس کار و فضای فکری او در جهت هماهنگی با هدف نهایی فیلم و تفکر کارگردان است.

 علیزاده در ادامه افزود : ناگفته نماند که مقوله موسیقی فیلم در ایران قدمت زیادی ندارد و خود سینما هم بعد از انقلاب معنای تازه ای گرفت و تجربه های خوبی را کسب کرد حوزه موسیقی فیلم هم به همین منوال بود به این معنی که با اتفاق نظر آهنگسازان و کارگردان ها به این نتیجه رسیدیم که موسیقی باید در خدمت فیلم و نه جدا از آن باشد بنابراین با توجه به این اصل موسیقی متن فیلم در ایران به جایگاه خوبی در ساخت یک پروژه سینمایی دست یافته است.

 وی در خصوص کار با بهنام بهزادی کارگردان فیلم "تنها دو بار زندگی می کنیم " گفت : بهنام بهزادی مستندی درباره زندگی و آثار من ساخت، آشنایی و دوستی من با او به همان دوران بر می گردد ولی آنچه در همکاری من با بهنام جالب و جذاب بود شناخت او از موسیقی و احترام ویژه ای که برای این هنر قائل است مورد توجه ام قرار گرفت؛ ضمن اینکه فیلمنامه این فیلم دارای جسارت خاصی بود که این جسارت برای من بسیار ارزنده بود و به عنوان آهنگساز دوست داشتم در این جسارت سهیم باشم.

 آهنگساز فیلم "آواز گنجشکها " درباره موسیقی متن این فیلم گفت : تا کنون تجربه ساخت موسیقی سه فیلم  را داشته ام که اغلب آنها در فضایی انتزاعی و تا اندازه ای شخصی به سر می برد اما فیلم "آواز گنجشکها" به دلیل داشتن فضایی واقعی برای من بسیار جذاب بودچون تا به حال برای صحنه های شهری موسیقی نساخته بودم ولی این فیلم اجازه کسب تحربه های خوبی در ساخت موسیقی برای فضاهای بیرونی و همچنین ایجاد حس انسان دوستی را به من داد.

کد خبر 635128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha