دکتر احمد ورسی سردبیر روزنامه بریتانیایی مسلم نیوز در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با اظهارات اسقف اعظم کانتربری مبنی بر حمایت از تصویب برخی ابعاد قانون شریعت اسلام در بریتانیا و واکنشهای منفی آن اظهار داشت : نه تنها رسانه ها بلکه سیاستمداران و بیشتر مفسران سخنرانی اسقف اعظم کانتربری را درست درک و تفسیر نکرده اند.
ورسی افزود : وی در سخنرانی خود خواستار تصویب سیستم قضایی موازی نشده و نخواسته بود سیستم جامع و کامل شریعت در نظام قضایی بریتانیا جای گیرد. پیش از اظهارات اسقف اعظم همانطور که خود اشاره کرده بود برخی ابعاد قانون شریعت در نظام قضایی این کشور وجود دارد که در آن میان می توان به برخی از مؤلفه های اقتصاد اسلامی اشاره کرد. علاوه بر این شیوه ذبح یهودیان و مسلمانان مدتهاست که بر اساس آموزه های دینی خود صورت می گیرد.
سردبیر مسلم نیوز تصریح کرد: معتقدم واکنشهایی که به سخنرانی اسقف اعظم کانتربری صورت گرفت ناشی از اسلامهراسی و همچنین موضوع "دیگری" (هراس از بیگانه) بوده است. درست همان شرایطی که برای بسیاری از واژه ها و اصطلاحات اسلامی رخ داد که از سوی رسانه ها، گروهها و نهادهای راستگرای غرب تاریک جلوه داده شد. بنابراین وقتی هر کس درباره آنها به طور ملموس یا منطقی نیز صحبت کند با واکنشهای خشونت آمیز رو به رو می شود. در میان دایره واژگان اسلامی که با چنین واکنشهایی رو به رو شده علاوه بر شریعت می توان به جهاد نیز اشاره کرد.
احمد ورسی همچنین در پاسخ به این پرسش که چگونه عالیترین مقام دینی کلیسای انگلیکن از تصویب برخی از ابعاد قانون شرع حمایت می کند و اسقفی در این کلیسا نسبت به مناطق ممنوعه مسلمانان بریتانیایی هشدار می دهد، یادآور شد : اسقف مایکل نظیرعلی همواره اسلام هراس یا ضد اسلام بوده است. وی از طرفداران اصلاحات قانون شریعت اسلام است و مسئله مناطق ممنوعه مسلمانان در بریتانیا که چندی پیش مطرح کرد در حقیقت هیچ مصداق واقعی ندارد. از آنجا که کلیسای انگلستان در مقابل کاتولیکها و حتی تا حدی در مقابل اسلام پیروان خود را از دست داده است وی مسلمانان را چون سایر موارد اصلاحات سیاسی مورد انتقاد قرار داد چرا که به علل واضح و روشن نمی تواند علیه کاتولیکها صحبت کرده و آنها را مورد انتقاد قراردهد.
وی در ادامه یادآور شد : در مورد اسقف اعظم کانتربری باید گفت وی فردی متفکر است که متوجه شده باید دین را به حوزه عمومی زندگی جامعه باز گرداند که در آن میان می توان به بازگرداندن دین به نظام قضایی کشور اشاره کرد . وی چندی است که این موضوع را مورد تأکید قرار داده، اگرچه من اعتقاد دارم اشاره وی به قانون اسلامی برای تبیین دیدگاههای خود مناسب نبود. اعتقاد دارم وی نباید از واژه شریعت استفاده می کرد و همانطور که هنگام سخنرانی وی در آن مکان حضور داشتم واکنشهای خشونت آمیز را پیش بینی کرده و به بسیاری از شرکت کنندگان آن مراسم گفتم که واژه شریعت ممکن است با تعابیر نادرستی در این کشور همراه شود.
نظر شما